قطر در حالی امروزبه مصاف سامورایی‌های آبی ژاپن رفت که یکی از سخت‌ترین مسیرهای ممکن را برای رسیدن به فینال پشت سر گذاشته بود. عنابی‌های آسیا با قهرمانی در آسیا به اولین قهرمانی خود در قاره کهن رسیدند.

سلام نو – سرویس ورزشی: وقتی سوتِ اولین بازی جام ملت‌های آسیا زده شد احتمالا کم‌تر کسی خیال می‌کرد پیش بینی ژاوی درباره یک چهارم نهایی و فینال درست از آب در بیاید و بسیاری از مدعیان جام ملت‌های آسیا 2019 به سرعت از دور مسابقات حذف شوند.

در نهایت ولی چنین شد و به جز ژاپن و ایران که به نیم نهایی رسیدند عربستان، استرالیا، عراق، ازبکستان و کره جنوبی خیلی زود با جام ملت‌های آسیا خدا حافظی کردند تا شاهد ظهور پدیده‌ای به نام قطر در فوتبال آسیا باشیم. پدیده‌ای که حالا بهترین خط حمله و دفاع مسابقات را هم دارد.

قطر در حالی امروز با سانچز اسپانیایی به مصاف سامورایی‌ها رفت که یکی از سخت‌ترین مسیرهای ممکن را برای رسیدن به فینال داشت و البته یک از سخت‌ترین جوهای ممکن را هم تجربه کرد.

اماراتی‌ها تا آخرین لحظات از هر تلاشی برای حذف رقیب خود دست برنداشت و پس از شکست در زمین مسابقه به دنبال حذف غیرقوتبال قطر بودند، رقابتی که مدتی است از زمین سیاست به چمن سبز فوتبال رسیده و به تلخ‌ترین شکل ممکن از سوی عربستان و امارات پی‌گیری می‌شود.

مهم‌ترین بازی تاریخ قطر

اگر بگوییم اتفاق امروز یکی از مهم‌ترین روزهای فوتبال قطر بود حرف بی‌راهی نزده‌ایم. قطری‌ها در شاهکار بی‌نظیر جمعی از بهترین تیم‌های آسیا را شکست دادند و در بازی پایانی هم جلوی یکی از بهترین تیم‌های تاریخ فوتبال آسیا قدعلم کردند و سامورایی های ژاپن را در هم شکستند.

فلیکس سانچز، مربی اسپانیایی قطر، با اشاره به بازی تیمش در برابر ژاپن گفته بود: این دیدار قطعا مهم ترین بازی در تاریخ فوتبال قطر است. در مرحله ای از مسابقات هستیم که تیم با روحیه و اعتماد به نفس بوده و منتظر شروع بازی است. واضح است که اگر این عنوان قهرمانی را بدست آوریم، به بزرگترین دستاورد قطر در فوتبال رسیده‌ایم.

این مربی اسپانیایی که سابقه حضور در بارسلونا را هم در کارنامه دارد در ادامه گفته بود: امیدوارم در بازی فینال بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم. یکی از نکات کلیدی این است که روحیه ای تیمی خوبی در بین بازیکنان وجود دارد و برای رسیدن به نتیجه همه در کنار هم تلاش می کنند. بازی در برابر ژاپن یک داستان دیگر برای ما است. ژاپن تیمی با کیفیت بالاست که بارها بسیاری از مسابقات مهم در جام ملت های آسیا را تجربه کرده است. با این حال ما برای چالش فینال آماده هستیم و به شکلی بازی خواهیم کرد تا در مقابل تهدیدات حریف ایستادگی کنیم.

حریفی که دست کم گرفته نمی‌شود

موریاسو، سرمربی ژاپن نیز در کنفرانس خبری پیش از بازی تاکید کرد که رقیب را دست کم نمی‌گیرد. او افزوده بود: نباید تیم ملی قطر را دست کم بگیریم. شما باید به حریف خود احترام گذاشته، آنها را درک کنید و از همه داشته های خود در این دیدار استفاده کنید. من از بازیکنانم می خواهم در این مرحله همه چیز را در مسیر درست قرار داده و از توانایی های خود استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: قطر تیمی بسیار قدرتمند است اما ما نیز در مسیر رسیدن به فینال با اعتماد به نفس بوده ایم و بازیکنان ما توانایی انطباق با شرایط و مهیا کردن آن را داشته و از استقامت خوبی برخوردارند"

اعتبار پیروزی‌ها برای کیست؟

بی تردید جایگاه امروز مدیون مردی به نام فیلیکس سانچز است. سانچز 43 ساله و اهل بارسلونای اسپانیا است. او در این دوره از جام ملت ها همراه تیم ملی قطر 5 برد متوالی به دست آورده است، آن هم با زدن 12 گل و بدون گل خورده که آماری فوق العاده است.

سانچر اما در این تورنمنت کار بزرگی انجام داده است. او بعد از دو برد ابتدایی تیمش برابر لبنان و کره شمالی در سومین بازی توانست مچ خوان آنتونیو پیتزی سرمربی اسپانیایی-آرژانتینی تیم ملی عربستان را بخواباند تا قطر در مقام یک مدعی ظاهر شود.

سرمربی تیم ملی قطر کار سرمربیگری را از این کشور و از سال 2013 به طور حرفه ای آغاز کرده است. او در این سال هدایت تیم زیر 19 سال قطر را به دست گرفته و در 6 بازی نخست 6 برد کسب کرد و در سال 2014 توانست تیم ملی قطر را به مقام قهرمانی در رقابت های زیر 19 سال آسیا برساند.

در آن تیم بازیکنانی چون المعزعلی ، اکرم عفیف ، یوسف حسن، محمد البکری که در تیم کنونی قطر حضور دارند بازی می کردند. او سپس با همین مجموعه هدایت تیم زیر 20 سال و زیر 23 و المپیک قطر را به عهده گرفت و در جولای 2017 جانشین خورخه فوساتی اروگوئه ای در تیم ملی قطر شد و در 29 بازی 16 برد 8 مساوی و تنها 6 باخت به دست آورد.

خوزه مورنیو، سرمربی برجسته پرتغالی نیز معتقد است بخش زیادی از اعتبار این قهرمانی به پای سانچز است: او در این باره می‌گوید: با کاری که کرده اید خیلی من را تحت تاثیر خودتان قرار داده اید، کاملا شایسته حضور در فینال هستید اما ژاپن نیز کاملا شایسته حضور در فینال بود باید برای آن تیم هم احترام قائل باشیم.من به شخصه اعتبار این موفقیت را به سرمربی تیم فلیکس سانچز می دهم که با کار دلسوزانه، متعهدانه و فلسفه موفقیت امیزی که در قطر به راه انداخته توانسته این کار را بکند.

قطر بر بام آسیا

همان طور که تصور می‌شد قطری ها در مقابل ژاپن با دست پر آمده بودند. حرکت آکروباتیک المعز علی و گل زیبای او در دقیقه 12 به همراه ضربه از راه دور استادانه عبدالعزیز حاتم در دقیقه 27 نیمه اول را با نتیجه دو بر صفر به پایان رساند. نیمه دوم ژاپنی ها بازی را بهتر شروع کردند . تلاش کردند با طراحی حملات روی دروازه قطر به بازی برگردند. گل دقیقه 69 مینامینو اگر چه شکست ناپذیری دفاع قطر را از بین برد اما ضربه پنالتی دقیقه 83 عفیف اکرم تیر خلاصی بر پیکره ژاپنی ها بود. قطر با شایستگی توانست برای اولین بار قهرمانی جام ملت‌های آسیا را از آن خود کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید