انتشار تصاویری از ماجرای تقلب در اولین امتحان نهایی خرداد ۱۴۰۳ با واکنش کاربران فضای مجازی همراه شده است.

ماجرای لو رفتن سوالات و پاسخنامه نخستین امتحان نهایی خرداد ۱۴۰۳ + فیلم

به گزارش سلام نو به نقل از ایسکانیوز، صبح امروز و همزمان با آغاز امتحانات برخی کانال‌های تلگرامی مدعی شدند که می‌توانند کلید سوالات را همزمان با شروع آزمون در اختیار مخاطبان قرار دهند.

اولین امتحان نهایی صبح امروز برگزار شد. سال گذشته گمانه‌زنی‌ها نسبت به وجود تقلب در این امتحانات صدای اعتراض دانش‌آموزان و معلمان را بلند کرده بود. امسال افکار عمومی از این سازمان انتظار دارند که امنیت کامل را برقرار کند تا حق کسی ضایع نشود.

صبح امروز و همزمان با آغاز امتحانات برخی کانال‌های تلگرامی مدعی شدند که می‌توانند کلید سوالات را همزمان با شروع آزمون منتشر کنند و اقدام به فروش کلید سوالات کردند.

یکی از دانش‌آموزان در پیامی به ایسکانیوز نوشت: امروز تنها چند دقیقه پس از آغاز برگزاری اولین امتحان نهایی مدارس در پایه دهم و یازدهم درس عربی سوالات به همراه پاسخ در بسیاری از کانال‌های بزرگ تلگرام قرار گرفت و موجب تقلب دانش آموزانی که ابزارهایی مثل موبایل، هندزفری نامرئی، میکروچیپ، ساعت، مداد و خودکار و پاک کن هوشمند و غیره به همراه داشتند، شد. برخی از این کانال‌های تلگرام تیم‌های کلیدزن دارند و پاسخ سوالات و حتی ابزارهای تقلب را به فروش گذاشته‌اند.

والدین یکی از دانش‌آموزان از شهرستان خوی هم به ایسکانیوز گفت: ما نگران تقلب در امتحانات هستیم و باید نظارت‌ها افزایش پیدا کند. به طور کلی ما معتقدیم که مصوبه اخیر با وجود این مشکلات و استرس‌هایی که به بچه‌ها وارد می‌کند، مفید نیست. ترمیم معدل برای آموزش و پرورش درآمد می‌آورد و از هر دانش‌آموز یک میلیون تومان می‌گیرد، طبیعی است که از اجرای مصوبه حمایت کند.

این فیلم را هم مخاطبان برای ایسکانیوز ارسال کرده‌ و نوشته‌اند:

در ویدئو بالا نصف صفحه مربوط به سایت time.ir است که ساعت و زمان لحظه ای به وقت ایران را نشان می‌دهد( جهت اعتماد سازی بیشتر همان لحظه در هنگام ضبط این ویدئو سایت مذکور بارگذاری مجدد یا رفرش شد تا شبهه‌ای باقی نماند) و نصف دیگر صفحه مربوط به لو رفتن سوالات و پاسخ آنها در ده‌ها کانال بزرگ تلگرام که نشان می‌دهد سوالات و پاسخ‌ها در همان زمانی که سایت time.ir در ویدئو نوشته است یعنی تنها چند دقیقه پس از شروع امتحان نهایی سراسری مدارس پخش شده‌اند.

محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص انتشار کلید سوالات در کانال‌های تلگرامی گفت: این کانال‌ها توسط افرادی اداره می‌شود که دنبال سودجویی هستند و می‌خواهند از احساسات دانش‌آموزان سواستفاده کنند.

وی افزود: آزمون ساعت هفت و ۳۰ دقیقه آغاز می‌شود و از ساعت هشت تا ۹ سوالات توسط آموزش و پرورش روی سایت قرار می‌گیرد چون می‌دانیم که دانش‌آموز تحت مراقبت آزمون می‌دهد و تمهیدات کافی اندیشیده شده است. این اقدام برای جلوگیری از سودجویی برخی انجام می‌شود. یک ساعت بعد از آزمون هم پاسخنامه روی سایت قرار می‌گیرد.

زارعی درخصوص سطح امنیت آزمون‌ها توضیح داد: در حوزه‌های امتحانی دستگاه سیگنال‌یاب و فلزیاب وجود دارد که از ورود هرگونه وسیله الکترونیکی جلوگیری می‌کند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: نمی‌توان با استناد به انتشار کلیدهای آزمون در کانال‌های تلگرامی گفت که تقلبی صورت می‌گیرد؛ هرکسی می‌تواند شیطنت کرده و ادعایی را مطرح کند اما امکان بردن تلفن همراه و وسایل الکترونیکی به جلسه وجود ندارد. دانش‌آموزان اگر تخلفی را مشاهده کردند به ما اطلاع بدهند تا پیگیری کنیم.

محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره مواردی که در امتحانات نهایی جزو تخلفات محسوب می‌شود، گفت: ارتکاب هر گونه اقدامی که منجر به اخلال در نظم جلسه یا حوزه آزمون امتحانات نهایی شود مانند همراه داشتن وسایل غیرمجاز، وسایل ارتباط الکترونیک و دستگاه‌های حافظه‌دار و اساساً هر عاملی که باعث بر هم زدن نظم حوزه امتحان شود، تخلف است.

وی افزود: ارتکاب هرگونه اقدام خلاف مقررات که آزمون داوطلب را از نظر علمی خدشه‌دار کند همچون ارائه مدرک یا گواهی مجهول یا شرکت در امتحانات به‌جای فرد دیگر، تخلف محسوب می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: همراه داشتن وسایل غیرمجاز، استفاده از آن و کمک به سایر داوطلبان خارج از ضوابط برگزاری آزمون جزو تخلفات محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بیشترین موارد تخلفات در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳، همراه داشتن وسایل غیرمجاز همچون تلفن همراه و وسایل الکترونیک حافظه‌دار و همراه داشتن و استفاده از یادداشت بود به ‌گونه‌ای که در ۲۱۷ مورد شاهد صحبت کردن و ردوبدل یادداشت و در ۲۷ مورد هم شاهد تخلف شرکت در امتحانات به‌جای فرد دیگر بودیم.

کاظمی در پاسخ به این پرسش که چه‌افرادی برای آزمون مجدد دعوت می‌شوند، گفت: در برخی موارد ممکن است به داوطلب شبهه علمی وارد شود چون سوابق تحصیلی او با نمره امتحان نهایی همخوانی ندارد در این صورت فرد به آزمون مجدد دعوت می‌شود و اگر بتواند درصدی از نمره را کسب کند، نمره او پذیرفته می‌شود اما اگر صلاحیت نداشتن فرد تأیید شد به‌عنوان متخلف شناسایی می‌شود و رأی صادر خواهد شد.

فعالیت‌هایی نظیر همراه داشتن جزوه، یادداشت و وسایل غیرمجاز همچون تلفن همراه، بیسیم، ساعت هوشمند، وسایل ارتباط الکترونیکی، دستگاه‌های حافظه‌دار، اسلحه سرد و گرم و... در جلسه آزمون، علامت‌گذاری در برگه پاسخنامه، تقلب، ردوبدل کردن یادداشت، تعویض برگه‌های امتحان یا پاسخ برگهای مربوطه، امحا و پاره کردن پاسخ‌ها توسط دانش‌آموز، بیرون بردن برگه امتحانی، اختلال در نظم جلسه، خرید یا فروش سؤالات آزمون یا پاسخ آنها، تبانی با داوطلبان یا افراد خارج از حوزه، افشای سؤالات آزمون یا تلاش برای دستیابی و افشای آنها و... تخلف محسوب می‌شود و قانون برای هر کدام مجازاتی تعیین کرده است.

به گزارش سلام نو، تاثیر قطعی سوابق در کنکور باعث شده تا حساسیت‌ها نسبت به امتحانات نهایی افزایش پیدا کند. آموزش و پرورش عنوان می‌کند که توانسته امنیت آزمون را برقرار کند؛ از مخاطبان ایسکانیوز می‌خواهیم اگر مواردی از تقلب را مشاهده کردند با اسم حوزه امتحانی برای ما بنویسند.

کد خبرنگار: ۱۵
۱۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    0 5
    برای جلوگیری از تقلب ساعت برگزاری باید 5تا 7 صبح تعین گردد و بین این ساعات باید اینترنت بطور سراسری قطع شود که هیچ سازمانی در این ساعات نیاز به اینترنت ندارد تنها راه همین است و لا غیر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید