هواشناسی درپی بارش باران و هشدار طغیان رودخانه‌های فصلی به این ۱۴ استان هشدار داد.

هشدار طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیل در این استانها

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی فردا در ۹ استان به دلیل بارش‌های بهاری، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ، محتمل است.

صادق ضیائیان درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: روز آینده در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، البرز، قزوین، سمنان، تهران، مرکزی، شمال خراسان رضوی، شمال اصفهان و استان‌های ساحلی خزر رگبار و رعد و برق وزش باد شدید موقت و در نقاط مستعد تگرگ داریم.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: روز شنبه ۵ خرداد علاوه بر مناطقی که ذکر شد در کردستان و همدان نیز این شرایط جوی حاکم است.

وی افزود: روز یکشنبه ۶ خرداد در شمال آذربایجان غربی و شرقی، استان‌های ساحلی خزر، برخی نقاط استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، قم، مرکزی، شمال اصفهان و روز دوشنبه ۷ خرداد در اردبیل و شمال آذربایجان‌های شرقی و غربی بارش خواهیم داشت.

هشدار آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در ۹ استان

ضیائیان ضمن اشاره به صدور هشدار نارنجی توسط سازمان هواشناسی، اضافه کرد: روز جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴ رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، مه، صاعقه و وزش باد نسبتا شدید تا شدید در آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه جنوبی اردبیل، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان حاکم است.‌مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: در این راستا اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات باغی و زراعی و احتمال ریزش سنگ در گردنه‌ها پیش‌بینی می‌شود.

وی تأکید کرد: در این راستا توصیه می‌شود پرهیز از سفرهای غیرضروری، خودداری از پروازهای ورزشی و تفریحی، بالگرد و هواپیماهای سبک، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و به‌ویژه در نواحی سردسیر کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی و زراعی در دستور کار باشد.

بارش سال جاری ۲۲.۹ درصد بیشتر از سال گذشته‌

ضیائیان درباره وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران روز آینده جمعه صاف تا قسمتی ابری، برخی ساعات افزایش باد، در شب گاهی رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۲۶ و ۱۶ درجه خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز آینده اهواز با بیشینه دمای ۴۲ درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای ۷ درجه بالای صفر خنک‌ترین مرکز استان خواهد بود.

وی درباره وضعیت بارش‌ها در سال زراعی جاری گفت: میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا ۲۸ اردیبهشت امسال ۲۱۳/۷ میلیمتر ثبت شد، میزان بارش پارسال در این بازه زمانی ۱۷۳.۹ میلی‌متر بود ‌بنابراین بارش سال جاری ۲۲.۹ درصد بیشتر از سال گذشته است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید