سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیم گرفته است الزام بازار گردانی را لغو کرده و اختیار مربوط به بورس و فرابورس واگذار کند، این تصمیم که موجب تغییرات مهم در بازار مالی ایران خواهد شد، برای حل چالش‌های مالی و معاملاتی مطرح شده است.

لغو الزام بازار گردانی و واگذاری اختیار به بورس و فرابورس

به گزارش سلام نو، گزارشی از نشست خبری سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده است که به تصویب اخیر هیئت مدیره این سازمان اشاره دارد. طبق این گزارش، بازار گردانی از حالت الزامی خارج شده و به اختیار بورس و فرابورس واگذار شده است.

نشست خبری سازمان بورس با حضور رضا عیوض‌لو، عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، قادر معصومی خانقاه، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، محمود گودرزی، مدیرعامل و سخنگوی بورس تهران و محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران برگزار شد.

در این نشست رضا عیوض‌لو، عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار داشت: طبق مصوبه سال ۹۹، همه ناشران بورس موظف به استفاده از بازار گردان بودند، اما این مسئله مورد بازبینی قرار گرفته و چالش‌هایی از جمله محدودیت منابع مالی ناشران مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: مصوبه سال ۹۹ ممنوعیت تملک سهام شرکت‌های فرعی توسط شرکت‌های اصلی را ایجاد کرده بود، که این موضوع مشکلاتی برای معاملات بورسی ایجاد می‌کرد. بنابراین، تصمیم گرفته شده تا این مصوبه بازنگری شود.

عیوض‌لو اعلام کرد: در جلسات با بورس و فرابورس، راهکارهای لازم برای حل این چالش‌ها مورد بررسی قرار گرفته و هیئت مدیره سازمان بورس تصمیم به لغو الزام بازار گردانی مصوب سال ۹۹ گرفته و این اختیار به فرابورس واگذار شده است.

در پایان، مدیرعامل و سخنگوی بورس تهران، محمود گودرزی، اعلام کرد: حدود ۲.۵ درصد از ارزش معاملات سهم به بازار گردان اختصاص دارد و در نقد شوندگی تأثیر چندانی ندارد. او افزود که در دو ماه آینده، شرکت‌هایی که از بازارگردانی معاف هستند و کسانی که باید از آن استفاده کنند مشخص خواهند شد.

بنابراین، لغو مصوبه سال ۹۹ به معنای حذف بازارگردانی نیست و تنها اختیار بازارگردانی را به بورس و فرابورس واگذار می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید