دانه‌های کوچک کربن می‌توانند به بازیابی میکروبیوم روده و کاهش پیشروی بیماری کبد کمک کنند.

امیدی نو در درمان بیماری‌های کبدی / دانه‌های کربن ناجی میکروبیوم روده!

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است خبر خوش برای مبتلایان به بیماری‌های کبدی! پژوهشگران "کالج دانشگاهی لندن" در مطالعه‌ای جدید نشان داده‌اند که دانه‌های ریز کربن می‌توانند با بازیابی میکروبیوم سالم روده، به کاهش پیشرفت بیماری کبد کمک کنند.

دانه‌های کربن، یاری‌گر روده و کبد

این دانه‌های کربن که توسط محققان "کالج دانشگاهی لندن" (UCL) ساخته شده‌اند، در آزمایشات روی حیوانات، باکتری‌های مضر و التهاب را در موش‌های مبتلا به سیروز کبدی و سایر بیماری‌های جدی کبد، به طور قابل توجهی کاهش دادند.

بازگشت سلامتی به روده و کبد

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که دانه‌های کربن "CARBALIVE" شرکت "یاکریت" (Yaqrit) که زیرمجموعه UCL است، در بازگرداندن سلامتی روده و عملکرد کبد، کلیه و مغز موش‌ها بسیار موثر عمل می‌کنند. همچنین، این دانه‌ها برای استفاده در انسان بی‌خطر تشخیص داده شده‌اند.

گامی امیدوارکننده در درمان بیماری‌های ناشی از ضعف روده

در حال حاضر، گام بعدی این است که مشخص شود آیا این دانه‌های کربن می‌توانند در انسان نیز همین اثرات مثبت را داشته باشند یا خیر. اگر پاسخ مثبت باشد، می‌توان از آنها برای درمان بیماری‌های ناشی از ضعف روده نیز استفاده کرد.

اهمیت میکروبیوم روده در سلامتی

تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان با سیروز کبدی و ۱۰ میلیون نفر با سیروز و یک عارضه دیگر زندگی می‌کنند.

پروفسور "راجیو جالان" (Rajiv Jalan) سرپرست این پژوهش می‌گوید: "بررسی تاثیر میکروبیوم روده بر سلامتی، اخیرا مورد توجه قرار گرفته است. زمانی که تعادل میکروبیوم به هم می‌خورد، باکتری‌های مضر می‌توانند تکثیر شوند و با باکتری‌های مفید که روده را سالم نگه می‌دارند، رقابت کنند."

مکانیسم اثر دانه‌های کربن

یکی از راه‌هایی که باکتری‌های مضر به کار می‌برند، دفع اندوتوکسین، متابولیت‌های سمی و سیتوکین‌هایی است که محیط روده را به نفع خود و به ضرر باکتری‌های مفید تغییر می‌دهند. این مواد، به ویژه اندوتوکسین، می‌توانند منجر به التهاب روده و افزایش نفوذپذیری دیواره روده شوند و در نتیجه به سایر اندام‌ها مانند کبد، کلیه‌ها و مغز آسیب برسانند.

در بیماری سیروز که با ایجاد زخم در کبد مشخص می‌شود، التهاب ناشی از اندوتوکسین‌ها می‌تواند آسیب کبدی را تشدید کند. بخشی از درمان استاندارد سیروز، آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که با هدف کنترل باکتری‌های مضر به کار می‌روند، اما این روش با خطر مقاومت آنتی‌بیوتیکی همراه است و فقط در مراحل پایانی بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانه‌های کربن، جایگزینی امیدوارکننده برای آنتی‌بیوتیک‌ها

دانشمندان UCL برای غلبه بر این مشکل، با شرکت یاکریت همکاری کردند و دانه‌های کربن کوچکی با ساختار فیزیکی میکروسکوپی خاص ساختند. ساختار این دانه‌ها برای جذب مولکول‌های بزرگ و کوچک روده طراحی شده است.

نتایج امیدوارکننده در آزمایشات حیوانی

محققان در این پژوهش، اثربخشی دانه‌های کربن CARBALIVE را برای بازگرداندن سلامتی روده و بررسی تاثیر آن بر عملکرد کبد، کلیه و مغز موش‌ها آزمایش کردند.

آنها دریافتند که مصرف روزانه این دانه‌ها به مدت چند هفته، در جلوگیری از پیشرفت زخم و آسیب کبدی در موش‌های مبتلا به سیروز و کاهش مرگ و میر در موش‌های مبتلا به نارسایی مزمن کبد موثر است.

همچنین، این دانه‌ها روی ۲۸ بیمار مبتلا به سیروز آزمایش شدند و عوارض جانبی ناچیز و بی‌خطری را نشان دادند.

امید به آینده‌ای روشن‌تر برای درمان بیماری‌های کبد

اگر نتایج مشاهده‌شده در مدل‌های حیوانی در انسان نیز تکرار شود، CARBALIVE می‌تواند به عنوان روشی جدید و مؤثر برای درمان بیماری‌های کبد و سایر بیماری‌های مرتبط با ضعف سلامتی میکروبیوم مورد استفاده قرار گیرد.

میکال کوالسکی، معاون و سرپرست محصول CARBALIVE در یاکریت، می‌گوید: "این دانه‌های کربنی کوچک، با جذب سموم و ایجاد محیطی مناسب برای رشد باکتری‌های مفید، به بازیابی سلامتی میکروبیوم کمک می‌کنند و از ورود سموم به سایر اندام‌ها و آسیب به آنها جلوگیری می‌کنند."

پروفسور راجیو جالان، پژوهشگر ارشد این پروژه، ابراز امیدواری می‌کند که CARBALIVE نه تنها در درمان بیماری‌های کبد، بلکه در درمان سایر بیماری‌های مرتبط با میکروبیوم روده مانند سندرم روده تحریک‌پذیر نیز مؤثر باشد.

این پژوهش که در مجله Gut به چاپ رسیده است، راه را برای آزمایش‌های بیشتر و امید به آینده‌ای روشن‌تر برای درمان بیماری‌های کبد هموار می‌کند.

نکات مهم:

  • دانه‌های کربنی CARBALIVE در حال حاضر در حال مطالعه برای بررسی اثربخشی آنها در انسان هستند.
  • اگر نتایج مثبت باشد، CARBALIVE می‌تواند به عنوان روشی جدید و مؤثر برای درمان بیماری‌های کبد و سایر بیماری‌های مرتبط با ضعف سلامتی میکروبیوم مورد استفاده قرار گیرد.
  • میکروبیوم روده نقشی اساسی در سلامتی کبد ایفا می‌کند و حفظ تعادل آن برای پیشگیری از بیماری‌های کبد ضروری است.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید