گردشگران سوئیسی از قلعه تاریخی روستای بصیران دهستان قلعه زری بازدید کردند.

بازدید گردشگران سوئیسی از قلعه تاریخی روستای بصیران / قلعه بصیران کجاست؟

به گزارش سلام نو، این روزها در فصل بهار، گردشگران داخلی وخارجی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری را مقصد سفرشان انتخاب کردند.

قلعه بصیران یکی ازقلعه‌های تاریخی خراسان جنوبی محسوب می‌شود که این روزها میزبان گردشگران ومسافران نوروزی است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف در گفتگو با خبرنگار صدا وسیمای استان با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر قلعه تخریب شده است گفت: اگر آوار برداری قلعه انجام شود و قسمت‌های مختلف مرمت شود این قلعه به سبک قدیم احیا می‌شود.

صالحی افزود: هم اکنون برای احیای قلعه روستای بصیران بیش از ۵ میلیارد تومان نیاز است که در صورت تامین اعتبار، میراث فرهنگی مرمت این قلعه را در دستور کار قرار خواهد داد.

وی گفت: همچنین در صورت اینکه سرمایه گذاری برای مرمت ورود پیدا کند، به صورت تفاهم نامه‌ای بلند مدت می‌توان قلعه را برای تاسیسات گردشگری در اختیارسرمایه گذار قرار داد.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف با تاکید بر اینکه در صورت تامین اعتبار و ورود سرمایه گذار این قلعه احیا می‌شود افزود: در صورت احیا ،تاسیسات گردشگری از جمله مرکز فروش صنایع دستی، رستوران صنایع دستی، اقامتگاه بوم گردی، مرکز فروش محصولات سنتی برپا شود و باعث رونق گردشگری در این روستا می شود.

صالحی افزود: قلعه تاریخی روستای بصیران متعلق به اواخر دوره صفویه _قاجاریه است که به شماره۱۰۱۸۷در فهرست اثار تاریخی ثبت شده است.

این قلعه از لحاظ ویژگی‌های معماری، کاملاً هماهنگ با اقلیم منطقه بنا شده است.

این بنا جزو بناهای دفاعی اواخر صفویه و قاجار به حساب می‌آید که به منظور حفاظت از جان و مال مردم روستا در برابر حملات راهزنان و مهاجمان ترکمن و ازبک بنا شده است.

این قلعه که جزو قلعه‌های بیابانی محسوب می‌شود، از خشت و چینه ساخته شده است و ابعادش ۴۰×۶۵ متر است.

چهار برج در چهارگوشه و دو برج در دو ضلع شمال شرقی و جنوب غربی قلعه واقع شده است.

از لحاظ معماری و عناصر و اجزای تشکیل دهنده این قلعه شباهت کامل با سایر قلعه‌های دفاعی دوران قاجار در منطقه جنوب خراسان دارد.

عناصر مهم قلعه عبارتند از: برجها، حصار، ورودی، راهروها، تالارها، اطاق‌ها و حیاط که بخش‌هایی از این اجزا و عناصر تخریب شده است.

فضاهای داخلی قلعه از دو طبقه تشکیل شده‌اند و برج‌ها شامل چهار یا پنج طبقه هستند.

در گوشه غربی قلعه، خانه‌ای تاریخی با ویژگی‌های معماری ایرانی وجود دارد. این خانه دارای حیاط، ایوان، راهروهای ارتباطی، اطاق‌های متعدد، هشتی و ورودی می‌باشد. با توجه به امکان ارتباط میان قلعه و این خانه می‌توان این خانه را جزئی از قلعه عنوان کرد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید