ویتامین B1، که به تیامین نیز معروف است، در غذاهای محبوب صبحانه مانند غلات یافت می‌شود.

خطر زوال عقل با مصرف ویتامین B۱

به گزارش سلام نو آنطور که بهداشت نیوز نوشته است مصرف بیش از حد ویتامین B۱، که به طور طبیعی در غلات صبحانه و غذاهای غنی شده یافت می‌شود، می‌تواند خطر زوال عقل را در افراد افزایش دهد.

محققان در مطالعه‌ای جدید، ارتباط بین ویتامین B۱ (تیامین) و کاهش قدرت شناختی در افراد مسن سالم را کشف کردند. کمبود یا مصرف بیش از حد این ویتامین می‌تواند باعث زوال ذهنی شود.

میزان مصرف روزانه توصیه شده برای بزرگسالان، ۰.۶۸ میلی‌گرم ویتامین B۱ است. مصرف کمتر یا بیشتر از این مقدار می‌تواند عواقب منفی برای سلامت مغز داشته باشد.

ویتامین B۱ برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به هضم غذا، افزایش انرژی و کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی ضروری است. این ویتامین به طور طبیعی در گوشت، ماهی، غلات کامل و غذاهای غنی شده مانند غلات صبحانه یافت می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که کمبود تیامین می‌تواند منجر به کمبود انرژی در نورون‌های مغز شود و عملکرد شناختی را مختل کند. حفظ سطوح بهینه این ویتامین در رژیم غذایی افراد مسن برای جلوگیری از زوال شناختی بسیار مهم است.

این مطالعه بر روی ۳۱۰۰ نفر در طول ۲۲ سال انجام شد. نتایج نشان داد که افراد با سطوح پایین یا بالای ویتامین B۱ در معرض خطر بیشتری برای زوال عقل بودند.

در حالی که ویتامین‌ها برای سلامتی ضروری هستند، مصرف بیش از حد برخی از آنها، به خصوص ویتامین‌های گروه B، می‌تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد. مطالعات قبلی نشان داده است که مصرف مکمل ویتامین B۳ می‌تواند خطر حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

مصرف بیش از حد ویتامین B۳ می‌تواند منجر به تولید بیش از حد ماده شیمیایی ۴PY در بدن شود که رگ‌های خونی را ملتهب می‌کند و خون رسانی به اندام‌های حیاتی را مختل می‌کند.

بنابراین، مهم است که ویتامین‌ها را در حد اعتدال مصرف کنید و قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

علاوه بر مصرف متعادل ویتامین‌ها، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش منظم و خواب کافی نیز برای حفظ سلامت مغز و جلوگیری از زوال عقل بسیار مهم است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید