دوربین ۳۲۰۰ مگاپیکسلی LSST، شاهکار مهندسی و نجوم، آماده ثبت تصاویر حیرت‌انگیزی از اعماق کیهان است.

رونمایی از غول دنیای عکاسی؛ دوربینی برای رمزگشایی از رازهای کیهان

به گزارش سلام نو آنگونه که خبر آنلاین نوشته است این دوربین که به بزرگی یک اتومبیل کوچک است، بزرگترین دوربین دیجیتالی ساخته شده تا به امروز محسوب می‌شود و دریچه‌ای نو به سوی اکتشافات شگفت‌انگیز در دنیای نجوم خواهد گشود.

پس از دو دهه تلاش بی‌وقفه، مهندسان و دانشمندان آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده SLAC، از تکمیل این دوربین غول‌پیکر خبر دادند. دوربین LSST که وزنی معادل ۳۰۰۰ کیلوگرم دارد، برای بررسی اسرار ماده تاریک و انرژی تاریک، دو عنصر مرموز و ناشناخته در کیهان، به کار گرفته خواهد شد.

این دوربین راهی طولانی را برای رسیدن به مقصد نهایی خود طی کرده است. پس از ساخت، LSST به رصدخانه Vera C. Rubin در ارتفاعات شیلی منتقل شده و در اواخر سال جاری به تلسکوپ نقشه‌برداری Simonyi متصل خواهد شد. لنزهای دوگانه ۱.۵ متری و یک متری این دوربین، به مدت ده سال، منظومه شمسی، کهکشان راه شیری و پهنه وسیع آسمان را رصد و ثبت خواهند کرد.

جزئیاتی فراتر از تصور

تصور کنید که می‌توانید جزئیات یک توپ گلف را از فاصله ۲۴ هزار متری مشاهده کنید. این، تنها یکی از شگفتی‌های دوربین LSST است. آرون رودمن، پروفسور SLAC و سرپرست برنامه دوربین، توانایی این دوربین را به این صورت توصیف می‌کند.

دوربین LSST در هر تصویر، قسمتی از آسمان را هفت برابر عریض‌تر از ماه کامل به تصویر می‌کشد. تصاویر ثبت شده توسط این دوربین، شامل میلیاردها ستاره و کهکشان خواهد بود و اطلاعات جدیدی از ساختار کیهان را در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد.

LSST به دنبال شواهدی از عدسی گرانشی ضعیف نیز خواهد بود. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که جرم گرانشی یک کهکشان غول‌پیکر، مسیرهای نوری را از کهکشان‌های پشت سرش خم می‌کند. تجزیه و تحلیل داده‌های این دوربین، به دانشمندان در درک بهتر توزیع جرم در سراسر کیهان و نحوه تغییر آن در گذر زمان کمک خواهد کرد.

ستاره‌شناسان با استفاده از LSST، راه‌های جدیدی برای کشف چگونگی تاثیر انرژی تاریک بر انبساط کیهان پیدا خواهند کرد.

سرعتی در حد لاک‌پشت!

شاید برایتان جالب باشد که شاتر دوربین LSST، برخلاف شاترهای سریع دوربین‌های معمولی، بسیار کند عمل می‌کند. شاتر این دوربین برای ۱۵ ثانیه باز می‌ماند و پس از آن دو ثانیه برای خواندن اطلاعات بسته می‌شود.

این سرعت کند، مزایایی به همراه دارد. به این ترتیب، نویز تصاویر به حداقل می‌رسد و دوربین می‌تواند فضاهای تاریک‌تر آسمان را به تصویر بکشد.

کیهان‌شناسان با استفاده از دوربین LSST، علاوه بر تحقیقات درباره ماده و انرژی تاریک، قصد دارند تا سرشماری دقیق و جدیدی از منظومه شمسی انجام دهند. تصاویر جدید می‌تواند تعداد اجرام شناخته شده در منظومه شمسی را تا ۱۰ برابر افزایش دهد و اطلاعات جدیدی درباره چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی ارائه خواهد شد.

کتی ترنر، مدیر برنامه مرز کیهانی وزارت انرژی، می‌گوید: "حالا بیش از هر زمان دیگری، گسترش درک ما از فیزیک بنیادی، مستلزم نگاه بیشتر به کیهان است. با نصب دوربین LSST، محققان در مسیر پاسخ دادن به برخی از سخت‌ترین و مهم‌ترین سوالات فیزیک روز دنیا قرار خواهند گرفت."

دوربین LSST، بدون شک، نقطه عطفی در تاریخ نجوم خواهد بود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید