سایت اتلتیک دستمزد دریافتی داوران در پنج لیگ معتبر فوتبال اروپا را فاش کرده که از آن می‌توان نتایج بسیار جالب توجهی گرفت.

دستمزد داوران در پنج لیگ معتبر فوتبال اروپا
به گزارش سلام نو به نقل از "ورزش سه"، داوری فوتبال حرفه‌ای است که در آن جزئیات مربوط به ساختار حقوق و دستمزد اغلب پنهان می‌شود.

با این حال سایت اتلتیک، به جزئیات دستمزد، حق‌الزحمه‌ها و پاداش‌های داوران پنج لیگ برتر اروپا و نیز لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکا دست یافته است.

داوران لیگ برتر اسپانیا به‌طور متوسط بهترین دستمزد را دارند، اما داوران در انگلیس پتانسیل دریافت بالاترین دستمزد سالانه را دارند.

در لالیگا، داوران حقوق ثابتی معادل 124256 پوند (157115 دلار) دارند و 4205 پوند اضافی برای بازی دریافت می‌کنند، یا اگر داور VAR باشند، 2102 پوند برای هر بازی دریافت می‌کنند. داوران اسپانیایی نیز سالانه 21929 پوند اضافی برای حقوق تصویر دریافت می‌کنند که مربوط به تبلیغات گروه Wurth بر روی کیت‌هایشان است.

با این حال، داوران در لیگ برتر بسته به سطح تجربه و رتبه خود، در مقیاسی بین 73191 پوند، 105257 پوند و 147258 پوند دستمزد دریافت می‌کنند. پاداش آنها 1116 پوند برای هر بازی یا 837 پوند برای کار به عنوان کمک داور ویدیویی است.

داوران لیگ برتر نیز بر اساس کیفیت عملکردشان و تعداد "اتفاقات کلیدی بازی" نیز پاداش دریافت می‌کنند.

PGMOL، نهادی که بر توسعه و انتصاب داوران انگلیسی نظارت می‌کند، گفت که نمی‌تواند در مورد ارقام دستمزد خاص اظهار نظر کند.

داوران MLS حقوقی مشابه با لیگ‌های برتر اروپایی دریافت می‌کنند. آنها بر سر افزایش دستمزد قبل از شروع این فصل MLS دست به اعتراض زده بودند و نتیجه‌بخش نیز بود.

داوران سری آ ایتالیا از نظر دریافت دستمزد بعد از لالیگا و لیگ برتر قرار دارند و بالاتر از بوندسلیگا آلمان و لیگ 1 فرانسه هستند.

وقتی از ادواردو ایتورالده گونزالس، داور سابق بین‌المللی در مورد دستمزد قابل توجه داوران در اسپانیا سؤال شد، گفت: «ما تنها شش سال اخیر است که بهترین دستمزد را دریافت می‌کنیم. ما قبلا ششم یا هفتم بودیم. این مبارزه‌ای است که ما خیلی وقت پیش شروع کردیم. قبلا، در زمان من، ما مجبور بودیم کار دومی هم داشته باشیم. اکنون حرفه‌ای‌گری و فداکاری بیشتری وجود دارد. اکنون داوران 24 ساعت شبانه روز به داوری فکر می‌کنند.»

1930510

در انگلیس، 20 داور حرفه‌ای منتخب گروه یک (SG1) وجود دارد. یک تیم نخبه که مسابقات لیگ برتر را قضاوت می‌کند. در بالاترین رده، داوران SG1 در رده داوران نخبگان یوفا از جمله آنتونی تیلور و مایکل اولیور قرار دارند که برای داوری مسابقات اروپایی و بین‌المللی درآمد بیشتری دریافت می‌کنند.

آنها توسط PGMOL، که توسط هاوارد وب، که فینال لیگ قهرمانان و جام جهانی را در سال 2010 داوری می‌کرد، به کار گرفته می‌شوند. او در دسامبر 2022 جایگزین مایک رایلی شد.

پایین‌تر از آنها، 22 داور منتخب گروه 2 (SG2) وجود دارد که عمدتاً مسابقات چمپیونشیپ و همچنین مسابقات لیگ یک و لیگ دو را قضاوت می‌کنند. دستمزد آنها تقریباً مشابه دستمزد داوری است که به تازگی برای قضاوت بازی‌های درجه یک ارتقا یافته است و علاوه بر آن، پاداش مسابقه را نیز دریافت می‌کنند.

اخیراً، تحرکات بیشتری بین سطوح صورت گرفته است، به‌طوری که ربکا ولش در میان مقامات SG2 در این فصل به لیگ برتر صعود کرده است، و اولین داور زن شد که ماه دسامبر یک بازی لیگ برتر بین فولام در برابر برنلی را داوری کرد.

در نهایت، گروه ملی وجود دارد. داورانی که به بازی‌های لیگ یک و لیگ دو رسیدگی می‌کنند. آنها معمولاً شغل دیگری دارند و برای داوری یک بازی و همچنین دریافت هزینه‌های سفر و مسافت پیموده شده، هزینه ثابتی دریافت می‌کنند.

PGMOL اولین بار در سال 2001 زمانی که داوران در انگلستان حرفه‌ای شدند، معرفی شد. در آن زمان، حقوق اولیه 35000 پوند به اضافه هزینه بازی به مسئولان پرداخت شد.

همانطور که کیت هکت داور سابق به گاردین گفت: «داورانی داشتیم که همیشه فست فود می‌خوردند و سپس ناگهان مشتری رستوران‌های ستاره‌دار میشلین شدند.»

این حرکت به سمت حرفه‌ای شدن همزمان با افزایش استانداردها بود، به‌طوری که داوران اکنون برنامه‌های تناسب اندام سختی را دنبال می‌کنند، هر شب در جلسات تمرین گروهی دو روزه شرکت می‌کنند، با دانشمندان ورزشی کار می‌کنند و بازخورد دقیقی از عملکرد آنها در بازی‌ها دریافت می‌کنند.

در سال 2017، زمانی که مارک کلاتنبرگ از نقش خود به عنوان داور لیگ برتر کناره‌گیری کرد و در مقامی ارشد در عربستان سعودی قرار گرفت، موضوع پرداخت‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

او در کتاب خود، Whistle Blower، یادآوری می‌کند: «می‌دانستم که پول در عربستان می‌تواند زندگی‌ام را عوض کند. زندگی شما با 525000 پوند در سال و بدون مالیات قطعا تغییر می‌کند».

او افزود: در لیگ برتر ۱۰۰ هزار پوند به اضافه پاداش دریافت می‌کردم که به حدود ۳۰ هزار پوند رسید که همه آن به حقوق بازنشستگی من اختصاص یافت. اگر بخواهیم این موضوع را در نظر بگیریم، یک سال در عربستان برابر با هشت سال در لیگ برتر خواهد بود.»

الیور حدود 3000 پوند برای قضاوت بازی بین النصر کریستیانو رونالدو و الهلال عربستان سعودی در آوریل سال گذشته به دست آورد. او همچنین داوری یک مسابقه را در امارات متحده عربی بین شارجه و العین در سپتامبر بر عهده گرفت، با استیوارت برت و دن کوک به عنوان دستیار و دارن به عنوان داور VAR.

این موضوع بعداً مورد بررسی قرار گرفت زیرا مشخص شد که بازی فقط 48 ساعت قبل از "خطای انسانی قابل توجه" دارن، روی نپذیرفتن گل لوئیز دیاز برای لیورپول در مقابل تاتنهام انجام شده است.

در آلمان نیز تفاوتی در حقوق سالانه داوران بسته به تجربه و سطح وجود دارد، اما داوران بوندسلیگا حقوق کمتری دریافت می‌کنند.

داورانی که کمتر از پنج سال سابقه کار دارند، 52977 پوند دریافت می‌کنند که با عبور از این آستانه به 61522 پوند می‌رسد و داوران نخبه 70067 پوند حقوق دریافت می‌کنند. علاوه بر این، هزینه بازی آنها در هر بازی بوندسلیگا 4784 پوند است و داوران ویدیویی 1794 پوند دریافت می‌کنند. پاداش بازی یک داور رسمی در بوندسلیگا 2، 2392 پوند برای هر بازی است.

در سری آ، دستمزد داوران بین 76954 تا 77345 پوند و پاداش‌ها بین 3420 تا 3437 پوند است. پاداش مسابقه برای VAR نیز بین 1453 تا 1461 پوند.

داوران لیگ 1 در فرانسه 66716 پوند تا 67058 پوند دستمزد می‌گیرند و پاداش بازی 2865 تا 2880 پوند است. پاداش بازی برای VAR 855 تا 859 پوند است.

در فرانسه، داوری در حال حاضر با نظارت ویژه‌ای مواجه است. اعتماد بین باشگاه‌ها و مسئولان لیگ 1 شکسته شده است و چندین باشگاه علناً تصمیمات و استفاده از سیستم VAR را زیر سوال بردند. در داخل نیز تنش‌هایی وجود داشته است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید