جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران برگزار شد.

جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به سفارت ایران برگزار شد/ نماینده آمریکا: در حمله به کنسولگری ایران نقشی نداشتیم

به گزارش سلام نو به نقل از شفقنا، شورای امنیت سازمان ملل امشب (سه شنبه) در پی نامه ایران و درخواست روسیه درباره حمله هوایی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق جلسه تشکیل داد و تعدادی از نمایندگان کشورها این اقدام اسرائیل را محکوم کردند.

معاون دبیرکل سازمان ملل: تمامیت ارضی کشورهای عضو باید مطابق با قوانین بین المللی محترم شمرده شود

به گزارش شفقنا از ایسنا معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور صلح خاورمیانه در ابتدای این جلسه ضمن محکومیت حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، بر لزوم حفاظت از هیئت‌ها تاکید کرد.

وی خواستار خویشتن‌داری و پرهیز از هرگونه تشدید تنش در خاورمیانه شد و خاطر نشان کرد: هر گونه اشتباه محاسباتی منجر به درگیری گسترده تری در سوریه، لبنان، فلسطین و خاورمیانه خواهد شد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه در این نشست گفت: مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین‌المللی رعایت شود. حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو باید مطابق با قوانین بین المللی محترم شمرده شود.

نماینده ایران: این جنایت به طور آشکار اصل اساسی مصونیت دیپلماتیک و کنسولی را نقض کرده است

«زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل هم در این جلسه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران این جنایات هولناک و حملات ناجوانمردانه تروریستی را به شدت محکوم می‌کند.

وی افزود رژیم صهیونیستی مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه شده است.

ارشادی حمله تروریستی روز دوشنبه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را توهین آشکار به اصل پذیرفته‌شده جامعه بین‌المللی، یعنی مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی دانست.

وی خاطرنشان کرد: این جنایت به طور آشکار اصل اساسی مصونیت دیپلماتیک و کنسولی را نقض کرده و با کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱، کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی ۱۹۶۳ و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی از جمله عوامل دیپلماتیک ۱۹۷۳ در تضاد است.

نماینده سوریه: اسرائیل بدون حمایت آمریکا هرگز قادر به ارتکاب چنین جنایتی نخواهد بود

«قصی الضحاک» نماینده سوریه در سازمان ملل نیز ضمن محکوم کردن این حمله، از سازمان ملل خواست مسوولیت خود را درباره نقض‌های رژیم صهیونیستی و ممانعت از تکرار آن برعهده گیرد.

وی تاکید کرد: «رژیم صهیونیستی بدون حمایت آمریکا هرگز قادر به ارتکاب چنین جنایت‌های وحشتناکی نخواهد بود که آخرین آن جنایت نسل‌کشی علیه مردم غزه است».

الضحاک خاطرنشان کرد: «این تجاوزات رژیم صهیونیستی، دمشق را از گزینه‌های ملی و مواضع راسخ خود در حمایت از حق ملت فلسطین و باز پس گیری کامل جولان اشغالی منصرف نخواهد کرد».

وی تصریح کرد: «همزمانی حملات رژیم صهیونیستی با حملات سازمان‌های تروریستی بار دیگر بر هماهنگی و توزیع مستمر نقش‌ها بین رژیم اشغالگر و ابزارهای تروریستی آن صحه می‌گذارد».

نماینده آمریکا: در حمله به کنسولگری ایران نقشی نداشتیم/ در مورد اقدامات منطقه‌ای ایران نگرانیم

نماینده آمریکا در شورای امنیت گفت: آمریکا در حمله به کنسولگری ایران نقشی نداشته و این را به ایران هم اعلام کرده است‌.

وی در ادامه گفت: از ۷ اکتبر به ایران مرتب هشدار دادیم که در کنار نیروهای نیابتی خود نباشد. ایران مرتب از حزب‌الله، انصارالله و گروه‌های عراقی حمایت می‌کند و این گروه‌ها مرتبا به منافع آمریکا حمله می‌کنند.

نماینده آمریکا همچنین گفت: ما حمله به اماکن دیپلماتیک را موجب نگرانی می‌دانیم و در مورد اقدامات منطقه‌ای ایران هم نگرانیم.

نماینده سوئیس خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شد

نماینده سوئیس نیز با محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به نمایندگی ایران در سوریه، خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شد.

روسیه: حمله به مراکز دیپلماتیک را محکوم می کنیم

به گزارش ایرنا از سازمان ملل، واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت، حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و همچنین حملات به سوریه را محکوم کرد و گفت: این اقدامات باعث تشدید درگیری‌ها در منطقه می‌شود.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: ما هدف قرار دادن ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران که باعث کشته شدن کارمندان آن شده است را به شدیدترین راه ممکن محکوم می کنیم. ما هیچ گاه حمله به مراکز دیپلماتیک را تائید نکرده و نمی کنیم و آن را محکوم می کنیم.

وی تصریح کرد: مصونیت دیپلماتیک کارمندان سفارت باید بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۳ وین مورد احترام قرار بگیرد. این اولین اقدام اسرائیل در حمله به غیرنظامیان در سوریه نبوده است، از ابتدای هفتم اکتبر تا به امروز شاهد چندین برابر شدن اقدامات اسرائیل علیه غیرنظامیان بوده ایم.

نبنزیا گفت: طی چند ماه گذشته هواپیماهای اسرائیل، حملاتی را علیه فرودگاه های مختلف از جمله فرودگاه دمشق که دروازه ورود کمک های انسان دوستانه از سوی سارمان ملل متحد بوده است، هدف قرار داده است. برغم اینکه مقامات آمریکا بیانات بلند بالایی در این باره صادر می کنند، اما در برابر اقدامات اسرائیل سکوت می کنند.

چین: اقدام اسرائیل نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۸ وین است

معاون نمایندگی چین در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت با محکوم کردن اقدامات اسرائیل در غزه نسبت به منجر شدن این اقدامات به آشوب‌های بیشتر در منطقه هشدار داد.

نماینده چین در این نشست شورای امنیت گفت: اقدام اسرائیل نقض تمامیت ارضی سوریه است و چین به طور قاطع اقدام روز گذشته را محکوم می کند.

معاون نمایندگی چین در سازمان ملل گفت: بیست سال پیش سفارت چین در یوگسلاوی، هدف حمله هوایی آمریکا قرار گرفت و تعدادی کشته شدند. ما این درد و غمی که بر اثر حادثه روز گذشته بر مردم ایران وارد شد، عمیقا درک می کنیم و با آنان ابراز همدردی می کنیم.

او تصریح کرد: اقدام اسرائیل نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۸ وین است. نباید اجازه داد تا این دست اقدامات بی محابا علیه اماکن دیپلماتیک صورت پذیرد.

الجزایر: رفتار اسرائیل با آنچه ما از یک عضو سازمان ملل انتظار داریم فاصله دارد

سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت با ابراز همدردی و تسلیت نسبت به کشته شدن مستشاران و نیروهای ایرانی در حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق گفت: «چنین مواردی از نقض تعهدات بین‌المللی توسط رژیم اشغالگر اسرائیل قابل توجیه و تحمل نیست.»

نماینده الجزایر در نشست شورای امنیت افزود: زمان‌بندی این حمله، در شرایطی که اسرائیل با فشار بین‌المللی برای آتش‌بس در غزه مواجه است نشان‌دهنده بی‌اعتنایی عامدانه به درخواست کل جامعه بین‌الملل برای ترک خصومت‌ها است.

دیپلمات ارشد کشور الجزایر در سازمان ملل تصریح کرد: هدف چنین اقدام عامدانه‌ای آشکار است. پاسخ دادن به فشارهای بین‌المللی با بالا بردن درگیری‌ها، مشخص است که هدف از این اقدام کشاندن کل منطقه به درگیری است و نشان‌دهنده احساس مصونیت توسط رژیم اشغالگر اسرائیل است که خود را بالاتر از قوانین بین‌المللی می‌داند. رفتار اسرائیل با آنچه ما از یک عضو سازمان ملل انتظار داریم فاصله دارد.

سفیر الجزایر تاکید کرد: شورای امنیت باید با قاطعیت به این فشارها بر اصول حاکمیت کشورها، مصونیت اماکن دیپلماتیک و تمامیت ارضی کشورها پاسخ دهد. تمامیت نظم بین‌المللی ما در معرض خطر قرار گرفته و بایستی برای این بی‌اعتنایی فاحش به قوانین تبعاتی وجود داشته باشد تا بتوان تعهد جمعی‌مان به قانون را حفظ کنیم.

انتقاد شدید روسیه از غربی ها

سفرا و نمایندگان کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه در این نشست شورای امنیت حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران را محکوم نکردند که منجر به واکنش تند سفیر روسیه در سازمان ملل شد.

سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل در این نشست شورای امنیت بدون محکوم کردن جنایت رژیم اسرائیل، خواستار خویشتن داری همه بازیگران منطقه در موضوع حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق شد که سخنان او واکنش سفیر روسیه را به همراه داشت که خطاب به او گفت: «کنسولگری خودتان هم هدف قرار می‌گرفت، واکنش شما این بود؟»

سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل خطاب به سفیر فرانسه افزود: «شما هیچ کلمه‌ای در محکوم‌کردن نقض قوانین بین‌المللی توسط اسرائیل نگفتید، اگر کنسولگری خودتان هدف قرار می‌گرفت هم واکنش‌تان همین بود؟»

نبنزیا ادامه داد: «آمریکا همیشه به اطلاعات دست اولش افتخار می‌کند اما در خصوص حمله به کنسولگری ایران اطلاعاتی به‌دست نیاورده و این باورکردنی نیست».

او گفت: «غربی‌ها نه‌تنها حملۀ اسراییل را محکوم نکردند بلکه ایران را متهم هم می‌کنند. نمی‌شود به قربانیان بگویید اگر به آن‌ها حمله شد، واکنشی نشان ندهند».

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید