از تهران تا دمشق و از مسکو تا واشنگتن امروز یک سوال مطرح است و آن اینکه ایران چه واکنشی به اقدام جنایتکارانه اسرائیل نشان خواهد داد؟

ایران با اسرائیل وارد جنگ خواهد شد؟

سلام نو – سرویس سیاسی: عصر روز  گذشته، دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۲، حدود ساعت ۱۷، اسرائیل از سمت جولان اشغالی، ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را هدف حمله هوایی قرار داد. در این حمله بخشی از ساختمان کنسولی سفارت ایران و اقامتگاه سفیر هدف قرار گرفت. 

در این حمله حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی در دمشق و خانواده او  آسیبی ندیده‌اند. اما بر اثر این حمله هفت تن به شهادت رسیدند. بر اساس بیانیه سپاه پاسداران سرداران محمدرضا زاهدی و محمد هادی حاج رحیمی و پنج تن از همراهانشان در این حمله به شهادت رسیدند.

حالا پرسش مهم برای بسیاری در سرتاسر ایران، خاورمیانه و جهان این است که با توجه به این که اسرائیل به جایی حمله کرده که رسما بخشی از خاک ایران است، آیا آیا ایران با اسرائیل وارد جنگ خواهد شد؟

برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید پاسخ چند پرسش دیگر مشخص شود.

واکنش مقام‌های ایرانی: هشدارها صریح و در فکر واکنش

در دقایق اولیه بعد از حمله حسین اکبری، سفیر ایران در سوریه، اقدام اسرائیل پاسخ قاطع ما را همراه خواهد داشت. با فاصله‌ای کوتاه سخنگوی وزات خارجه نیز به صراحت گفت که مسئولیت عواقب و پیامدهای این حمله با رژیم صهیونیستی است. ایران نسبت به نوع واکنش و تنبیه متجاوز تصمیم می‌گیرد.

حسین امیرعبداللهیان نیز خبر داد که بامداد امروز مقام سفارت سوئیس- به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران- به وزارت خارجه احضار شد و ابعاد «حمله تروریستی و جنایت رژیم اسراییل تبیین و مسئولیت دولت امریکا مورد تاکید قرار گرفت» و «پیام مهمی به دولت آمریکا بعنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد.»

در اطلاعیه اولیه سپاه نیز سخنی درباره نوع پاسخ به این جنایت هیچ حرفی زده نشده است و سپاه صرفا درباره شهدای حمله اطلاع رسانی کرده و گفته اطلاعات انتقال و تشییع پیکر شهدا اعلام خواهد شد.

به نظر می‌رسد ساختار سیاسی، امنیتی و نظامی و نظام تصمیم‌گیری کشور در حال محاسبه چگونگی پاسخ به حمله اسرائیل و فعلا قصد هیچ گونه واکنش هیجانی ندارد.

آمریکا چه می‌گوید؟

یک سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده به آکسیوس گفت که ایالات متحده «هیچ دخالتی در حمله [اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران] نداشت و ما از قبل از آن اطلاعی نداشتیم». بنا بر ادعای این رسانه اسرائیل صرفا وقتی که جنگنده‌ها در راه حمله بودند به آمریکا اعلام کرد که قصد حمله به منافع ایران را دارد و آمریکا از این که هدف مثلا در سفارت ایران است هیچ اطلاع نداشت. آنطور که منابع خبری به اکسیوس گفتند آمریکا این مسئله را به صورت مستقیم به ایران اعلام کرده است.

حامیان دولت چه می‌خواهند؟

حامیان دولت  تاکید دارند که این بار باید واکنشی جدی به حمله اسرائیل نشان داد. تنها در یک نمونه حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان، در یادداشتی پس از این حمله نوشت: بر اساس اصل «مقابله به مثل‌/ retaliation» حمله به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های رژیم جعلی اسرائیل در هر یک از کشورهای دیگر، حق مسلم ایران اسلامی است و سازمان ملل متحد که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته است باید اولاً؛ مفاد کنوانسیون وین و ثانیاً؛ اصل شناخته شده مقابله به مثل در حقوق بین‌الملل را محترم شمرده و از حمله ایران به مراکز دیپلماتیک رژیم جعلی اسرائیل حمایت کند. اگرچه ما برای احقاق حق خود نیازی به تأیید یا تکذیب سازمان‌های بین‌المللی نداریم.

حامیان واکنش سریع و شدید به اسرائیل می‌گویند که این کار اسرائیل اعلان جنگ رسمی به ایران است و  در نتیجه باید واکنشی قاطع و مستقیم نشان داد.

ایران با اسرائیل وارد جنگ خواهد شد؟

پاسخ به این سوال و حتی تخمین واکنش ایران بسیار دشوار است. ایران در موارد مثل ترور سپهبد شهید سلیمانی و چهره‌های ارشد مستشاری سپاه در سوریه واکنش‌هایی به شدت پراگماتیست نشان داد و تلاش کرد تا در زمین اسرائیل بازی نکند و اجازه ندهد تل‌آویو با این تله‌های پای تهران را به جنگی منطقه‌ای باز کند.

با این نگاه توقع این که ایران به سفارت یا کنسول‌گری رژیم صهیونیستی در هر کدام از کشورهای منطقه – یا هر جای دیگر جهان اقدام- هر چند حق ایران است، اما عملی به شدت پرخطر است چون کشور میزبان سفارت به هر شکل مجبور به واکنشی شدید است- حداقل در سطح دیپلماتیک- است. بعید است تصمیم‌گیران در تهران چنین چیزی را بخواهند، به خصوص با توجه به این نکته که هدف چنین اقدامی در کشورهای اطراف ایران خواهد بود و روابط ایران با همسایگانش را ملتهب خواهد کرد.

با این همه واکنش ایران به اقدامات تروریستی کرمان و ترورهای گروه‌های تروریستی ساکن پاکستان نشان داد که در یک نقطه خاص ایران در جایی که ضروری باشد از تنش‌ ترسی نخواهد داشت.

با این تفاسیر باید صبر کرد و دید که تهران برای پاسخ به تل‌آویو چگونه عمل می‌کند؟ چشم در برابر چشم؟ پاسخ سریع و محدود؟ پاسخ با فاصله و زنجیروار؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید