نتیجه آرای امروز می‌تواند کنترل اردوغان بر ترکیه عضو ناتو را تقویت کند یا نشان‌دهنده تغییر در چشم‌انداز سیاسی تقسیم‌شده این اقتصاد بزرگ در حال ظهور باشد.

برگزاری انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه

مردم ترکیه امروز (یکشنبه) در انتخابات مهم شهرداری‌ها شرکت کرده‌اند.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، یک بار گفته بود که هرکس استانبول را ببرد، برنده ترکیه است. اگر اینطور باشد، چالش‌ها در انتخابات امروز برای ۸۵ میلیونی که خود را برای انتخاب رهبران و مدیران محلی آماده می‌کنند، بسیار زیاد است.

اهمیت رای‌گیری امروز به حدی است که تحلیلگران سیاسی حدس می‌زنند که پیروزی شهردار فعلی استانبول، اکرم امام‌اوغلو، از حزب چپ میانه، او را به یک نامزد پیشتاز برای ریاست جمهوری ترکیه در سال ۲۰۲۸ تبدیل خواهد کرد. این آخرین چیزی است که اردوغان می‌خواهد، زیرا قبلاً شاهد بوده که حزب عدالت و توسعه محافظه‌کار اسلام‌گرای او که به آک پارتی یا AKP مشهور است توسط امام‌اوغلو و حزب سکولارتر و میانه‌روتر جمهوری‌خواه خلق (CHP) در انتخابات شهرداری‌ها شکست خورده است.

در سال ۲۰۱۹ اردوغان از نتیجه انتخابات چنان خشمگین شد که انتخابات دومی را برگزار کرد، اما شاهد بود که امام‌اوغلو با اختلاف بیشتر، نامزد شهرداری حزب عدالت و توسعه را شکست داد.

نتیجه آرای امروز می‌تواند کنترل اردوغان بر ترکیه عضو ناتو را تقویت کند یا نشان‌دهنده تغییر در چشم‌انداز سیاسی تقسیم‌شده این اقتصاد بزرگ در حال ظهور باشد.

مراکز رای‌گیری در ساعت ۷ صبح (۰۴:۰۰ به وقت گرینویچ) در شرق ترکیه باز شده و رای گیری در جاهای دیگر از ساعت ۸ صبح آغاز شده و در ساعت ۵ بعد از ظهر به پایان می‌رسد. انتظار می‌رود نتایج اولیه تا ساعت ۲۲ اعلام شود.

پیش از این علی یرلی کایا، وزیر کشور ترکیه از استقرار ۶۰۰ هزار نیروی امنیتی برای تضمین امنیت انتخابات محلی در ترکیه خبر داد.

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه هر پنج سال یک بار برگزار و شامل انتخاب شهردار و اعضای شورای شهر در شهرهای بزرگ و کوچک ترکیه می‌شود.

نظرسنجی‌ها حاکی از رقابت تنگاتنگ در استانبول است، شهری با ۱۶ میلیون نفر که اقتصاد ترکیه را هدایت می‌کند، جایی که امام‌اوغلو با چالشی از سوی «مورات کوروم»، نامزد حزب عدالت و توسعه، وزیر سابق کابینه، مواجه است.

نتایج احتمالاً تا حدی به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تورم افسارگسیخته نزدیک به ۷۰ درصد و توسط رأی دهندگان کرد و اسلامگرا که عملکرد دولت و امیدهای آنها برای تغییر سیاسی را ارزیابی می‌کنند، شکل خواهد گرفت.

برگزاری انتخابات حساس شهرداری‌ها در ترکیه

در حالی که جایزه اصلی اردوغان، استانبول است، او همچنین به دنبال بازپس گیری پایتخت، آنکارا است. هر دو شهر در سال ۲۰۱۹ پس از ۲۵ سال تحت حاکمیت حزب عدالت و توسعه و اسلاف اسلام‌گرا توسط مخالفان به پیروزی رسیدند.

رای دهندگان حزب اصلی طرفدار کردها برای موفقیت امام‌اوغلو در سال ۲۰۱۹ بسیار مهم بودند. حزب DEM آنها این بار نامزد خود را در استانبول معرفی کرده، اما انتظار می‌رود بسیاری از کردها وفاداری به حزب را کنار بگذارند و دوباره به او رای دهند.

در جنوب شرقی عمدتا کردنشین، DEM به دنبال تایید مجدد قدرت خود پس از برکناری شهرداران حزب طرفدار کردها پس از انتخابات قبلی به دلیل ارتباط با شبه نظامیان است. یکی از عواملی که علیه اردوغان کار می‌کند، افزایش حمایت از حزب اسلامگرای رفاه جدید به دلیل موضع تند این حزب علیه رژیم صهیونیستی در مورد مناقشه غزه و نارضایتی از مدیریت اقتصاد حزب عدالت و توسعه است.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید