جنبش حماس خواستار آن شد که دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به رژیم صهیونیستی برای در پیش گرفتن تمامی اقدامات لازم برای انتقال کمک‌ها به نوار غزه با سازوکاری بین‌المللی که جامعه بین‌المللی تعیین می‌کند، همراه باشد.

حماس سازوکاری بین‌المللی را برای تضمین انتقال کمک‌ها به غزه خواستار شد

به گزارش سلام نو به نقل از  ایسنا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیانیه شامگاه پنج‌شنبه خود تاکید کرد که کابینه رژیم اشغالگر فاشیست با وجود حکم‌های قبلی دادگاه لاهه، بدون هیچ مانعی به جنگ وحشیانه و نسل‌کشی خود در حق ملت فلسطین ادامه می‌دهد و این رژیم اشغالگر پیوسته تمامی قطعنامه‌های بین‌المللی را نقض کرده که آخرین آن قطعنامه شورای امنیت درباره برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه بود.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، حماس در بیانیه خود اعلام کرد، حکمی که دیوان بین‌المللی دادگستری امروز برای دشمن صهیونیستی در خصوص الزام ارسال کمک‌ها و خدمات اصلی به غزه صادر کرد، باید با سازوکاری اجرایی که آن را جامعه بین‌الملل تعیین می‌کند، همراه بوده و این رژیم فاشیست اشغالگر را که از گرسنگی به عنوان سلاحی علیه غیرنظامیان استفاده می‌کند، به اجرای فوری این حکم ملزم کند تا این حکم تنها روی کاغذ باقی نماند.

«باسم نعیم» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه در این رابطه به خبرگزاری «رویترز» گفت: حکم دادگاه لاهه به اندازه کافی پیش نرفت و باید به اسرائیل دستور داده شود برای پایان یافتن این رنج، حمله نظامی خود را متوقف کند.

نعیم در ادامه اظهار کرد: ما از هرگونه درخواست جدیدی برای پایان یافتن رنج و مشکلات در نوار غزه به ویژه در شمال آن استقبال می‌کنیم اما امیدوار بودیم که دادگاه دستور آتش‌بس را به عنوان راه‌حل اساسی تمامی رنج‌هایی که مردم ما در نوار غزه متحمل می‌شوند، صادر کند.

حماس سازوکاری بین‌المللی را برای تضمین انتقال کمک‌ها به غزه خواستار شد

دیوان بین‌المللی دادگستری پیشتر اقدامات جدیدی را در خصوص وضعیت موجود در غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی اعلام کرده و به رژیم صهیونیستی دستور داد بدون هیچ تاخیری با سازمان ملل همکاری کرده و اقدامات لازم و موثر را برای اجرای این دستورات در پیش بگیرد.

این دادگاه اعلام کرد که اسرائیل باید خدمات اصلی و کمک‌های بشردوستانه را فورا و بدون هیچ مانعی به شکلی گسترده تامین کرده و تعداد و ظرفیت نقاط عبوری زمینی را افزایش داده و تا زمانی که لازم باشد آنها را باز نگه دارد.

همچنین این دادگاه تاکید کرد که رژیم صهیونیستی باید تضمین دهد که ارتشش در غزه مرتکب نقض حقوق بشر همچون ممانعت از انتقال کمک‌ها نمی‌شود و باید گزارشی از اقداماتی که ظرف یک ماه از زمان صدور این حکم در پیش خواهد گرفت، به دادگاه ارائه کند.

سخنگوی گروه آفریقای جنوبی به شبکه خبری «الجزیره» گفت: حکم  جدید دادگاه برای اسرائیل، آن را به همکاری با سازمان ملل ملزم می‌کند و این شامل همکاری با آژانس آنروا نیز می‌شود.

او در ادامه تاکید کرد: اسرائیل به دستورات دادگاه عمل نخواهد کرد بنابراین همپیمانانش باید به آن فشار وارد کنند.

در این رابطه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در حال حاضر درباره حکم جدید دادگاه برای اسرائیل و الزام آن به تضمین انتقال بدون مانع کمک‌ها به غزه هیچ موضعگیری ندارد.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید