کود بایوبیز یک کود آلی بیولوژیکی است که از مواد زنده مانند میکروارگانیسم‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و آنزیم‌ها تشکیل شده است.

آموزش استفاده از سه کود معروف بایوبیز، ادونس و فیدینگ

در طی سال‌های اخیر به علت افزایش جمعیت جهان و بالا رفتن میزان تقاضا در بازارهای مصرفی، نیاز به ارتقای بهره‌وری در صنعت کشاورزی از هر زمان دیگری بیشتر احساس می‌شود. افزایش تولید محصولات کشاورزی با کیفیت، نیازمند استفاده از کودهای مناسب است که در این زمینه باید ابتدا ارتقای آگاهی اتفاق بیفتد. در این راستا قصد داریم سه کود معروف بایوبیز، ادونس و فیدینگ را مورد ارزیابی قرار داده و روش استفاده از آن‌ها را نیز معرفی نماییم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی کامل کود بایوبیز

کود بایوبیز یک کود آلی بیولوژیکی است که از مواد زنده مانند میکروارگانیسم‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و آنزیم‌ها تشکیل شده است. از همین رو نیز این کود برای تقویت انرژی گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یک منبع غنی از عناصر معدنی، ویتامین‌ها و هورمون‌های گیاهی عمل می‌کند. علاوه بر تقویت انرژی گیاهان، استفاده از این کود، خاک کشاورزی را تقویت می‌کند و قابلیت پرورش انواع گیاهان و محصولات کشاورزی در خاک را ارتقا می‌دهد. همچنین استفاده از کود بایوبیز مقاومت گیاهان در برابر شرایط تنش‌زا و سخت از جمله حملات آفات و تنش‌های خشکی را افزایش می‌دهد و در نهایت به شما کمک می‌کند تا محصول با کیفیت‌تر و سالم‌تری را استخراج نمایید.

همانطور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم، این کود کاملا ارگانیک بوده و شامل اجزای طبیعی است. برخی از منابع تشکیل‌دهنده کود بایوبیز شامل هوموس کهنه، عصاره سویا و سایر منابع پروتئین طبیعی و اسیدهای آمینه به شکل هستند. این کود همچنین شامل ترکیبات طبیعی مانند کودهای دانه باته و پروده شده، کنه‌های مخصوص، میکروب‌های مفید و گیاهی هستند که برای تغذیه و رشد بهتر گیاهان بسیار مفید هستند.

در ادامه به معرفی روش استفاده از این محصول می‌پردازیم‌.

آموزش استفاده از کود بایوبیز

  • انتخاب گیاهان مورد کشت: در مرحله اول استفاده از کود بایوبیز باید محصولات مورد کشت را به دقت انتخاب نمایید. از آنجا که کود بایوبیز یک کود کاملا ارگانیک و طبیعی است و استفاده از آن میزان مصرف کودهای شیمیایی را کاهش می‌دهد بهتر است از این محصول برای گیاهان خوراکی استفاده کنید.همچنین بهتر است از از این کود آلی برای گیاهانی که از هفته دوم رشد تا 2 هفته قبل از برداشت در هر بستری رشد می‌کنند استفاده شود.
  • میزان کوددهی: همانطور که مشخص است میزان دقیق کوددهی به نوع گیاه، محل رشد آن و میزان مواد مغزی مورد نیاز آن بستگی دارد و نمی‌توان به طور کلی میزان خاصی را برای اندازه کوددهی مشخص کرد. با این حال وقتی محصول مورد کشت خود را انتخاب کنید میزان کود مورد نیاز آن به سادگی قابل تنظیم خواهد بود.
  • روش استفاده از کود بایوبیز: نکته جالب توجه در خصوص کود بایوبیز آن است که می‌توانید این کود را هم به صورت مستقیم به خاک اضافه کنید و هم به عنوان کود آبی به گیاهان بدهید. حتی به عنوان کود برگی هم از این محصول استفاده می‌شود. برای استفاده از کود بایوبیز به عنوان کود آبی باید ۲ تا ۵ میلی لیتر از آن را در ۱ لیتر آب کاملا حل کرد و قبل از آبیاری به خوبی مخلوط نمود و تا ۲ هفته قبل از برداشت، از آن برای تغذیه گیاهان استفاده کرد. از سوی دیگر برای اضافه کردن مستقیم این کود به خاک باید آن را به صورت یکنواخت در سرتاسر زمین کشاورزی روی خاک پراکنده کرده و سپس آن را با مقدار اندکی آب مخلوط نمود.

معرفی کامل کود ادونس

کود ادونس امروزه در سراسر جهان به عنوان یکی از بهترین و پربازده‌ترین کودها شناخته شده است. ساختار اصلی این محصول ‏متشکل از قندهایی است که عملکردی مشابه کربوهیدرات‌های داخل گیاه را دارند. از همین رو نیز استفاده از کود ادونس به پرورش گیاهانی با گل‌ها و محصولات ‏متراکم‌تر و میوه‌های با طعم بهتر منجر خواهد شد. تمامی ترکیبات این کود کاملا ارگانیک هستند و به طور ‏طبیعی توسط گیاه جذب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. کود ادونس یکی از بهترین محصولات ممکن برای کمک به رشد گیاهانی است که تحت شرایط سخت و نامناسب قرار گرفته‌اند. گیاهانی که به علت گرما، رطوبت، حمله آفات، آبیاری نامناسب، کمبود اکسیژن و سایر شرایط تهدیدکننده وضعیت سلامت محصولات کشاورزی مورد آسیب قرار گرفته‌اند به کمک این محصول می‌توانند از پس این شرایط سخت سالم بیرون آیند!

آموزش استفاده از سه کود معروف بایوبیز، ادونس و فیدینگ

آموزش استفاده از کود ادونس

  • انتخاب گیاهات مورد کشت: این محصول با تمامی گیاهان و تمامی انواع محیط کشت کاملا سازگار است‌. همچنین در کود ادونس تمامی مواد مغذی مورد نیاز گیاه به فرم کلاته هستند. به همین خاطر نیز تمامی مواد غذایی ‏بدون اینکه به خاک بچسبند، کاملا جذب گیاهان شده و به محل مورد نظر انتقال پیدا می‌کنند؛ بنابراین میزان و ‏سرعت جذب و استفاده از مواد غذایی در گیاهان افزایش پیدا می‌کند.‏
  • روش استفاده از کود ادونس: دستورالعمل کلی استفاده از کود ادونس در شرایط مختلف طبق روال زیر است:

سیستم هیدروپونیک: 5 میلی لیتر در 1 لیتر آب

اسپری برگی: 3 میلی لیتر در هر لیتر آب – در صورت نیاز تکرار اسپری کردن بعد از یک هفته

 کود مایع: 1 میلی لیتر در هر لیتر – در صورت نیاز تکرار کوددهی بعد از یک هفته

همچنین بهتر است از این کود در طی هفته های اول تا ششم فاز گلدهی استفاده ‏کنید.

معرفی کامل کود فیدینگ

کود فیدینگ یک کود پودری با ساختار دوگانه بایو-مینرال است که برای دوره گلدهی و ثمردهی گیاهان گلدار، محصولات باغی و زراعی و صیفی جات فرموله تولید شده است تا کلیه نیازهای گیاهان به عناصر پرمصرف گیاهی و عناصر کمیاب خاک را در دوره گلدهی و ثمردهی تامین نماید. درواقع کود فیدینگ بوستر یک محصول کنستانتره بسیار غلیط با محلولیت بالا در آب است که جزو کودهای مقرون به صرفه محسوب می‌شود و با ترکیبات خود نیاز گیاهان به فسفات، منیزیم، پتاسیم و کلسیم را مرتفع می‌سازد. همچنین از آنجا که نیاز گیاهان در دوره گلدهی به این عناصر افزایش می‌یابد کود فیدینگ از بهترین انتخاب‌ها برای این دوره محسوب می‌شود.

آموزش استفاده از سه کود معروف بایوبیز، ادونس و فیدینگ

آموزش استفاده از کود فیدینگ

  • انتخاب گیاهان مورد کشت: همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد این محصول بیش از هرچیز مناسب گیاهان گلدار و گلده است.
  • روش استفاده از کود فیدینگ: کود فیدینگ بوستر به صورت کود ابیاری در کلیه شیوه‌های کشت قابل استفاده است. همچنین غلظت استفاده از این کود در هفته دوم تا چهارم گلدهی ۲ الی ۳ گرم در ۱۰ لیتر آب است که این غلظت در هفته پنجم و ششم به ۳ الی ۴ گرم در ۱۰ لیتر می‌رسد و نهایتا در هفته‌های هفتم، هشتم و نهم گلدهی و میوه‌دهی برابر با ۴ الی ۵ گرم در ۱۰ لیتر آب است‌. همچنین خوب است بدانید که برای جذب و تاثیر پذیری بیشتر کود فیدینگ بهتر است پی‌اچ خاک را در محدوده ۵.۸ تا ۶‌.۵ نگه دارید.

آموزش استفاده از سه کود معروف بایوبیز، ادونس و فیدینگ

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید