محققان در یک رویکرد نوآورانه، با استفاده از هوش مصنوعی، حسگرهای زیستی و باکتری‌های مخمر، گامی بلند به سوی تولید داروی آلزایمر برداشته‌اند.

هوش مصنوعی به کمک درمان آلزایمر آمد

به گزارش سلام نو آنطور که تسنیم نوشته است محققان در یک رویکرد نوآورانه، با استفاده از هوش مصنوعی، حسگرهای زیستی و باکتری‌های مخمر، گامی مهم در جهت تولید داروی آلزایمر برداشته‌اند.

گالانتامین، دارویی رایج برای درمان علائم آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل است که توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مصرف می‌شود. با این حال، سنتز ترکیبات فعال این دارو در آزمایشگاه، در مقیاس تجاری با چالش‌های زیادی روبرو است.

استخراج ماده مؤثره از گل نرگس، فرآیندی زمان‌بر و وابسته به عواملی مانند آب و هوا و عملکرد محصول است که می‌تواند بر عرضه و قیمت دارو تأثیر بگذارد.

محققان دانشگاه تگزاس با درک این چالش‌ها، از ابزارهای هوش مصنوعی و حسگرهای زیستی برای توسعه روشی جدید برای تولید پیش‌ساز شیمیایی گالانتامین استفاده کرده‌اند. در این روش، باکتری‌هایی با ژنیتک دستکاری شده، به عنوان کارخانه‌های کوچک داروسازی عمل می‌کنند و پیش‌ساز گالانتامین را به عنوان محصول جانبی متابولیسم سلولی خود تولید می‌کنند.

حسگرهای زیستی امکان تجزیه و تحلیل سریع نمونه‌ها را فراهم می‌کنند و هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری ماشینی با بررسی ده‌ها هزار ماده و حذف گزینه‌های نامناسب، محدوده تحقیق را دقیق‌تر و کوچک‌تر می‌کند.

این رویکرد نوآورانه، مزایای متعددی را به همراه دارد:

  • تولید مقرون به صرفه و در مقیاس بزرگ پیش‌ساز گالانتامین
  • کاهش وابستگی به منابع طبیعی
  • ایجاد فرآیندی پایدار و قابل پیش‌بینی

هنوز راه زیادی تا تولید داروی آلزایمر بر اساس این روش باقی مانده است، اما این گام مهم، امید به درمان این بیماری را در دل میلیون‌ها نفر زنده نگه می‌دارد.

به امید روزی که شاهد ریشه‌کن شدن بیماری آلزایمر از جهان باشیم.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید