پس از سه سال تلاش، سرانجام اولین قانون جامع هوش مصنوعی در جهان به تصویب رسید.

قانون برای هوش مصنوعی؛ گامی بزرگ در جهت کنترل و نظارت

به گزارش سلام نو آنطور که فرادید نوشته است اروپا گامی بزرگ در جهت کنترل هوش مصنوعی برداشت و نخستین قانون جهان در این زمینه را به تصویب رساند. این قانون جامع که نگارش آن از سه سال پیش آغاز شده بود، در پاسخ به رشد روزافزون سیستم‌های هوش مصنوعی مولد مانند جی‌پی‌تی چت اوپن ای‌آی و چت‌بات جمینی گوگل تدوین شده است.

هدف از این قانون، ایجاد چارچوبی برای نظارت بر توسعه و استفاده از هوش مصنوعی است تا از خطرات احتمالی مانند اخبار جعلی و اطلاعات اشتباه جلوگیری شود.

قانون جدید هوش مصنوعی، مدل‌های هوش مصنوعی با مقاصد عمومی و تاثیرگذاری بالا را قانونمند می‌کند. سیستم‌های هوش مصنوعی با ریسک بالا نیز باید الزامات خاصی را در زمینه شفافیت و قوانین کپی‌رایت اتحادیه اروپا رعایت کنند.

علاوه بر این، قانون مذکور استفاده دولت از نظارت بیومتریک در اماکن عمومی را محدود می‌کند. این نظارت فقط در موارد خاص جنایی، جلوگیری از تهدیدهای واقعی مانند حملات تروریستی و تحقیق درباره افراد مظنون به جرایم خطرناک مجاز خواهد بود.

تیری برتون، کمیسیونر بازارهای داخلی اتحادیه اروپا، در این باره می‌گوید: «من از پارلمان اروپا برای قانون هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنم. این قانون در حقیقت نخستین چهارچوب کامل و الزام آور جهانی برای سیستم‌های هوش مصنوعی معتبر است. اروپا اکنون به عنوان یک تعیین کننده استاندارد جهانی برای هوش مصنوعی معتبر شناخته می‌شود.»

در مجموع، ۵۲۳ قانونگذار اتحادیه اروپا به تصویب این قانون رای موافق دادند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است در ماه می به طور رسمی موافقت خود با این قانون را اعلام کنند. پیش‌بینی می‌شود این قانون در سال ۲۰۲۶ میلادی به طور کامل اجرایی شود، هرچند برخی از بخش‌های آن زودتر از موعد مقرر اجرا خواهند شد.

پارلمان اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این منطقه در دسامبر ۲۰۲۳ پس از ۴۰ ساعت مذاکره به توافقی اولیه در مورد این قانون دست یافتند. شرکت‌هایی که از این قانون تخطی کنند، به پرداخت جریمه نقدی تا سقف ۷.۵ میلیون یورو یا ۱.۵ درصد از درآمد و یا تا سقف ۳۵ میلیون یورو یا ۷ درصد از درآمد خود محکوم خواهند شد.

تصویب این قانون، نقطه عطفی در تاریخ هوش مصنوعی محسوب می‌شود. این قانون نه تنها به تضمین استفاده ایمن و اخلاقی از هوش مصنوعی کمک می‌کند، بلکه راه را برای نوآوری و پیشرفت در این زمینه هموار خواهد کرد.

اتحادیه اروپا نخستین قانون جهان برای کنترل هوش مصنوعی را تصویب کرد.

هدف از این قانون، ایجاد چارچوبی برای نظارت بر توسعه و استفاده از هوش مصنوعی است.

این قانون مدل‌های هوش مصنوعی با مقاصد عمومی و تاثیرگذاری بالا را قانونمند می‌کند.

استفاده دولت از نظارت بیومتریک در اماکن عمومی محدود می‌شود.

این قانون در سال ۲۰۲۶ میلادی به طور کامل اجرایی خواهد شد.

تصویب این قانون نقطه عطفی در تاریخ هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید