در اکتبر سال جاری، ناسا فضاپیمای "اروپا کلیپر" را به سوی قمر یخی مشتری، اروپا، راهی خواهد کرد.

ناسا از "لوح طلایی" جدیدی برای قمر مشتری رونمایی کرد

در ماه اکتبر، فضاپیمای "اروپا کلیپر" ناسا به سوی قمر یخی مشتری، اروپا، راهی خواهد شد. این ماموریت با هدف مطالعه‌ی این قمر جذاب به گونه‌ای که هیچ فضاپیمای دیگری تاکنون انجام نداده، آغاز می‌شود. در قلب این فضاپیما، پیامی از زمین نهفته است: لوحی جدید که به سبک صفحات طلایی ویجرها، داستان بشریت را برای ساکنان احتمالی اروپا روایت می‌کند.

رکورد طلایی برای قمر اروپا

ناسا این لوح را به عنوان "رکورد طلایی" برای قمر اروپا توصیف می‌کند. این لوح حاوی طرح‌ها و صداهایی است که تنوع جهانی را به نمایش می‌گذارد. این ایده از رکورد طلایی معروف در کاوشگرهای ویجر گرفته شده است که حاوی آهنگ‌ها، صداها و تصاویری از زندگی و فرهنگ روی زمین در دهه ۷۰ میلادی بود.

پیام‌هایی از جنس آب، شعر و علم

لوح اروپا کلیپر تصویری از قطرات آب را به نمایش می‌گذارد که در واقع ۱۰۳ موج صوتی هستند. این موج‌ها کلمه "آب" را در ۱۰۳ زبان مختلف بیان می‌کنند. نماد مرکزی لوح، علامت زبان اشاره آمریکایی برای "آب" است.

علاوه بر این، دست‌نوشته‌ای از شاعر آمریکایی آدا لیمون با عنوان "در ستایش راز: شعری برای اروپا" بر روی لوح حک شده است. همچنین تصاویری از یک بطری، یک مرد میانسال، دو موج رادیویی و معادله دریک نیز بر روی آن دیده می‌شود.

معادله دریک و جستجوی حیات در اروپا

معادله دریک تخمین احتمالی از حیات هوشمند در کیهان را ارائه می‌دهد. اگرچه انتظار نمی‌رود که تمدنی در اعماق اقیانوس اروپا یافت شود، اما جستجوی نشانه‌های حیات در این حجم عظیم از آب، قطعاً جذاب و هیجان‌انگیز خواهد بود. قمر اروپا، با وجود اینکه از ماه زمین کوچکتر است، دو برابر آب موجود در اقیانوس‌های زمین را در خود جای داده است.

ادای احترامی به دانشمندی پیشگام

لوح اروپا کلیپر به پاس قدردانی از خدمات ران گریلی، دانشمند سیاره‌شناسی، به او نیز ادای احترام می‌کند. تحقیقات گریلی در مورد گالیله و اروپا نقشی اساسی در آماده‌سازی مأموریت اروپا کلیپر ایفا کرده است.

این فضاپیما پس از پنج سال و نیم سفر، در سال ۲۰۳۰ به مشتری خواهد رسید و سفری اکتشافی به اعماق یخ‌های اروپا را آغاز خواهد کرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید