خبرگزاری رویترز گزارش داده رهبران اتحادیه اروپا آماده هستند تا به دلیل صدور احتمالی موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه، تدابیر "جدید و قابل توجهی" را علیه تهران به اجرا بگذارند.

اتحادیه اروپا به دنبال اجرای تدابیر جدید و قابل توجه علیه ایران

به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، خبرگزاری رویترز گزارش داده رهبران اتحادیه اروپا آماده هستند تا به دلیل صدور احتمالی موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه، تدابیر "جدید و قابل توجهی" را علیه تهران به اجرا بگذارند.

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر صدور موشک‌های بالستیک زمین به زمین توسط ایران به روسیه، سران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اتخاذ "تدابیری مهم" آماده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر صدور موشک‌های بالستیک زمین به زمین توسط ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین، سران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا آماده هستند تا علیه تهران "تدابیر جدید و قابل توجهی" اعمال کنند. در متن پیش‌نویس بیانیه‌ رهبران اروپا که رویترز مشاهده کرده، آمده است: «شورای اروپا از طرف‌های ثالث می‌خواهد که فوراً ارائه حمایت مادی از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین را متوقف کنند.»

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از شش منبع در گزارشی نوشته بود که جمهوری اسلامی شمار قابل توجهی موشک‌های بالستیک زمین به زمین در اختیار روسیه قرار داده است.

در پیش‌نویس بیانیه اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در روزهای ۲۱ و ۲۲ ماه مارس برگزار خواهد شد، آمده است: «گزارش‌ها مبنی بر اینکه ایران احتمالا موشک‌های بالستیک و فناوری مربوطه را برای استفاده علیه اوکراین در اختیار روسیه قرار داده، بسیار نگران کننده هستند.»

این بیانیه می‌افزاید: «اتحادیه اروپا آماده است، سریعا در هماهنگی با متحدان بین‌المللی خود عکس‌العمل نشان داده و اقدامات جدید و قابل‌توجهی علیه ایران اتخاذ کند.»

رهبران اروپایی در پایان بیانیه خود جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین کمیسیون این اتحادیه را فراخوانده‌اند تا تحریم‌های جدیدی علیه بلاروس، کره شمالی و ایران آماده کنند.

بریتانیا، آلمان و فرانسه سپتامبر سال گذشته رسما اعلام کردند که تحریم‌های مربوط به برنامه اتمی و موشک‌های بالستیک ایران را که قرار بود طبق توافق سال ۲۰۱۵ در ماه اکتبر منقضی شود، لغو نخواهند کرد.

این سه کشور با انتشار بیانیه‌ای تصریح کردند: «در واکنشی مستقیم به عدم پایبندی مستمر و شدید ایران به برجام از سال ۲۰۱۹، دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا قصد دارند تدابیر مربوط به اشاعه سلاح‌های اتمی و همچنین تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی علیه ایران را بعد از روز گذار طرح جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ حفظ کنند.»

دیپلمات‌های این سه کشور در آن زمان اظهار داشتند این تصمیم تا حد زیادی به دلیل استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و احتمال انتقال موشک‌های بالستیک ساخت ایران به روسیه گرفته شده است.

گراند شاپس، وزیر دفاع بریتانیا اوایل ماه مارس در مصاحبه‌ای با یک نشریه بریتانیایی گفت که لندن اطلاعاتی در زمینه ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه در اختیار دارد.

او افزود: «هرچند نمی‌توانم جزئیات بیشتری را بیان کنم، اما چه در مورد موشک‌های بالستیک یا در مورد پهپادهای شاهد که آنها در اختیار روسیه قرار داده‌اند، ما شاهد بوده‌ایم که هر کجای جهان که درگیری جریان دارد، ایران غالبا به آن دامن می‌زند.»

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید