رییس موسسه تحقیقات جمعیت و دبیر علمی دومین جایزه ملی جوانی هشدار داد که تا سال ۲۰۵۰ شاهد افزایش ۳۳ درصدی سالخوردگی جمعیت ایران خواهیم بود.

افزایش سالخوردگی جمعیت ایران / تعداد سالمند در سال ۱۴۳۰ به ۳۱ میلیون نفر خواهد رسید

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، محمدجواد محمودی روز سه‌شنبه در جریان رونمایی از پوستر دومین جایزه ملی جوانی جمعیت،کاهش مستمر نرخ باروری و سالخوردگی جمعیت و تاثیر آن روی اقتصاد در سطح عرضه و تقاضا را علت اصلی تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دانست.

وی تاکید کرد: در ماده ۱۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، جایزه ملی در نظر گرفته شده و نکته مهم این است که نیاز به تبیین موضوع ازدواج و فرزندآوری داریم.

محمودی با بیان اینکه سعی کردیم شاخص‌هایی را انتخاب کنیم برای انتخاب بهترین رسانه‌، خانواده، موسسه، دستگاه و بهترین مدیر برای اهدای جایزه ملی، تاکید کرد: برای این موضوع هفت گروه تخصصی تشکیل شده است که در هر گروه تخصصی سه نفر فعالیت دارند.

وی با اشاره به بخشی از شاخص‌های اهدای این جایزه گفت: تعداد فرزندان متأهل جوان، گستردگی و اثربخشی بودن رسانه در بخش خانواده و رسانه از اهمیت برخوردار است.

رییس موسسه تحقیقات جمعیت با اشاره به آمار نرخ باروری وضعیت جمعیت کشور افزود: با وضعیت کنونی در سال ۲۰۵۰ درصد سالخوردگی جمعیت ایران به ۳۳ درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: جمعیت ایران در سال ۱۴۳۰ از ۹۳ میلیون نفر جمعیتی که سازمان ملل برای آن پیش بینی کرده ۳۱ میلیون سالمند خواهیم داشت .

ضرورت اساسی کشور در ۲۰ سال آینده بالابردن سطح رفاه عمومی جامعه است

دبیر ستاد ملی جمعیت نیز در نشست خبری دومین جایزه ملی جوانی جمعیت، اظهار داشت: ضرورت اساسی کشور در ۲۰ سال آینده بالابردن سطح رفاه عمومی جامعه است و این امر وابسته به وجود جمعیت جوان کافی است که در عرصه‌های علمی و عملی به خلق ثروت و دانش بپردازد.

شکیبا محبی‌تبار افزود: در تبیین ضرورت ثروت‌آفرینی و افزایش سطح رفاه، سیاست گذاری ها و اقدامات و آیین نامه ها به خوبی صورت گرفته است اما در حفظ جوانی جمعیت در آغاز راه هستیم و به تلاش‌ها، هدف‌ها و پیگیری‌های مجدانه نیازمندیم.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب درباره ضرورت حفظ جوانی جمعیت منویات بسیاری دارند ، افزود: رییس جمهور نیز به این امر اهتمام جدی دارند و حفظ نیروی جوانی کشور یکی از دوبال پیشرفت کشور است.

وی افزود: نیازمند این هستیم که در سطوح مردم ، نخبگان و مدیران کشور، تلاش های صورت گیرد تا گفتمان جایگاه خود را پیدا کند و اهدای جایزه ملی جمعیت این است که از همه ظرفیت ها در همه ساحت ها استفاده شود و این موضوع به صورت علمی و عمیق تبیین شود.

محبی‌تبار با بیان اینکه لازم است مراکز علمی کشور از جمله دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان با انگیزه در این عرصه ورود کنند، گفت: پرداختن به نقش محوری مردم در رویداد جایزه ملی از اهمیت برخوردار است تا گفتمان مردمی سازی شود .

وی از کنش‌گران و دغدغه‌مندان این حوزه که با آینده نگری عمیق در این عرصه مشغول کار هستند ، خواست تا در این جایزه حضور فعال داشته باشند. با توجه به اینکه تبیین هنرمندانه و اثرگذار این موضوع مهم به دوش اصحاب رسانه است، از رسانه‌ها می‌خواهیم همتی مضاعفی را متوجه این موضوع داشته باشند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید