۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 55501744

این در حالی است که چندی پیش سازمان غذا و دارو اصلاح سیاست‌های ارزی شیر خشک در شیر خشک‌های رگولار «معمولی» را در دستور کار قرار داد و ارز تخصیصی به شیر خشک رگولار از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. با این وجود، سازمان غذا و دارو تأکید می‌کند تغییری در قیمت شیر خشک ایجاد نشده و شیر خشک همچنان با قیمت قبلی در حال عرضه است.

روش خرید شیر خشک با کد ملی
از مهرماه سال ۱۴۰۲ خرید شیر خشک از داروخانه‌ها فقط با ارائه کد ملی نوزاد امکان‌پذیر است و در غیر این صورت شیر خشک به مراجعه‌کنندگان فروخته نمی‌شود. علت اجرای این طرح، اطمینان از فروش شیر خشک به مصرف‌کننده واقعی عنوان شده است.

در سال جاری گلایه‌ها و شکایات زیادی از کمبود شیر خشک در داروخانه‌ها وجود داشت و بحث کمبود شیر خشک در برخی استان‌ها به یک مسئله بغرنج تبدیل شد. این در حالی بود که مسئولان تأکید می‌کردند مشکلی در زمینه تولید شیر خشک و عرضه آن بنا بر تقاضای بازار وجود ندارد، بنابراین از بیستم مهرماه طرح نظارتی توزیع و فروش شیر خشک با کدملی جهت مقابله با قاچاق و احتکار شیر خشک اجرا شد.

نحوه خرید شیر خشک از داروخانه‌ها

به گزارش طلا، در قالب این طرح، اولیای نوزاد با ارائه کد ملی و تاریخ تولد او به داروخانه‌ها می‌توانند سهمیه شیر خشک ماهانه نوزاد خود را دریافت کنند؛ بنابراین نیازی به استفاده سرپرست نوزاد از اپلیکیشن یا سامانه خاصی نیست بلکه فروشندگان اطلاعات نوزاد را در سامانه تی‌تک ثبت کرده و سهمیه شیر خشک نوزاد را طبق قیمت مصوب به سرپرست او تحویل می‌دهند.

تمامی مراحل توزیع شیر خشک به کد ملی از طریق سامانه رصد برخط شیر خشک (تی‌تک) انجام می‌پذیرد و اطلاعات نوزادی که شیر خشک برای او خریداری می‌شود در این سامانه ثبت می‌شود. این سامانه از قاچاق شیر خشک به بازار سیاه و هدررفت منابع جلوگیری می‌کند و همچنین بر کنترل قیمت شیر خشک در بازار و بهبود نظارت بر زنجیره تامین شیر خشک کمک می‌کند.

سهمیه شیر خشک برای هر کد ملی چقدر است؟

در حال حاضر به صورت ماهانه به هر کد ملی ۱۰ شیر خشک یارانه‌ای تعلق می‌گیرد. دکتر حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در این‌باره به ایسنا گفته است: به کودکان زیر دو سال ماهانه ۱۰ قوطی شیر خشک ارائه می‌شود. بر همین اساس عرضه شیر خشک با کد ملی نوزاد و ثبت در سامانه تی‌تک در داروخانه‌ها از ۲۰ مهرماه امسال الزام‌آور شد تا طول زنجیره تامین تا مصرف قابل رصد باشد.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، اتباع نیز باید از اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی شناسه یکتا دریافت کنند. در همین رابطه چندی پیش سازمان ملی مهاجرت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: والدین دارای اسناد اقامتی معتبر که موفق به دریافت شناسه یکتا برای نوزادان نشده‌اند نیز می‌توانند با مراجعه به ادارات اتباع و مهاجرین خارجی استان یا دفاتر خدمات اقامت و اشتغال محل سکونت، شناسه یکتا دریافت کنند.

قیمت شیر خشک چقدر است؟

قیمت شیر خشک یارانه‌ای که به کودکان زیر ۲ سال و با کد ملی ارائه می‌شود با قیمت شیر خشک غیر یارانه‌ای و آزاد متفاوت است. مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان در این باره به فارس می‌گوید: براساس مصوبه سازمان غذا و دارو هر نوزادی در ماه می‌تواند ۱۰ عدد شیرخشک یارانه‌ای با قیمت ۷۰ هزار تومان خریداری کند. اما اگر مصرف نوزاد در ماه بیش از این تعداد باشد، ۱۰ عدد شیر خشک دیگر با قیمت آزاد ۱۲۰ هزار تومان به او داده خواهد شد. این قانونی است که سازمان غذا و دارو ارائه کرده و داروخانه‌ها براساس آن شیر خشک را توزیع می‌کنند.

این در حالی است که چندی پیش سازمان غذا و دارو اصلاح سیاست‌های ارزی شیر خشک در شیر خشک‌های رگولار «معمولی» را در دستور کار قرار داد و ارز تخصیصی به شیر خشک رگولار از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. با این وجود، سازمان غذا و دارو تأکید می‌کند تغییری در قیمت شیر خشک ایجاد نشده و شیر خشک همچنان با قیمت قبلی در حال عرضه است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید