این روزها بانک مرکزی حراج سکه راه انداخته است. پرسش بسیاری از مردم این است که در حراج سکه بانک مرکزی شرکت کنیم یا نه؟

در حراج سکه بانک مرکزی شرکت کنیم یا نه؟

در حالی دیروز بانک مرکزی مرحله اول حراج سکه را در مرکز مبادله ارز و طلا برای کنترل قیمت سکه برگزار کرد که به اعتقاد کارشناسان، سکه‌ها به قیمت دلار بالای ۹۰ هزار تومان به مردم فروخته شده است.

مریم فکری در گزارشی در خبرآنلاین نوشت: این در شرایطی است که مقامات ارشد دولت سیزدهم، بارها در اظهارنظرهای خود در واکنش به قیمت دلار بازار آزاد، عنوان کرده‌اند که قیمت دلار بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسند.

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اوایل اسفندماه تاکید کرده بود: نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم و هدف دولت همان روش‌های توافقی است و از همه ابزارها باید در این ارتباط استفاده شود.

پیش از این، محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی نیز گفته بود: نرخ ارز بازار آزاد را قبول نداریم. این نرخ صرفا براساس انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی شکل می‌گیرد و به هیچ‌وجه با واقعیات اقتصاد ما همخوانی ندارد.

چقدر سکه فروخته شد؟

بر اساس نتایج نخستین حراج سکه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از تعداد ۱۲ هزار و ۸۷۷ قطعه ربع سکه ثبت سفارش شده در سامانه، با توجه به کف قیمت تعیین شده توسط عرضه کننده، یک‌هزار و ۱۱۸ قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان به برندگان تخصیص داده شد.

در این میان، مرکز مبادله ارز و طلای ایران با صدور اطلاعیه‌ای از برگزاری دومین حراج سکه در روز چهارشنبه ۱۶ اسفند خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به استقبال گسترده عموم مردم از اولین حراج سکه در مرکز مبادله ایران و کندی روند ثبت‌نام و احراز هویت، به اطلاع هموطنان می‌رساند دومین حراج سکه در مرکز مبادله ایران چهارشنبه ۱۶ اسفند برگزار می‌شود.

متقاضیانی که در حراج اول امکان ثبت‌نام و احراز هویت نداشته‌اند یا کسانی که در حراج نخست برنده نشده‌اند می‌توانند در حراج دوم شرکت کنند.

سکه‌ها را به قیمت دلار ۹۳ هزار تومانی فروختند

اما در واکنش به حراج سکه، تحلیلگران و اقتصاددان عنوان کردند که سکه‌های فروخته شده در مرکز مبادله ارز و طلا با قیمتی بالای ۹۰ هزار تومان به مردم فروخته شده است.

سیامک قاسمی، اقتصاددان در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: خیلی جالبه، بانک مرکزی مرکزی شمش طلا را به قیمت دلار بازار آزاد از مردم می‌خرد و سکه طلا را ضرب کرده و به قیمت دلار ۹۳ هزار تومانی به مردم می‌فروشد و تازه مالیات هم روی آن می‌گیرند.

وی متذکر شد: حالا خوبه قیمت دلار بازار آزاد را قبول ندارند و دنبال دلارزدایی هستند.

در حراج سکه بانک مرکزی شرکت کنیم یا نه؟

مشکانی، تحلیلگر اقتصادی نیز در واکنش به حراج سکه عنوان کرد: احتمالا بانک مرکزی شمش طلا را از صادرکنندگان در مرکز مبادله با دلار ارزان‌تری می‌خرد، بعد همین شمش را تبدیل به ربع سکه کرده و با دلار ۹۵هزار تومان به مردم می‌فروشد.

در حراج سکه بانک مرکزی شرکت کنیم یا نه؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید