۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
کد خبر: 55500896

وزیر آموزش و پرورش گفت: هرچه در سن پایین هزینه کنیم کارایی بیشتری دارد در حالی که ما در ایران برعکس عمل می‌کنیم.

تحول رئیسی در نظام آموزشی

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، رضا مراد صحرایی در آئین اختتامیه دومین دوره رویداد ملی ستاپ با بیان اینکه باید از معلمان آموزش و پرورش تقدیر کنیم گفت: من زمانی معلم ابتدایی و زمانی فارغ التحصیل دوره دانشسرای عالی بودم و مدتی هم معلم زبان شدم. دوست دارم معلم تاریخ هم باشم زیرا معتقدم تاریخ می‌تواند چشم و گوش دانش آموزان و نسل جدید را باز کند.

صحرایی گفت: من امروز هم در دانشگاه تدریس می‌کنم و حتی در کلاس درس گاهی بین دانش‌جویانم می‌نشینم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص رویدادهایی که به فناوری و کارآفرینی در بخش آموزش و تربیت می‌پردازد گفت: اگر در گذشته بمانیم حتماً محکوم به شکست هستیم معتقدم که جاده آموزش پیچیده است و اگر ما نپیچیم محکوم به شکستیم. کودکان دنیای متفاوتی را تجربه می‌کنند و ابزار متفاوتی هم برای آموزش دارند.

وی با بیان اینکه امروز خلائی بین معلمان و دانش آموزان وجود دارد و آن خلع ادراکی است؛ گفت: عموم معلمان ما به شکل سنتی آموزش دیدند و معلم که سنتی آموزش دیده است نمی‌تواند به شیوه مدرن آموزش دهد. عموم معلمان ما به شکل کنترلی آموزش دیدند و کنترلگر بار آمدند در حالی که در کلاس درس دیگر نباید کودک را کنترل کرد.

صحرایی با تاکید بر اینکه معلم نباید صرفاً آموزش دهنده علم باشد؛ گفت: وظیفه دیگر معلم این است که پرورش دهنده استعدادها و خلاقیت کودک و نوجوان باشد.

صحرایی گفت: راه حل ما توأمان حل دو مسئله معلم و دانش آموز است. در غیر این صورت معلم تنها انتقال دهنده دانش است. تمام تلاش ما این است که به کمک ابزارهای آموزشی همچنان نقش معلم را در آموزشگری حفظ کنیم. در تمامی حوزه‌های مربوط به تعلیم و تربیت مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود. گاهی در برخی استان‌ها با مشکل فضای آموزشی و گاهی در سنجش و پایش دانش آموزان مشکل داریم.

وی با بیان اینکه عمده مسائل آموزشی ما در سطوح پایین علم و آموزش هستند؛ گفت: گاهی دانش بیشتری به کودکان می‌دهیم که باز هم در سطح پایین علم است. اما فناوری‌هایی که به کاربرد دانش کمک می‌کنند و تلاش می‌کنند دانش به زندگی روزمره دانش آموزان راه پیدا کند مورد نیاز ماست.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر آموزش و پرورش به اولویت اول کشور بدل شود می‌توانیم گره‌های آینده این کشور را حل کنیم. مسئله ما این است که در سطوح بالا به آموزش و پرورش توجه شود.

صحرایی با اشاره به اینکه در همه دنیا شیوه هزینه کرد متفاوت است؛ گفت: هرچه در سن پایین هزینه کنیم کارایی بیشتری دارد در حالی که ما در ایران برعکس عمل می‌کنیم هرچه سن بالا می‌رود بیشتر به سنین بالا توجه می‌کنیم. امروز به افراد در سنین بالا برای بیکاری یا بیماری‌ها هزینه پرداخت می‌کنیم در حالی که در مدرسه می‌توانستیم با یک دهم آن هزینه به موضوع مهارت آموزی و سلامت و بهداشت توجه کنیم تا اصلاً مشکلات بزرگسالی را نداشته باشیم.

صحرایی گفت: بسیاری از آموزش‌ها را باید به کودکان قبل از سن هفت سالگی ارائه کنیم. زمینه چنین تحولی در دولت رئیسی وجود دارد؛ ما باید آموزش را از ۴ سالگی شروع کنیم و دیپلم را در ۱۵ سالگی بدهیم و فرد در ۱۸ سالگی لیسانس بگیرد.

وی به ۷ دانشی که معلم به آن اشاره نیاز دارد اشاره کرد و گفت: ترکیب این دانش‌ها مورد نیاز ماست. ان شاءالله در اولین نشست مدیران سراسر کشور این امکان را ایجاد می‌کنیم که همه برگزیدگان این رویداد فرصت ارائه محصولات خود را در آموزش و پرورش پیدا کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید