پرسشی که این روزها بسیاری می‌پرسند این است که آیا باید منتظر ظهور کورش کمپانی‌های ۲ و ۳ باشیم؟ آیا آن موبایل فروش مشهور به سرنوشت کوروش کمپانی دچار می‌شود؟ آیا باید منتظر داریوش کمپانی هم باشیم؟

آیا کوروش کمپانی ۲ و ۳ در راه است؟

سلام نو – سرویس اقتصادی: کوروش کمپانی حالا دیگر اسم یک موبایل فروشی نیست، بلکه برندِ یک کلاهبرداری بزرگ از مردمی است که با وعده آیفون ۲۰ میلیون تومانی پول خود را از دست دادند.

میزان کلاهبرداری کوروش کمپانی بر اساس برآوردهای غیررسمی، حدود دو هزار میلیارد است که با حساب فروش آیفون‌های ۲۰ میلیونی ما با چیزی حدود ۱۰۰ هزار مالباخته رو به رو خواهیم بود، هر چند امیرحسین شریفیان مالک کوروش کمپانی مدعی است که شاکیان این شرکت بیش از چند صد نفر نیستند و اعداد تخمین زده شده چیزی جز عدد سازی نیستند.

کوروش کمپانی با تبلیغ فروش آیفون ۲۰ میلیونی و استفاده از روش کلاهبرداری پانزی سر زبان‌ها افتاد. این عدد برای این وسوسه کننده بود که در زمان اعلام آن قیمت آیفون ۱۳ حداقل ۳۴ و حداکثر ۴۰ میلیون تومان بود.

پرسشی که این روزها بسیاری می‌پرسند این است که آیا باید منتظر ظهور کورش کمپانی‌های ۲ و ۳ باشیم؟ آیا آن موبایل فروش مشهور به سرنوشت کوروش کمپانی دچار می‌شود؟ آیا باید منتظر داریوش کمپانی هم باشیم؟

کوروش کمپانی ۲ و ۳ در راه است، اما چرا؟

 باید منتظر کوروش کمپانی ۲ و ۳ باشیم چون قبل از کوروش کمپانی شرکت‌های دیگری بودند که با همین فرمول کلاهبرداری کردند و بعد از این هم خواهند بود. به طور خلاصه باید گفت تا انسان وجود دارد کلاهبرداری پابرجا است و البته تا وقتی وضع اقتصادی ما چنین ناخوشایند است شیوع کلاهبرداری، به خصوص کلاهبرداری پانزی، به شدت بالا است.

کمی در اخبار جست‌وجو کنید می‌بینید که قبل از کوروش کمپانی یک شرکت دیگر با بهره بردن از نام یکی از برندهای مشهور خرده فروشی فروشگاهی اینترنتی راه انداخت بود و از دوربین تا موبایل همه چیز را زیر قیمت می‌فروخت، اما در نهایت برای خریداران یک موبایل کوچک ارزان ارسال می‌کرد! یک شرکت دیگر بود که با وعده پیش فروش دوربین و موبایل و تبلت کلی پول دریافت کرد و بعد قصد فرار داشت. در هر دو مورد پلیس وارد عمل شد و مجرمین پیش از خروج از کشور دستگیر شدند.

دو دلیل اصلی تشدید این سبک از کلاهبرداری در وضع اقتصادی ایران ریشه دارد. از یک سو علاقه‌مندان به کسب درآمد می‌بینند با درآمد عادی و از راه‌های مرسوم امکان رشد محسوس ندارند و دنبال کلاهبرداری می‌روند و از سوی دیگر مردم توان خرید کالاها با قیمت اصلی را ندارند و در دام‌های خرید کالای ارزان اسیر می‌شوند.

در نتیجه اصلا چیزی عجیبی نیست که در ماه‌ها و سال‌های پیش رو شاهد ظهور نسخه‌های دیگری از کوروش کمپانی باشیم، چنانچه در اوایل دهه هشتاد- که اوضاع اقتصادی بسیار بهتر بود- با اپیدمی گلد کوئیست رو به رو شدیم.

چگونه در دام کلاهبرداری پانزی نیفتیم؟

برای اینکه در دام کلاهبرداری پانزی نیفتید، به نکات زیر توجه کنید:

  • به وعده‌های سودهای نجومی و غیرمنطقی شک کنید: اگر کسی به شما وعده سودهای بالا و غیرمنطقی داد، به احتمال زیاد با یک کلاهبرداری پانزی روبرو هستید. هیچ سرمایه‌گذاری بدون ریسک نیست و سودهای بالا همیشه با ریسک‌های بالایی همراه هستند.
  • درباره نحوه عملکرد طرح سرمایه‌گذاری سوال کنید: از فردی که طرح سرمایه‌گذاری را به شما معرفی می‌کند، بخواهید تا نحوه عملکرد آن را به طور دقیق توضیح دهد. اگر توضیحات ارائه شده مبهم و غیرقابل فهم بود، از سرمایه‌گذاری در آن طرح خودداری کنید. مثلا بپرسید چطور وقتی آیفون دسته دوم هم ۲۰ میلیون تومان نیست یک نفر به شما وعده آیفون ۲۰ میلیونی می‌دهد؟
  • اطلاعات مربوط به طرح سرمایه‌گذاری را بررسی کنید: قبل از سرمایه‌گذاری در هر طرحی، اطلاعات مربوط به آن را به طور دقیق بررسی کنید. می‌توانید از طریق جستجو در اینترنت و همچنین مراجع قانونی و نظارتی، اطلاعات مربوط به طرح را به دست آورید.
  • به غریزه خود اعتماد کنید: اگر در مورد یک طرح سرمایه‌گذاری احساس تردید و شک دارید، به غریزه خود اعتماد کنید و از سرمایه‌گذاری در آن طرح خودداری کنید.

علائم هشداردهنده کلاهبرداری پانزی

  • وعده سودهای بالا و غیرمنطقی
  • عدم وجود شفافیت در نحوه عملکرد طرح
  • فشار برای سرمایه‌گذاری سریع و کم بودن زمان
  • عدم وجود سابقه روشن
  • پرداخت سودهای بالا به سرمایه‌گذاران اولیه

اگر در دام کلاهبرداری پانزی افتادیم چه کنیم؟

اگر در دام کلاهبرداری پانزی افتاده‌اید، اولین قدم این است که با مراجع قانونی و نظارتی تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با سایر سرمایه‌گذارانی که در این طرح کلاهبرداری شده‌اند، ارتباط برقرار کنید و برای پیگیری حقوقی خود اقدام کنید.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید