جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا نیز  برای انعقاد توافقنامه مشابهی از سوی ایتالیا، به اوکراین آمده بود. 

امضای توافق‌نامه امنیتی اوکراین با کانادا و ایتالیا

به دنبال کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و دانمارک، نخست وزیران کانادا و ایتالیا هم در جریان سفر خود به کی‌یف، توافقنامه امنیتی با ولادیمیر زلنسکی امضا کردند که شامل ارسال تسلیحات نظامی و کمک مالی به اوکراین است.

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، به گزارش رسانه‌های خبری اوکراینی، روز گذشته کانادا و ایتالیا توافقنامه امنیتی دوجانبه با اوکراین امضا کردند. در این گزارش آمده است: «ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، ترودو، یک توافق‌نامه در زمینه همکاری امنیتی امضا کرد.»

یادآوری شده که امضای این سند همکاری در عرصه امنیتی با این کشور آمریکای شمالی به معنای حمایت اوتاوا از اوکراین به مبلغ بیش از 3 میلیارد دلار کانادا در سال 2024 است. نخست وزیر کانادا برای امضای این سند روز شنبه به کی‌یف سفر کرد.

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا نیز  برای انعقاد توافقنامه مشابهی از سوی ایتالیا، به اوکراین آمده بود. 

 ملونی در دیدار با زلنسکی گفت: «اروپا و غرب اینجاست تا یک اقدام مهم را جشن بگیرد، زیرا در اینجا اوکراینی‌ها از آنچه دوست دارند محافظت می‌کنند و با این کار در واقع از ما دفاع می‌کنند. آنها به ما این فرصت را دادند که امروز اینجا باشیم و بگوییم که این سرزمین بخشی از خانه ماست و ما هر کاری که بتوانیم برای حفاظت از آن انجام خواهیم داد.»

 با این حال، همانطور که دو روز پیش یک نشریه ایتالیایی گزارش داده بود، آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا تاکید کرد که توافقنامه امنیتی با اوکراین "پشتوانه قانونی لازم را ندارد" و  صرفاً یک اقدام "سیاسی و نمادین" است.

روز جمعه دانمارک نیز توافقنامه مشابهی را با اوکراین منعقد کرد. به عنوان بخشی از این همکاری که برای ده سال در نظر گرفته شده، پادشاهی دانمارک به کی‌یف کمک نظامی در قالب تجهیزات ارتباطی، رادار، هواپیماهای بدون سرنشین و سایر تجهیزات نظامی به ارزش 1.8 میلیارد یورو ارائه خواهد کرد.  به گفته ایگور ژوفکوا، معاون رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین ، پس از انقضای مدت این قرارداد، می توان آن را در صورت توافق طرفین تمدید کرد و دانمارک اولین کشوری شد که جزو گروه G7 نیست و چنین سندی را با اوکراین امضا می‌کند.

هفته گذشته نیز اولاف شولز، صدراعظم آلمان اعلام کرد که برلین و کی‌یف یک توافقنامه دوجانبه در مورد تضمین های امنیتی و حمایت طولانی مدت امضا کردند. این سند توسط خود شولز و ولادیمیر زلنسکی که برای این منظور به برلین سفر کرده بود، امضا شد.

جزئیات این سند هنوز ناشناخته است، ولی انتظار نمی رود به سختی تضمین‌های امنیتی باشد که به اعضای ناتو ارائه می شود.

 صدراعظم آلمان به مردم کشورش وعده داد که تضمین امنیتی و حمایت طولانی مدت برلین از کی‌یف به این معنی نیست که برلین در درگیری نظامی با روسیه دخالت خواهد کرد. به گفته او، هیچ سرباز آلمانی برای شرکت در درگیری به اوکراین اعزام نخواهد نشد.

شولز یادآور شد که آلمان در سال 2024 مبلغ 15 میلیارد یورو به اوکراین کمک خواهد کرد که از این مبلغ 7 میلیارد یورو صرف تامین تسلیحاتی کی‌یف خواهد شد.

علاوه بر این جمعه گذشته امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز توافق‌نامه‌ای دوجانبه درباره تضمین‌های امنیتی امضا کردند. ماکرون در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاریس در این باره گفت: «این توافقنامه برای نشان دادن عزم راسخ ما در زمینه حمایت از اوکراین در دراز مدت است.»

این توافقنامه که برای یک دوره 10 ساله امضا شده، شامل تامین تجهیزات نظامی مورد نیاز ارتش اوکراین، آموزش سربازان اوکراینی و تقویت صنایع دفاعی این کشور خواهد بود. فرانسه همچنین متعهد شده تا 3 میلیارد یورو کمک نظامی اضافی به کی‌یف در سال 2024 ارائه کند و همچنین به کی‌یف در بازگرداندن تمامیت ارضی کشور در مرزهای بین المللی به رسمیت شناخته شده و حمایت از عضویت آن در اتحادیه اروپا و ناتو کمک کند.

اولگا استفانیشینا، معاون اول نخست وزیر اوکراین در مورد ادغام اروپایی و اروپا-آتلانتیک هفته گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که توافقنامه تضمین امنیتی با ایالات متحده ممکن است قبل از برگزاری نشست سران ناتو در واشنگتن در ماه جولای امضا شود.

وی توضیح داد، از لحاظ فنی، مذاکرات انجام شده و بیانیه استراتژیکی در این زمینه پذیرفته شده است و این توافقنامه می‌تواند حتی قبل از اجلاس ناتو امضا شود ". او افزود که در حال حاضر توجه کی‌یف روی تصمیم کنگره آمریکا در مورد اختصاص کمک‌های آتی متمرکز شده است. البته ابراز اطمینان کرد که توافقنامه مربوط به تضمین امنیتی نیز امضا خواهند شد.

انتهای پیام/ 

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید