اخترشناسان در یک کشف شگفت‌انگیز، کوچکترین ستاره جهان را تا به امروز شناسایی کرده‌اند.

طلوعی شگفت‌انگیز در دنیای ستارگان / ملاقات با کوچکترین عضو خانواده ستارگان

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است این ستاره که TMTS J۰۵۲۶B نام دارد، از زحل و مشتری نیز کوچک‌تر است و به عنوان یک زیرکوتوله داغ شناخته می‌شود.

اندازه این ستاره فقط هفت برابر زمین است و در فاصله ۲۷۶۰ سال نوری از زمین قرار دارد. TMTS J۰۵۲۶B جرمی یک سوم خورشید دارد و هلیوم را با دمای سطحی حدود ۲۵۰۰ کلوین می‌سوزاند.

نکته جالب توجه این است که این ستاره به طور مستقیم قابل مشاهده نیست. دانشمندان با بررسی اثرات گرانشی آن بر روی ستاره همدمش، که یک کوتوله سفید بزرگ‌تر به نام TMTS J۰۵۲۶B است، به وجود آن پی برده‌اند.

این دو ستاره در یک منظومه دوتایی عجیب و غریب هر ۲۰ دقیقه یک بار به دور یکدیگر می‌چرخند. وجود چنین منظومه دوتایی منحصربه‌فردی، شامل ستارگان بسیار کوچک و فوق‌سبک و یک دوره مداری بسیار کوتاه، پیش‌بینی شده بود، اما پیش از این هرگز مشاهده نشده بود.

کشف TMTS J۰۵۲۶B بر نظریه‌ای که دو دهه پیش توسط گروهی از ستاره‌شناسان چینی ارائه شده بود، تأکید می‌کند. این نظریه بیان می‌کند که ستاره‌های کوچک و سبک وزن مانند J۰۵۲۶B می‌توانند با تبادل جرم در یک منظومه دوتایی ایجاد شوند.

محققان مشاهدات بعدی را با استفاده از تلسکوپ‌های Keck-I در هاوایی و تلسکوپ بزرگ جزایر قناری در اسپانیا انجام خواهند داد. تلسکوپ TMTS که داده‌های فتومتریک بیش از ۲۷ میلیون ستاره را جمع‌آوری کرده، J۰۵۲۶ را به دلیل تغییر سریع روشنایی آن در مقایسه با سایر ستارگان برای مطالعه انتخاب کرد.

قبل از کشف TMTS J۰۵۲۶B، کوچکترین ستاره شناخته شده، کوتوله قرمز EBLM J۰۵۵۵-۵۷Ab بود که کمی بزرگ‌تر از زحل است.

این کشف گامی مهم در درک ما از شکل‌گیری و تکامل ستارگان، به ویژه ستارگان زیرکوتوله داغ، در منظومه‌های دوتایی است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    *** ***