حشره‌شناسان در تحقیقی جدید، راز سرگردانی حشرات در تاریکی و گشت و گذار آن‌ها به دور لامپ‌ها را کشف کرده‌اند.

راز سرگردانی حشرات در تاریکی / علت جمع شدن حشرات به دور لامپ‌ها

به گزارش سلام نو آنطور که فرادید نوشته است برخلاف تصور رایج، حشرات شب‌پرنده به سمت نور جذب نمی‌شوند، بلکه در درخشش نور مصنوعی به دام می‌افتند. غریزه تکاملی این حشرات، آن‌ها را به سمت نور آسمان به عنوان منبع اصلی روشنایی در شب هدایت می‌کند. اما با ظهور نور مصنوعی، حشرات در تشخیص جهت صحیح دچار مشکل می‌شوند و به دور لامپ‌ها سرگردان می‌شوند.

مطالعات علمی و شواهد تصویری

محققان با استفاده از دوربین‌های مادون قرمز، مسیر پرواز حشرات در شب را در محیط‌های آزمایشگاهی و بیرونی رصد و ضبط کرده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که حشرات به طور مداوم پشت خود را به سمت منابع نور مصنوعی می‌چرخانند. این چرخش در اطراف لامپ‌ها، حشرات را گیج و گمراه می‌کند و آن‌ها را به دام می‌اندازد.

تاثیرات مخرب آلودگی نوری

علاوه بر سرگردانی حشرات، آلودگی نوری به عنوان عامل اصلی در کاهش جمعیت آن‌ها شناخته می‌شود. حشراتی که به دور لامپ‌ها جمع می‌شوند، طعمه آسانی برای شکارچیان می‌شوند و از تغذیه در شب محروم می‌مانند.

محققان برای کاهش اثرات منفی آلودگی نوری، استفاده از نورهای پوشیده و با طول موج‌های کوتاه‌تر (مانند نورهای آبی) را پیشنهاد می‌کنند. همچنین، تولید نورهای متاماریک که برای انسان سفید به نظر می‌رسد، اما برای حشرات جذابیت کمتری دارد، می‌تواند راهکار موثری در این زمینه باشد.

راز سرگردانی حشرات در تاریکی / علت جمع شدن حشرات به دور لامپ‌ها

این تحقیق به درک بهتر رفتار حشرات در شب و اثرات مخرب آلودگی نوری بر آن‌ها کمک می‌کند. یافته‌های این مطالعه می‌تواند در طراحی و تولید منابع نور مصنوعی با کمترین آسیب به حشرات و حفظ تنوع زیستی، مورد استفاده قرار گیرد.

پروفسور گَرِث جونز از دانشگاه بریستول این مطالعه را "جذاب" خوانده و می‌گوید: "یافته‌ها حاکی از آنست که تعداد زیادی از حشرات که دور چراغ‌های خیابان جمع می‌شوند، با چرخش به دور لامپ‌ها به دام افتاده‌اند."

حشره‌شناسان با کشف راز سرگردانی حشرات در تاریکی، راه را برای حل مشکلی دیرینه هموار کرده‌اند. با استفاده از راه‌حل‌های مناسب، می‌توان از اثرات مخرب نور مصنوعی بر حشرات کاست و به حفظ تنوع زیستی کره زمین کمک کرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید