تحقیقات در فناوری لیزر فوق سریع، پتانسیل جدیدی را در درمان سرطان با دستیابی به شتاب الکترونی تا سطوح مگاالکترون‌ولت باز کرده است.

لیزر فوق سریع به کمک درمان سرطان آمد

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است این پیشرفت نویدبخشی برای رادیوتراپی است، که می‌تواند مراقبت موثرتری را فراهم کند. همچنین، به دلیل خطرات قرار گرفتن در معرض تشعشعات، نیاز به اقدامات آزمایشگاهی ایمن‌تر نیز احساس می‌شود.

به طور مداوم، فناوری لیزر فوق سریع پیشرفت‌های غیرمنتظره‌ای را در پرتودرمانی سرطان‌شناسی ارائه می‌دهد. این فناوری به ویژه در بخش مراقبت‌های بهداشتی مشهود است، جایی که در درمان سرطان‌های خاص به کار می‌رود.

تیم تحقیقاتی آزمایشگاه منبع نور لیزر پیشرفته (ALLS) موسسه ملی تحقیقات علمی INRS به دنبال کار اخیر پروفسور فرانسوا لگاره، مدیر مرکز تحقیقات مخابراتی مرکز EMT، کشف شد. این کار ثمره همکاری با فیزیکدانان پزشکی در مرکز بهداشت دانشگاه مک‌گیل (MUHC) است.

مطالعه این تیم که در مجله Laser & Photonics Reviews منتشر شده است، نتایج شگفت‌انگیزی ارائه می‌کند که دانش ویژه‌ای را در مورد پالس‌های لیزر پرقدرت فراهم می‌کند. فرانسوا لگاره می‌گوید: “ما برای اولین بار نشان دادیم که تحت شرایط خاص، یک پرتوی لیزر که به شدت در هوای محیط متمرکز شده است، می‌تواند الکترون‌ها را به انرژی در محدوده مگاالکترون‌ولت (MeV)، یعنی همان اندازه‌ای که برخی از پرتودرمانی‌های مورد استفاده در پرتودرمانی سرطان استفاده می‌شوند، شتاب دهد.”

ثابت شده بود که تمرکز یک پرتوی لیزری با شدت کافی در هوای محیط باعث تولید پلاسما در نقطه کانونی می‌شود. این پلاسما به عنوان منبعی از الکترون‌ها عمل می‌کند که می‌تواند حداکثر تا چند کیلوالکترون‌ولت به انرژی برسد. تا همین اواخر به دلیل محدودیت فیزیکی، رسیدن به انرژی‌های بالاتر در هوای محیط ممکن نبود.

پیشرفت درمان سرطان

پیشرفت‌های تیم در مرکز INRS در زمینه فیزیک پزشکی به سوی راه‌حل‌های نوآورانه و مهمی حرکت می‌کند. یکی از مثال‌های بارز، رادیوتراپی FLASH است که یک رویکرد جدید برای درمان تومورهای مقاوم به پرتودرمانی معمولی است. در این روش، دوزهای بالای تشعشع در زمان بسیار کوتاه (میکرو ثانیه به جای چند دقیقه) به تومور ارسال می‌شود و در عین حال از بافت‌های سالم اطراف تومور به خوبی محافظت می‌کند.

با این حال، ماهیت دقیق اثر FLASH هنوز مشخص نیست. منابع الکترونی که در رادیوتراپی FLASH استفاده می‌شوند، ویژگی‌های مشابهی با تمرکز لیزر در هوای محیط دارند. با کنترل بهتر منبع تشعشع، می‌توان تحقیقات بیشتری انجام داد تا مکانیسم‌های اثر FLASH را بهتر درک کنیم و در نهایت درمان‌های پرتوی بهتری را برای بیماران سرطانی ارائه دهیم.

همچنین، این پیشرفت‌ها در کنترل پرتوهای لیزری باعث شناسایی خطرات جدیدی شده است. انرژی‌های الکترونی که در این تکنیک مشاهده می‌شوند، به ما اجازه می‌دهند تا بیش از ۳ متر در هوا یا چندین میلی‌متر زیر پوست حرکت کنیم. این موضوع خطر قرار گرفتن در معرض تشعشع را برای کاربران لیزر فراهم می‌کند. همچنین، نرخ دوز تشعشع بالایی که در این تکنیک مشاهده می‌شود، سه تا چهار برابر بیشتر از آنچه در پرتودرمانی معمولی استفاده می‌شود، می‌باشد. این کشف، فرصتی برای اجرای اقدامات ایمن‌تر در آزمایشگاه‌ها فراهم می‌کند.

به عنوان یک پژوهشگر جوان، من تأکید می‌کنم که کار با پرتوهای لیزری با دقت بالا در هوای محیط باید با دقت انجام شود و دانشمندان باید از قرار گرفتن در معرض دوزهای بالای تشعشع خودداری کنند، زیرا برای سلامتی مضر است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید