به دلیل کاهش حجم بارش‌ها در کشورمان، وضعیت سدها و شرایط ذخایر آبی کم وتابستان بسیار گرمی را در پیش داریم.

گزارش نگران کننده درباره میزان بارش ها در کشور /  تابستان گرم و جانکاه در راه است

صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: از بعد هواشناسی، شرایط بارش‌ها اصلا شرایط خوبی نیست. اگرچه ما در ادامه سال بارش‌هایی را خواهیم داشت، اما با توجه به وضعیت بارش‌ها، پیش بینی‌های ما حاکی از این است که نسبت به میانگین بلند مدت، بارش‌های اسفند ماه چندان زیاد نخواهد بود.

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: «از بعد هواشناسی، شرایط بارش‌ها اصلا شرایط خوبی نیست. اگرچه ما در ادامه سال بارش‌هایی را خواهیم داشت، اما با توجه به وضعیت بارش‌ها، پیش بینی‌های ما حاکی از این است که نسبت به میانگین بلند مدت، بارش‌های اسفند ماه چندان زیاد نخواهد بود و احتمال این که کم بارشی‌های ماه‌های اخیر، در اسفندماه جبران شود، بسیار کم است. از لحاظ اعداد و ارقام بارش‌های کشور، بحث‌های تئوری توطئه هیچ ارزشی ندارند و این که بگوییم دلیل عجیب و غیرعلمی برای کمبود بارش‌های کشور وجود دارد پذیرفتنی نیست. از نظر سازمان هواشناسی، هر نوع گمانه زنی بی پایه، مردود است.

عوامل دینامیکی و فیزیکی زیادی وجود دارد که باعث شده حجم بارش‌ها در کشورمان کاهش پیدا کند. مسئله «ال نینو» را نمی‌توان در بروز وضعیت فعلی بارندگی کشور نادیده گرفت. می‌دانیم که پدیده ال نینو گرمایی بی سابقه را در سطح جهان ایجاد کرده که مانع از زمستان پربارش و خنک در کشور ما نیز شده است. نه تنها کشور ما، بلکه دمای بسیاری از کشورهای منطقه نیز، بالا رفته است. این افزایش دمای کشوری و منطقه‌ای باعث شد سامانه‌های زمستانه به خوبی در کشور ما شکل نگیرد.»

وی افزود: «متاسفانه در سال جاری بارشی در کشور، بین «دورپیوندهای بارشی» نیز جفت شدگی‌های خوبی را شاهد نبودیم. منظور از دور پیوندها، عوامل اقلیمی و هواشناختی هستند که در یک منطقه از کره زمین رخ می‌دهند و برنقاط دیگر کره زمین تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم دارند. برای مثال، دور پیوند (NAO) و دورپیوند (MGO) که روی بارش‌ها و تزریق رطوبت در کشور ما تاثیر گذارند، امسال جفت شدگی خوبی برقرار نکردند.

وضعیت مذکور، باعث شد ما تزریق رطوبت زیاد همراه با چرخ افزایی مناسب را در کشورمان نداشته باشیم. این وضعیت نسبت به سال‌های گذشته قابل تامل بود. البته این تاثیرات همیشگی و دائمی نیست.

این دورپیوندها یکی از صدها عاملی است که می‌تواند در وضعیت بارش‌های کشور موثر باشد، اما همه این‌ها عوامل دورپیوندی بودند که بیشترین تاثیرگذاری را روی بارش‌های کشور داشتند و باعث شدند ما سالی کم بارش را در پیش داشته باشیم. از دید من عاملی مثل آلودگی هوا، آنچنان تاثیری روی وضعیت بارش‌های کشور ندارد یا دقیق‌تر بگویم، آلودگی هوا آنچنان موثر نیست که بتواند کم بارشی گسترده‌ای را در این حجم که اکنون در کشور شاهدیم، ایجاد کند.»

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در ادامه گفت: «بخش عمده‌ای از منابع آب ما در اثر بارش‌های برف تامین می‌شود، درواقع باید بارش برف مناسبی در زمستان وجود داشته و ذخیره شود، سپس این برف به تدریج آب شده و در بهار و تا پایان تابستان، بتواند در رودخانه‌ها جاری باشد و کسری‌های آب را پر کند. متاسفانه امسال بارش‌های برفی قابل توجهی نداشتیم. اگر بارش‌های برفی بهتری داشتیم، نسبت به میانگین بلند مدت بارشی در کشور، وضعیت بهتری داشتیم، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

بنابراین، حتی اگر بارش‌های گسترده بهاره هم داشته باشیم، بسیاری از نقاط کشور ما از جمله نیمه شمالی زاگرس و مرکزی همچنان دچار مشکلات ناشی از کم آبی خواهند بود. تابستان بسیار گرمی را در پیش داریم، اما این که از لحاظ آبی چه اتفاقی برای شهرهای ما رخ می‌دهد و قرار است این کم آبی‌ها چگونه و با چه نقشه‌ای جبران شود را باید وزارت نیرو پاسخ دهد.»

وی افزود: «یکی از مهمترین دغدغه‌های کشور، مسئله تامین آب شرب است که باید دید وزارت نیرو چه برنامه‌های برای مواجهه با این وضعیت دارد. طبعا وزارت نیرو به اعداد و ارقام دقیقی در خصوص وضعیت سدها و شرایط ذخایر آبی کشور دارد و در حوزه برنامه ریزی مدیریت مصرف منابع آبی برای تابستان چاره اندیشی کند. این موضوع را نیز مورد تاکید قرار می‌دهم که با توجه به شرایطی که تا این لحظه شاهدیم، نمی‌توان امیدوار بود که تحول شگفت انگیزی در وضعیت بارش‌ها رخ دهد.»

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید