یکی از اتهامات مطرح‌شده «توطئه علیه حقوق [دیگران]» است. در بند ۳۴۱ کد ایالات متحده آمریکا (قانون‌نامه رسمی آمریکا) تصریح شده چنانچه جرم ایراد شده به مرگ کسی منجر شود قاضی می‌تواند برای مجرم حکم اعدام در نظر بگیرد.

احتمال صدور حکم اعدام برای دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، کیفرخواست جدید صادر شده علیه دونالد ترامپ باعث مطرح شدن گمانه‌زنی‌های عجیبی درباره مجازاتی که قرار است برای او صادر شود شده است.

بعد از صدور یک کیفرخواست جدید علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گمانه‌زنی‌های عجیبی درباره مجازات احتمالی او مطرح شده است.

خود ترامپ دیشب در بیانیه‌ای ادعا کرد که ممکن است به تحمل ۵۶۱ سال حبس محکوم شود. او در بیانیه‌ای گفت: «: وزارت دادگستری فاسد آمریکا که تحت کنترل جو سرکش (بایدن) قرار دارد، دوباره بطور غیرقانونی مرا متهم کرد. بر اساس برخی گزارش‌ها، ممکن است چپ‌ها مرا به ۵۶۱ سال زندان محکوم کنند. شش برابر حبس ابد!»

ترامپ با ۷۸ فقره اتهام در سه پرونده کیفری مجزا روبرو است که طبق گفته کارشناسان بعضی از آن‌ها ممکن است با مجازات‌های سنگین حبس روبرو شوند.

پایگاه پولیتیکو تصریح کرده در صورتی که در همه موارد اتهامی مجرم شناخته شود و در همه آن‌ها با بالاترین مجازات روبرو شود مجموعاً به تحمل ۶۴۱ سال زندان محکوم خواهد شد.

تازه این مجازات‌ها بدون احتساب مجازات مربوط به کیفرخواستی است که ممکن است در ماه جاری میلادی علیه او در ایالات جورجیا صادر شود.

با این حال، در عالم واقعیت، گفتن اینکه او ممکن است به تحمل چند سال حبس محکوم شود بسیار پیچیده‌تر از این محاسبات روی کاغذ است.

هم در دادگاه‌های ایالتی و هم در دادگاه‌های فدرال قضات از اختیارات زیادی برای صدور حکم برخوردارند. مسئله دیگری که در اینجا وجود دارد این است که ترامپ فاقد سوابق مجرمانه قبلی است و قضات در چنین مواردی معمولاً کمترین مجازات را برای متهم در نظر می‌گیرند.

نکته دیگر اینکه اگر رئیس‌جمهور ۷۷ ساله سابق آمریکا در یک پرونده در چند فقره اتهام مجرم شناخته شود مجازات‌های مربوط به این جرائم ممکن است به صورت همزمان اجرا شوند نه اینکه روی هم سوار شوند و به هم اضافه شوند.

در نگاه کلان‌تر، فرستادن ترامپ به زندان تبعات عملی و حقوقی بی‌سابقه‌ای به همراه دارد که هر قاضی حتما آن‌ها را مدنظر خواهد داشت. به عنوان مثال، فرستادن رئیس‌جمهور سابقی که تحت حفاظت ۲۴ ساعته سرویس مخفی قرار دارد نیازمند تدابیر لوجستیکی بسیار زیادی است. اگر ترامپ بتواند در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ جو بایدن را شکست دهد مشکلات و بحران‌های مربوط به صدور حبس برای او دو چندان خواهد شد.

جدای از این نگرانی ها، برخی از جرائمی که ترامپ به آن‌ها متهم شده- به ویژه در دو پرونده فدرال که توسط بازرس ویژه جک اسمیت مطرح شده است - به طور معمول با مجازات‌های قابل توجهی روبرو می‌شوند. کارشناسان حقوقی پیش‌بینی می‌کنند که تیم اسمیت در صورت مجرم شناخته شدن ترام‍پ در هر دو پرونده‌ای که علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا باز کرده‌اند دنبال مجازات حبس برای او خواهند بود. یکی از این دو پرونده مربوط به نگهداری غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی‌شده و دیگری مربوط به تلاش وی برای ابطال انتخابات ۲۰۲۰ است.

اتهاماتی که ممکن است شدیدترین مجازات‌ها را برای ترامپ در پی داشته باشد، ممانعت از اجرای عدالت است. در هر دو پرونده شکایت فدرال علیه ترامپ اسمیت او را به نقض بندهای قوانین فدرال که مانع از رسیدگی رسمی به تحقیقات می‌شود، متهم کرده است. اتهامات مانع تراشی - که شامل ممانعت از تلاش‌های دولت برای بازیابی اسناد طبقه بندی شده و اخلال در جلسه ۶ ژانویه ۲۰۲۱ کنگره است - حداکثر ۲۰ سال محکومیت دارند.

در حالی که فقدان سابقه جنایی ترامپ موجب خواهد شد که مجازات در نظر گرفته‌شده برای او بسیار کمتر از این باشد، اما دادستان‌ها احتمالاً با بیان استدلال‌هایی از این نوع که ترامپ تلاش کرده دیگران را نیز به ارتکاب جرم ترغیب کند به دنبال صدور حکم‌های سنگین‌تر علیه او خواهند بود.

در رسانه‌های آمریکایی البته گمانه‌زنی‌های عجیب‌تری هم درباره مجازات‌های احتمالی برای ترامپ مطرح شده. به عنوان مثال، پایگاه «بریت‌بارت» که از رسانه‌های نزدیک به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا است گفته برخی از اتهامات مطرح‌شده حتی مشمول مجازاتی مانند اعدام می‌شوند.

این پایگاه نوشته اتهاماتی که جک اسمیت در جدیدترین کیفرخواست خود علیه ترامپ بابت تلاش ادعایی برای ابطال انتخابات ۲۰۲۰ روز سه‌شنبه مطرح کرده اتهامات سنگینی را شامل می‌شوند.

به عنوان مثال، یکی از اتهامات مطرح‌شده «توطئه علیه حقوق [دیگران]» است. در بند ۳۴۱ کد ایالات متحده آمریکا (قانون‌نامه رسمی آمریکا) تصریح شده چنانچه جرم ایراد شده به مرگ کسی منجر شود قاضی می‌تواند برای مجرم حکم اعدام در نظر بگیرد.

در ماجرای حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره یک نفر کشته شد. جک اسمیت روز سه‌شنبه گفت که مرگ این فرد بر اثر ادعاهای نادرست ترامپ صورت گرفته است.

با وجود این، دغدغه‌هایی که در بالا درباره صدور حکم حبس برای ترامپ ذکر شد در اینجا به صورت شدیدتر مطرحند و بسیار بعید است که چنین حکمی فراتر از روی کاغذ برای او صادر شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید