روستاگردی در اردبیل جذاب است همراه باشید و بازدید از روستای موئیل را از دست ندهید.

بازدید از روستای موئیل را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای زیبای موئیل یکی از روستاهای واقع در شهرستان مشگین شهر استان اردبیل است که در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر مشگین شهر قرار گرفته است.

روستا در درون دره ای زیبا و ییلاقی در کوهپایه های سبلان قرار گرفته است و دارای چشم اندازهای بسیار زیبایی است.

این روستا که در ارتفاع ۲۱۰۰ متری از سطح دریاها قرار گرفته است دارای طبیعتی سرد و کوهستانی است و رودخانه مشهور خیاوچایی نیز از مجاور روستا عبور می نماید.

این روستا در گذشته یکی از ییلاقات قرارگرفته در مسیر کوچ ایل مشهور شاهسون بوده است که کم کم به روستایی بزرگ مبدل می شود. هنوز هم در ه موئیل یکی از مسیرهای کوچ ایل شاهسون اردبیل به ییلاقات بالادست همانند ایلقار است.

آشنایی با روستای موئیل

روستای موئیل یکی از جاهای دیدنی مشگین شهر محسوب می‌شود. این روستا در فاصله‌ای ۱۵ کیلومتری از مسیر مشگین‌ شهر به اردبیل و در جنوب شرقی آن واقع شده است.

ارتفاع این روستا از سطح دریا چیزی در حدود ۲,۱۸۰ متر است که همین امر سبب شده است که جزو سردترین روستاهای کشور دسته‌بندی شود. این روستا از شمال و جنوب به ارتفاعات سبلان ختم می‌شود.

بازدید از روستای موئیل را از دست ندهید

به‌دلیل قرارگیری در منطقه‌ای کوهستانی روستای موئیل تابستانی معتدل و زمستانی بسیار سرد را تجربه می‌کند. روستای موئیل در دامنه‌های غربی کوه سبلان قرار دارد.

دامنه‌های این کوه جایگاه بسیار خوبی برای استفاده از انرژی زمین‌گرمایی هستند؛ به همین دلیل، چشمه‌های آب‌گرم فراوانی در اطراف این روستا مشاهده می‌شوند.

همچنین در چند سال اخیر تعدادی چشمه آب‌گرم مصنوعی در این منطقه ساخته شده است که در صنعت گردشگری می‌تواند به مردم این روستا کمک کند.

به‌دلیل قرارگیری روستای موئیل در دامنه‌ کوه، مسیر دسترسی آن کوهستانی است که البته برای تردد با خودرو کاملا مناسب است و در سال‌های اخیر چندین بار در دست تعمیر قرار گرفته است.

مسیر اصلی رسیدن به روستای موئیل استفاده از جاده اصلی مشگین‌شهر اردبیل است. سپس برای رسیدن به روستای موئیل باید از جاده موئیل استفاده کنید و با رسیدن به دوراهی دیزو موئیل، باید از خروجی موئیل بروید.

جمعیت روستای موئیل در آخرین باری که سرشماری انجام شده، ۱۲۱۹ نفر گزارش شده است. بیشتر مردم روستا به کشاورزی و دام‌پروری مشغول هستند؛ البته با گرایش بیشتر نسل جوان به کارهای دیگر کمی از رونق این دو حرفه در این روستا کاسته شده است.

این روستا در واقع محل اقامت ییلاقی افراد مختلف بوده است که با مهاجرت عشایر شاهسون به این منطقه به روستا تبدیل شد.

جاذبه‌های درجه یک روستای موئیل

ساری گونی، دوله سر، قره قیه و گیویل درسی از جمله ارتفاعات سبلان است که این روستا و دره عریض آن را در بر گرفته اند.

روستا در مسیر صعود قله های سبلان از جمله قله مشهور کسری نیز قرار دارد اما در اطراف این روستا جاذبه های طبیعی بسیاری علاوه بر چشم اندازهای دره ها و کوهپایه های آن وجود دارد.

بازدید از روستای موئیل را از دست ندهید

آبشار گورگور خیاوچایی یکی از جاذبه های نزدیک به این روستاست و طرفداران بسیاری دارد.

این آبشار زیبا با چشم اندازی جذاب در هر چهار فصل سال میزبان طبیعت دوستان است. علاوه بر این آبشار دره زیبا و بکر جهنم درسی نیز در نزدیکی روستای موئیل قرار دارد.

روستای موئیل در مسیر یک نوار آتشفشانی قرار گرفته است و همین امر سبب شده تا چشمه های آب گرم متعددی در آن به چشم بخورند.

استخر آب گرم موئیل که دارای دو استخر آب گرم زنانه و مردانه است در مرکز روستا قرار گرفته است و آبی با دمای بیش از ۴۰ درجه از آن می جوشد که برای درمان بیماری های اعصاب و مشکلات پوستی بسیار مفید است.

چشمه های آب گرم آق سو و یل سویی نیز از دیگر چشمه های موجود در مجاورت روستاست که به صورت سنتی مورد استفاده قرار می گیرند و خواص درمانی بسیاری دارند.

مجتمع آب درمانی قینرجه، مجتمع آب درمانی قوتورسویی و مجتمع آب درمانی ملک سویی نیز در نزدیکی این روستا قرار گرفته و آن را به یک قطب گردشگری شناخته شده مبدل کرده است.

در این روستا آلاچیق هایی برای اقامت گردشگران ساخته شده است و راه دسترسی به آن نیز آسفالته است.

آبشار گورگور خیاوچای

آبشار گورگور خیاوچای در بخش شمالی روستای موئیل و در دامنه‌ شمالی سبلان قرار دارد. این آبشار با ارتفاعی در حدود ۱۲ متر، حوضچه‌ای دایره شکل دارد که محل زندگی قزل‌آلای خال‌قرمز است که از انواع نادر ماهی قزل‌آلا به‌حساب می‌آید.

این آبشار، حدود ۲۰ کیلومتر با مرکز مشگین شهر و پنج کیلومتر با روستای موئیل فرصت دارد.

منطقه گردشگری اطراف آبشار گورگور مساحتی در حدود ۲۰۰ متر مربع را شامل می‌شود. طبیعت زیبای اطراف این آبشار، آب زلال و گوارا آبشار، کوه‌های پشت آبشار گورگور همه از جاذبه‌های وصف‌نشدنی این منطقه به‌شمار می‌آیند.

بازدید از روستای موئیل را از دست ندهید

قله کسری

از دیگر مناظر طبیعی که گردشگران در روستای موئیل می‌توانند از آن بازید کنند، قله کسری است. این قله از قلل سبلان است که از نظر ارتفاع در جایگاه سوم قرار دارد. افرادی که به کوهنوردی علاقه دارند، می‌توانند با کمک افراد متخصص حاضر به قله کسری صعود کنند.

قشلاق قره‌ قیه

یکی از مناطق نزدیک به روستای موئیل، قشلاق قره‌قیه از دیگر توابع شهرستان مشگین شهر است. این منطقه در جاده اصلی اردبیل به مشگین‌شهر قرار دارد.

نام این روستا به زبان فارسی کوه سیاه می‌شود و علت نام‌گذاری آن می‌تواند همجواری این روستا با کوه سنگی سیاه اطراف روستا باشد.

چشم‌انداز زیبای این روستا از بالای کوه و همچنین طبیعت زیبایش از مواردی هستند که گردشگران را مجاب می‌کند تا از این مکان دیدن کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید