سفارت روسیه در تهرانه مناسبت سالگرد تولد احمد شاه قاجار مراسمی برگزار کرد.

جشن تولد روسیه برای شاه ایران + عکس

به گزارش سلام نو به نقل از فرادید، عکس‌های که در اینجا ملاحظه می‌کنید، صحنه‌هایی از مراسم جشن در سفارت روسیه در تهران را نشان می‌دهند که به مناسبت سالگرد تولد احمد شاه قاجار برگزار شده بود.

تاریخ دقیق این عکس‌ها مشخص نیست؛ البته روز برگزاری مراسم باید نزدیک به ۱۲ بهمن بوده باشد زیرا احمدشاه در این روز متولد شد اما مشخص نیست که این مراسم در کدام سال از دوران سلطنت آخرین شاه قاجار برگزار شده است.

کشور روسیه در اواخر دوران قاجار به نوعی از حامیان این سلسله به شمار می‌رفت و این در واقع یکی از مفاد تلویحی قرارداد ترکمانچای بود که روسیه از استمرار سلطنت قاجار حمایت کند. شاید این یکی از دلایلی بود که باعث شد بعد از تبعید محمدعلی‌شاه به روسیه توسط مشروطه‌خواهان، آن‌ها احمدشاه را به جای پدرش بنشانند و سلطنت قاجار را به طور کامل پایان‌یافته اعلام نکنند.

افراد حاضر در این مجموعه عکس‌ها جز یک نفر که میرزا حسن شیخ‌الاسلام باشد شناخته شده نیستند. میرزا حسن از مبارزان مشروطه بود که به او لقب رئیس‌المجاهدین نیز داده بودند. او در عکس اول در حالی که قاب عکس احمد شاه را در دست گرفته دیده می‌شود.

تصاویر جشن تولدی که روسیه برای شاه قاجار گرفت

نکتۀ جالب در یکی دیگر از عکس‌ها قیمت فشنگ است که بر روی یک تابلو نوشته شده: «سه فشنگ، دو قران». احتمالا در این مراسم یک جور مسابقۀ تیراندازی هم برگزار شده که افراد می‌توانستند با پرداخت پول فشنگ در آن شرکت کنند.

تصاویر جشن تولدی که روسیه برای شاه قاجار گرفت

تصاویر جشن تولدی که روسیه برای شاه قاجار گرفت

تصاویر جشن تولدی که روسیه برای شاه قاجار گرفت

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید