بوشهر دیدنی‌های بسیاری دارد از این رو همراه باشید و حتما از برج خان گناوه بازدید کنید.

حتما از برج خان گناوه بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: برج خان از جاهای دیدنی گناوه در استان بوشهر به شمار می‌آید.

نمونه‌ی این برج در کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس و ساختمان‌های بافت قدیم شهر زیاد است. ساختمان برج دارای دو بخش اندرونی و بیرونی بوده و از نوع حیاط مرکزی است که اتاق‌ها در اطراف و حوض در وسط حیاط قرار دارند.

بنای برج دو طبقه ‌است که در هر طبقه دارای دو اتاق به ابعاد ۵ در ۵ متر است و بین آن‌ها راهرو وجود دارد. جلو اتاق‌ها یک بالکن وجود دارد که با ۱۴ ستون از نمای رو به رو نگه داشته شده‌ است.

آشنایی با برج خان گناوه

شهر بندر گناوه، شهری قدیمی است که بین بندر بوشهر و بندر دیلم در ساحل خلیج فارس قرار دارد. مسافران در بازدید از این شهر می‌توانند به بازدید از دیدنی های بندرگناوه همچون برج خان و تالاب حله بروند.

این جزیره که از مناطق قدیمی این منطقه محسوب می‌شود، آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است.

یکی از این جاذبه های تاریخی، برج خان است که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن را در صدر لیست گشت‌های خود قرار دهید. این برج در شهر بندر ریگ از بنادر استان بوشهر قرار گرفته که در جنوب شهر واقع شده است.

حتما از برج خان گناوه بازدید کنید

بنای برج خان به خانعلی خان حیاتداووی تعلق دارد که قدمت آن به ۲۳۰ سال پیش بر می‌گردد. گردشگران می‌توانند در بازدید از بندرگناوه به تماشای معماری بی‌نظیر آن که از سبک بیت میلانی الهام گرفته است، بروید.

در ابتدای ورود به این بنا دو بخش اندرونی و بیرونی دیده می‌شود که اتاق‌ها اطراف حوض و در وسط حیاط قرار گرفته‌اند. نمونه ساختِ برج خان در کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس و ساختمان‌های بافت قدیم شهر زیاد وجود دارد.

حین گشت‎وگذار در اتاق‌های این بنای دو طبقه و گذر از راهروهای آن، می‌توانید به سمت بالکن‌ها بروید و نمایی دیگر از شهر را از طبقه دوم برج خان در مقابل چشمانتان ببینید.

پس از بازدید از بالکن و اتاق‌ها راهی پشت بام شوید تا از سرستون‌هایی که با گل میخ گلوله‌ای تزیین شده است، دیدن کنید.

این گل میخ گلوله‌ای چون نگهبانی به نظر می‌آیند که مقابلِ خلیج فارس به مراقبت از برج ایستاده‌اند. از مصالح به کار رفته در این برج سنگ‌های اسفنجی است که می‌توان به مرجان، گوش ماهی، صدف‌های دریایی و فسیل‌ها اشاره کرد.

ناگفته نماند بر روی سقف چوبی برج خان نوعی چوب مخصوص استفاده شده است که از هندوستان و مومباسا آورده شده‌اند.

همچنین از دیگر جذابیت‌های این برج پرده کرکره‌ای چوبی‌ است که در بیرون اتاق‌ها قرار دارند. بازدیدکنندگان در قالب تور ایرانگردی می‌توانند به بازدید از برج خان بروند و دیدنِ بنا را در صدر لیست گشت‌های خود قرار دهند.

چرا که می‌توانند علاوه بر ویژگی‌های نامبرده از دیگر جلوه‌های آن همچون هلال‌های رنگی، گچ بری‌های داخل بنا، سر درها و حتی چوب لباسی و تزیینات چوبی که به شکل دم حیوانات است را ببینند.

حتما از برج خان گناوه بازدید کنید

بازدید از برج خان

بیت هیلانی، شیوه خاصی از معماری است که در هزاره دوم پیش از میلاد شکل گرفته و در معابد و کاخ ها شاهد اجرای آن هستیم.

بیت هیلانی امروزه، به نوعی ساخت و ساز گفته می شود که مشخصه اصلی آن سرسرای ستون دار در ورودی اصلی از خارج به داخل بنا و یا ورودی حیاط به داخل بناست.

همچنین دارای مشخصات بارزی همچون ایوانی با ۱ الی ۴ ستون است. ستون ها اغلب به صورت برجسته تزئین شده اند و دارای پایه ستون هایی با نقوش حیوانی، گیاهی یا هندسی و یا موجودات اساطیری هستند.

بعد از ورود به سالن که معمولا اجاقی چسبیده به دیوار رو به روئی را شامل می شود. خود دیوار نیز دارای نقوش حیوانی و موجودات اساطیری است که به صورت برجسته کار شده است. در پشت سالن و اطراف اتاق های کوچکی قرار دارند.

بنای برج دارای دو طبقه‌ است که هر طبقه نیز دارای دو اتاق به ابعاد ۵×۵ است و بین آن‌ها راهرو هایی ساخته شده است. جلو اتاق‌ها طارمه یا بالکن ایجاد شده است که با ۱۴ ستون از نمای رو به رو جدا نگه داشته شده‌ است.

پشت بام دارای سرستون‌هایی با گل میخ گلوله‌ای است که مانند نگهبانانی به چشم می آیند که رو به روی خلیج فارس به مراقبت از برج ایستاده‌اند.

برای ساخت این برج از مصالحی همچون سنگ‌های اسفنجی، ملاط ساروج و چوب صندل استفاده شده است. این سنگ ها شامل فسیل‌ها، مرجان، گوش ماهی و صدف‌های دریایی می شوند.

چوب صندلی نوعی از چوب از درخت خوشبوی صندل است که از هند وارد کشور می شده است و در ساخت برخی از خانه ها از آن استفاده می شده است. این سبک معماری را بیشتر در جنوب کشور و در شهرهای حاشیه خلیج فارس می توانید بیابید.

برای این که از این برج دیدن کنید باید به بندر ریگ بروید. برای این کار، هم می توانید از وسایل نقلیه عمومی و هم خودرو شخصی استفاده کنید.

حتما از برج خان گناوه بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • عبدالرضا علی پور IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    1 0
    برج خان در بندر ریگ است در فاصله حدودا بیست و پنج کیلومتری جنوب شرقی بندر گناوه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید