۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 55496225

تهران جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد همراه باشید تا بدانیم جاهای تفریحی سد لتیان کجاست.

جاهای تفریحی سد لتیان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: سد لتیان که در حدود فاصله ی ۱۰ کیلومتری تهران، بر روی رودخانه ی جاجرود واقع شده است، در منطقه ی شمال شرق تهران و در لواسانات قرار دارد.

سد لتیان که از جنس بتن می باشد از جمله منابع اصلی تامین آب تهران بوده که چیزی حدود ۳۰ درصد از آب شرب ساکنین شهر تهران را تامین می نماید.

رودخانه ی جاجرود از کوه های کلون بستک سرچشمه می گیرد که چیزی حدود ۴۰ کیلومتر طول و ۷۱۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. این سد زیبا در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا ساخته شده است.

سد لتیان کجاست

سد لتیان در فاصله ۲۵ کیلومتری تهران و جنوب استان لواسان واقع شده است. برای دسترسی به این منطقه خوش آب و هوا دو مسیر وجود دارد که شما می توانید بر حسب موقعیت فعلی خود، یکی از آن ها را انتخاب کنید:

مسیر تهرانپارس: برای استفاده از این مسیر باید خود را به سه راه تهرانپارس و جاده دماوند رسانده و از آنجا به سمت جاجرود بروید.

پس از آن که به پل جاجرود رسیدید، جاده ای که به سمت شمال می رود و با جاجرود موازی می باشد را پیش بگیرید و مسیر را ادامه دهید. پس از طی کردن حدود ۵ کیلومتر وارد جاده ای آسفالتی می شوید و به سمت سد لتیان می روید.

جاهای تفریحی سد لتیان کجاست؟

مسیر اتوبان شهید بابایی: اتوبان شهید بابایی از شمال شرق تهران را پیش گرفته و به سمت لواسان بروید. به لواسان بزرگ می رسید، اکنون جاده به دو بخش تقسیم می شود، مسیر سمت راست که به سمت جنوب شرق می باشد را ادامه دهید، و پس از مدت کمی به سد لتیان می رسید. بهتر است بدانیم که دوچرخه سوارانی هم هستند که این جاده را برای دوچرخه سواری انتخاب می کنند.

از آنجایی که سد لتیان در منطقه لواسان قرار داشته و دارای آب و هوای خنک تری نسبت به تهران می باشد، بهترین زمان برای رفتن به این منطقه به منظور گردش و تفریح، ماه های نیمه اول سال یعنی فصول بهار و تابستان می باشد را انتخاب کنید که هوای تهران گرم تر است. اما اگر قصد دارید در فصول سرد سال نیز این منطقه را برای گردش انتخاب کنید باید کمی مجهز تر و لباس های گرم تری را با خود به همراه ببرید.

قبل از هرچیز بهتر است بدانیم که نام دریاچه سد لتیان، پیش از انقلاب فرحناز بوده و پس از انقلاب نام آن به لتیان تغییر پیدا کرده است.

ساخت سد لتیان باعث به وجود آمدن دریاچه ای در پشت آن شده که وسعت آن حدود ۳۳۰ هزار هکتار می باشد.

سد لتیان دارای سدی بزرگ و بتنی بوده و یکی از اماکن تفریحی و گردشگری در نزدیکی استان تهران می باشد.

منطقه سد لتیان دارای آب و هوای معتدل و خوبی بوده و می تواند یکی از جاذبه های گردشگری به شمار آید.

این دریاچه به منظور تامین آب شرب استان تهران، آبیاری زمین های زراعی و کشاورزی ورامین و تولید آب و برق، مطالعات و تحقیقات آن را آغاز نمودند و در سال ۱۳۴۶ از آن بهره برداری کردند. همچنین دریاچه لتیان حدود ۳۰ درصد از آب شرب استان تهران را تامین می کند.

جاهای تفریحی سد لتیان کجاست؟

جاهای تفریحی سد لتیان

ماهیگیری در سد لتیان

ماهیگیری در دریاچه سد لتیان را می‌توان از جاذبه‌های اصلی این منطقه دانست. نزدیک بودن به تهران و داشتن آب و هوای مطبوع، توجه ماهیگیرها را به خود معطوف کرده است.

بهترین ساعات روز برای ماهی‌گیری صبح و بعدازظهر است. ماهی‌های موجود در دریاچه سد لتیان بیشتر کپور کراس، اسلک، ماهی سفید رودخانه‌ای و ماهی زردپر هستند.

البته گزارش‌های پراکنده‌ای از وجود ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در رودخانه وجود دارد؛ اما نمی‌توان به آن‌ها استناد کرد. این در حالی است که چند سال پیش این ماهی به‌وفور در دریاچه لتیان زندگی می‌کرد.

تفریحات سد لتیان

سد لتیان با داشتن امکانات رفاهی مناسب، روزانه خانواده‌ها و گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشد. کوه‌پیمایی در دامنه کوه‌های این منطقه و دوچرخه‌سواری در هوای پاک آن بسیار لذت‌بخش است.

عکاسی از مناظر زیبا و خاص پشت سد، دریاچه و حیوانات منطقه، می‌تواند بسیار مفرح باشد. از جمله تفریحات دیگر این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیک‌نیک: وجود مناطق سرسبز و خنک اطراف سد و دریاچه این مکان را به محل مناسبی برای گذراندن وقت با خانواده، دوستان و آشنایان تبدیل کرده است. برخی از مسافران به‌جای اتراق در محوطه سد، کنار رودخانه‌های منتهی به دریاچه، توقف می‌کنند. همچنین وجود دو پارک جنگلی در این منطقه شرایط و امکانات خوبی برای یک دورهمی دوستانه و خانوادگی فراهم کرده است.
  • ماهی‌گیری: اگر علاقه‌مند به ماهی‌گیری و همچنین ماهی کپور هستید، دریاچه لتیان می‌تواند گزینه مناسبی برای انتخاب مقصد ماهی‌گیری به‌شمار بیاید.
  • قایق‌سواری و اسکی روی آب: ایستگاه‌های قایق‌سواری و اسکی روی آب زیر نظر نیروی هوایی و شهرداری لواسان در کنار دریاچه مستقر هستند. اگر اهل هیجان و قایق‌سواری هستید استفاده از این امکانات، بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود.

جاهای تفریحی سد لتیان کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید