بررسی داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد پیاز و هندوانه با بیشترین شدت افزایش قیمت ماهانه در دی ماه مواجه بوده‌اند.

وضعیت قیمت اقلام مهم خوراکی در دی ماه / پیاز و هندوانه گران شدند
به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد ماهانه قیمت گوشت گوسفندی در دی ماه بیش از ۱۰ درصد، گوشت گاو حدود ۴ درصد و مرغ حدودا ۲.۵ درصد بوده است. در مقابل برخی کالاها مانند برنج ایرانی و روغن جامد نیز با کاهش قیمت مواجه بوده است.

، متوسط قیمت ۵۳ قلم کالا در نقاط مختلف شهری اعلام شده است. در این گزارش رشد قیمت کالاها در دی ماه در مقایسه با آذر بررسی شده که به آن رشد ماهانه گفته می‌شود. نکته قابل توجه آن است که رشد قیمت انواع کالای خاص با تورم تفاوت دارد چراکه تورم نشان‌دهنده این است سطوح قیمت سبد مشخصی از کالاها میانگین چند درصد رشد کرده است.

به‌طور کلی رشد ماهانه قیمت برخی کالاها مانند محصولات کشاورزی تا حد زیادی مربوط به جریانات کشت و تغییر فصل است به همین دلیل فاصله رشد قیمتی این دسته از کالاها بیش از سایر اقلام خوراکی است.

گرانی ۴ قلم کالا بیش از ۱۰ درصد؛ گوشت گوسفندی در جایگاه چهارم

بررسی داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد پیاز و هندوانه با بیشترین شدت افزایش قیمت ماهانه در دی ماه مواجه بوده‌اند. به همین ترتیب قیمت این دو قلم کالا بیشتر از ۱۷ درصد در طول یک ماه افزایش یافته است. در جایگاه بعدی مشاهده می‌شود انار با حدود ۱۴ درصد رشد قیمتی مواجه شده و در جایگاه چهارم گوشت گوسفند حدود ۱۰.۹ درصد دچار افزایش قیمت نسبت به آذر شده است.

علاوه بر آن شیر خشک و کشمش پلویی نیز با رشد ماهانه قیمتی ۷.۸ درصدی مواجه بوده‌اند که تقریبا رشد بالایی به حساب می‌آید.

کاهش قیمت ۱۲ قلم کالایی در دی ۱۴۰۲

در ادامه ۸ قلم کالا از جمله کنسرو تن و گوشت گاو با ۳ تا ۵ درصد افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند. قیمت ۷ قلم کالا مانند مرغ ماشینی حدود ۲ تا ۳ درصد افزایش داشته و ۱۲ کالا بین ۱ تا ۲ درصد افزایش قیمت تجربه کرده‌اند که تخم مرغ و شیر جزو آن‌ها قرار دارند.

اقلام مهم خوراکی در یک ماه گذشته چقدر گران‌تر شدند؟

در مقابل مشاهده می‌شود رشد قیمت ۷ قلم کالا کمتر از ۱ درصد بوده و همچنین قیمت ۱۲ کالا در مقایسه با آذر ماه کاهش پیدا کرده است. در این میان گوجه فرنگی و خربزه به ترتیب با ۱۳.۵ و ۱۵.۹ درصد کاهش قیمت، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.

مشاهده می‌شود روغن نباتی جامد نیز در طول یکماه حدودا ۳.۲ درصد کاهش در سطح قیمت خود داشته است. برنج ایرانی نیز با کمتر از ۱ درصد کاهش قیمت در مقطع زمانی مورد بررسی مواجه بوده است.

شایان ذکر است به‌طور کلی محصولات کشاورزی تا حد زیادی تحت تاثیر تغییرات فصلی و کشت قرار می‌گیرند و به همین دلیل ممکن است پراکندگی نوسان قیمت این دسته از کالاها بیش از سایر اقلام باشد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید