نیویورک تایمز با اشاره به حملات اخیر آمریکا به عراق و سوریه که به نوشته این روزنامه می‌تواند به تشدید تنش‌ها در منطقه منجر شود، تاکید کرد اقدام نظامی هیچ‌گاه بازدارندگی بلندمدت ایجاد نمی‌کند.

نیویورک‌تایمز: اقدامات نظامی آمریکا در منطقه بازدارندگی بلندمدت ایجاد نمی‌کند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، آمریکا روز جمعه در پاسخ به حمله هفته گذشته به پایگاه نظامی این کشور در اردن که سه کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت، حملاتی را علیه آنچه مواضع گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه عنوان کرد، انجام داد.  

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت برخی انتظار دارند که اقدام تلافی‌جویانه ایالات متحده به گروه‌های مقاومت در منطقه به پایان این درگیری‌ها منجر شود اما هنوز مشخص نیست که آیا نیروهای مختلفی که حملات زیادی را به پایگاه‌ها و کشتی‌های آمریکایی انجام داده‌اند، به این نتیجه خواهند رسید که منافع آن‌ها نیز با عقب‌نشینی تامین می‌شود یا خیر.

انصارالله یمن که بخش‌هایی از این کشور را کنترل می‌کند، به‌رغم یک سری حملات آمریکایی-انگلیسی، از جمله حمله هوایی روز شنبه به یمن، همچنان به حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ ادامه داده‌ است.

بایدن قصد تهدید مستقیم ایران را نداشت

رسانه نزدیک به دموکرات‌ها می‌نویسد: تا جمعه شب، هر اقدام نظامی از سوی ایالات متحده حساب شده و محتاطانه بوده که مشخصه رویکرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکاست. مقامات دولت گفتند که مرگ سربازان آمریکایی در اردن او را مجبور به واکنش شدیدتر کرد. بایدن باید روشن می‌کرد ایالات متحده به دنبال از بین بردن بسیاری از قابلیت‌های گروه‌هایی است که خود را «محور مقاومت» می‌نامند. این، اشاره‌ای است به مفهومی که گروهی متفرق از شبه‌نظامیان را در خاورمیانه که همگی مخالف اسرائیل و حامی اصلی آن، یعنی ایالات متحده هستند، متحد می‌کند.

طبق روایت نیویورک تایمز، مشاوران بایدن به سرعت به این نتیجه رسیدند که حملات باید را تأسیساتی که گفته می‌شود توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران استفاده می‌شود، هدف قرار دهد اما رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفت تا عمدتاً به تأسیسات و مراکز فرماندهی حمله کند بدون اینکه هدفش از بین بردن رهبری نیروها یا تهدید مستقیم ایران باشد.

هیچ بررسی جدی برای حمله به داخل ایران وجود نداشت

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: یکی از مقامات ارشد دولت ایالات متحده پس از تکمیل دور اول حملات گفت هیچ بررسی جدی برای حمله به داخل ایران وجود نداشت و فاصله زمانی برای انجام حمله واشنگتن به ایرانیان و نیروهای نیابتی آن‌ها فرصت داد تا فرماندهان ارشد و سایر پرسنل را از پایگاه‌های خود تخلیه کرده و در مکان‌های امن پناه دهند.

از نظر منتقدان بایدن، این احتیاط بیش از حد و ملاحظه بیش از حد است.

«کوری شاک» یک مقام دفاعی سابق آمریکا در دولت «جورج دبلیو بوش» که مطالعات سیاست خارجی و دفاعی را در موسسه «امریکن انترپرایز» هدایت می‌کند، گفت: اساس فکری مهم در سیاست خارجی بایدن اجتناب از تشدید تنش است. آن‌ها اشتباه نمی‌کنند که نگران تشدید تنش باشند اما در نظر نمی‌گیرند که این کار دشمنان ما را جسور می‌کند. ما اغلب نگران جنگ‌هایی هستیم که می‌توانیم برنده شویم و این، آن‌ها را تشویق می‌کند تا از ترس ما بهره‌برداری کنند.

بیرون راندن آمریکا از منطقه هدف بلندمدت ایران است

نیویورک‌تایمز معتقد است این، لحظه‌ای است که ۲ استراتژی را که به نظر می‌رسد ایران دنبال می‌کند، فاش می‌کند. اولی، یک رویکرد کوتاه‌مدت مربوط به جنگ غزه است که در آن نیروهای مقاومت جبهه‌های متعددی را علیه رژیم صهیونیستی گشوده‌اند و حملات به پایگاه‌های آمریکایی را تشدید کرده‌اند تا واشنگتن را به‌عنوان حامی اصلی تل‌آویو برای دستیابی به آتش‌بس تحت فشار قرار دهند.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی اخیراً خاطرنشان کرد هنگامی که در نوامبر یک مکث کوتاه در غزه اعلام شد و اسرا مبادله شدند، این نیروها حملات خود را متوقف کردند.

اما یک هدف بلندمدت دیگر نیز از سوی ایران وجود دارد: بیرون راندن آمریکایی‌ها از منطقه با کمک نیروهای مقاومت عراق و سوریه.

رسانه آمریکایی می‌نویسد: شواهد چند سال گذشته نشان می‌دهد که اقدامات نظامی آمریکا ممکن است توانایی‌های این گروه‌ها را کاهش دهد اما بازدارندگی طولانی مدت ایجاد نمی‌کند.

نیویورک تایمز نوشت: در واقع، مذاکره بیشتر نتیجه‌بخش بوده است. زمانی که واشنگتن و تهران سال گذشته از طریق مذاکرات غیرمستقیم با میانجی‌گیری عمان و قطر برای آزادسازی ۶ میلیارد دلار درآمد نفتی مسدود شده ایران در ازای مبادله زندانیان مذاکره کردند، حملات به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

ایران و نیروهای مورد حمایت آن اکنون نیز تاکید کرده‌اند اگر آتش‌بس دائمی در غزه حاصل شود، اوضاع دوباره آرام خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید