از بین ۲۳ خودروی مورد بررسی تقریبا تمامی خودروها از ۲۷ دی تا ۱۱ بهمن با رشد قیمت قابل‌توجهی همراه بوده‌اند. از بین خودروهای داخلی بیشترین رشد قیمت مربوط به پژو ۲۰۶ است. این محصول که دو هفته پیش ۵۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، روز گذشته در بازار ۵۷۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا رشد بهای ۳۰ میلیون تومانی و ۵.۵ درصدی را ثبت کند. همچنین

افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو + جدول مقایسه‌ای

بررسی بازار خودرو طی دو هفته گذشته نشان از ادامه روند رشد قیمت دارد. البته این روند از حدود یک ماه پیش آغاز شده است، اما در ۱۴ روز گذشته شاهد اوج‌گیری قیمت‌ها در بازار خودرو بوده‌ایم.

به گزارش سلام نو به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت خودرو در این بازه زمانی به طور میانگین ۳.۳درصد افزایش را تجربه کرده است. بیشترین رشد قیمت مربوط به خودروهای وارداتی کارکرده با میانگین رشد ۷.۱درصدی بوده که رکورددار رشد قیمت در دو هفته گذشته بوده‌اند. افزایش بهای ارز و ناآرامی‌ها در منطقه را می‌توان از مهم‌ترین علل روند افزایشی قیمت خودرو دانست. «دنیای اقتصاد» برای بررسی بازار خودرو قیمت ۲۳محصول پرطرفدار داخلی، مونتاژی و وارداتی را در بازه زمانی ۲۷دی تا ۱۱بهمن‌ماه زیر ذره‌بین قرار داده است. از این بین خودروهای وارداتی به طور میانگین ۷.۱درصد، محصولات داخلی به طور میانگین ۲۰میلیون تومان معادل ۳.۳درصد و خودروهای مونتاژی ۲۹میلیون تومان معادل ۱.۸۷درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. در برخی از محصولات وارداتی رشد قیمت محقق شده تا یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان نیز می‌رسد.

پیشروی قیمت خودرو در مرزهای جدید

شاید بتوان نرخ ارز را مهم‌ترین علت روند افزایشی قیمت خودرو در بازه زمانی مذکور دانست. ۲۷دی‌ماه بهای دلار در بازار آزاد ۵۲هزار و ۸۵۰تومان بود، اما روز گذشته این رقم به ۵۵هزار و ۶۰۰تومان رسید. بازار خودرو هم که همیشه تابع بازار ارز بوده هماهنگ با این نوسانات در بازار ارز، تحت تاثیر قرار گرفته و شاهد رشد قیمت بوده است. علاوه بر این ناآرامی‌ها در منطقه که طی دو هفته گذشته و به‌خصوص از ۲۸ دی‌ماه اوج گرفته روی تورم انتظاری بازار خودرو موثر بوده است. در واقع بسیاری انتظار داشتند که با این ناآرامی‌ها شاهد رشد قیمت در بازار خودرو باشیم؛ بنابراین تورم انتظاری نیز از علت‌های اصلی رشد قیمت در بازار خودرو بوده است.

البته همان‌طور که اشاره شد روند رشد قیمت خودرو از حدود یک ماه پیش و با خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو آغاز شد؛ اما قطعا شوک حاصل از خروج شورای رقابت نمی‌تواند تا یک ماه بازار خودرو را تحت تاثیر خود قرار دهد. همچنین موضوع مجوز فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو با قیمت حاشیه بازار نیز از عواملی بود که از آن به عنوان یکی از علل موثر در روند رشد قیمت نام برده می‌شد. گویا توافقاتی بین خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صمت برای فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو به قیمت ۵درصد کمتر از بازار انجام شده بود تا خودروسازان بتوانند بخشی از بدهی خود به تولیدکنندگان قطعه را پرداخت کنند. با این وجود طی هفته‌های گذشته بارها اجرایی شدن این طرح مورد تکذیب قرار گرفت و می‌توان گفت دیگر هیجانات مربوط به این خبر فروکش کرده است. با این وجود هنوز شاهد هستیم که روند رشد قیمت در بازار ادامه‌دار است؛ بنابراین می‌توان گفت این هیجانات درصد زیادی از علل رشد قیمت را به خود اختصاص نداده بودند و این وضعیت اقتصاد کلان کشور و فاکتورهایی مانند تورم و همچنین تصمیمات کلان سیاسی و اقتصادی در سطح بین‌المللی است که می‌تواند بیش از هر چیز بازار خود را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

پیشروی قیمت خودرو در مرزهای جدید

‌خیز قیمت در بازار خودرو

از بین ۲۳ خودروی مورد بررسی «دنیای اقتصاد» تقریبا تمامی خودروها از ۲۷ دی تا ۱۱ بهمن با رشد قیمت قابل‌توجهی همراه بوده‌اند. از بین خودروهای داخلی بیشترین رشد قیمت مربوط به پژو ۲۰۶ است. این محصول که دو هفته پیش ۵۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، روز گذشته در بازار ۵۷۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا رشد بهای ۳۰ میلیون تومانی و ۵.۵ درصدی را ثبت کند. همچنین

پژو ۲۰۷ MC اتوماتیک نیز در بازه زمانی مذکور ۳۰ میلیون تومان رشد قیمت داشته است و بهایی معادل ۸۵۰ میلیون تومان پیدا کرد تا رشد قیمت ۳.۶ درصد را ثبت کند. پژو پارس سال یکی از محصولاتی است که متقاضیان زیادی را به خود جلب می‌کند. این خودرو دو هفته پیش ۵۹۵ میلیون تومان قیمت داشت، دیروز ۶۱۵ میلیون تومان خرید و فروش شد تا افزایش قیمت ۲۰ میلیون تومانی و ۳.۳ درصدی داشته باشد. دنا پلاس نیز با ۱۵ میلیون تومان رشد قیمت در زمان مذکور از ۷۶۵ میلیون تومان به ۷۸۰ میلیون تومان رسید که کمترین افزایش قیمت از نظر درصدی را بین خودروهای داخلی داشته است.

اما از نظر ارزشی کمترین رشد قیمت مربوط به کوئیک دنده‌ای R بوده که از ۲۷ دی‌ماه تا ۱۱ بهمن رشد قیمت ۱۰ میلیون تومانی داشته و از ۳۸۰ میلیون تومان به ۳۹۰ میلیون تومان رسیده است. از بین خودروهای مونتاژی که از قضا کمترین رشد قیمت را از نظر درصدی ثبت کرده‌اند، رکورددار رشد قیمت لاماری ایما است که در بازه زمانی مذکور از یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان به یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسید که افزایش قیمت ۸۰‌میلیون تومانی و ۴.۴ درصدی داشته است. جک S۵ در رتبه دوم بیشترین افزایش قیمت قرار گرفته و از یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان به یک‌میلیارد و ۷۲۰‌میلیون تومان رسیده تا رشد قیمت ۷۰‌میلیون تومانی و ۴.۲ درصدی داشته باشد.

اما از بین محصولات خودروسازان خصوصی خودروهایی هم بودند که رشد قیمت نداشته‌اند و حتی در یک مورد شاهد افت قیمت هم بوده‌ایم. محصولات چری یعنی آریزو ۵ و آریزو ۶ روی همان قیمت دو هفته پیش، یعنی به ترتیب یک‌میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان و یک‌میلیارد و ۴۵۰‌میلیون تومان، ثابت مانده اند. همچنین دیگنیتی پرایم که در دو هفته ابتدایی شروع روند افزایش قیمت جزو محصولاتی بود که بیشترین رشد قیمت را ثبت کرده بودند در دو هفته گذشته با کاهش قیمت، مواجه بوده و بهای آن از دومیلیارد و ۳۰ میلیون تومان به دو میلیارد تومان رسیده است تا افت قیمت ۳۰ میلیون تومانی و ۱.۴ درصدی را ثبت کند. هایما S۷ و هایما S۸ که محصولات مونتاژی ایران خودرو هستند رشد قیمت قابل توجهی داشته‌اند و در بازه زمانی مذکور قیمت هریک از آن‌ها ۵۰ میلیون تومان زیاد شده است. هایما S۷ که ۲۷ دی‌ماه یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان قیمت داشت، با افزایش ۳ درصدی حالا به یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون رسیده و هایما S۸ نیز که دو هفته پیش یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، با ۲.۷ درصد افزایش قیمت به یک‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون تومان رسیده است.

خودروهای وارداتی کارکرده، اما بیشترین تاثیر را از موج اخیر رشد قیمت گرفته‌اند؛ به طوری که بنز کلاس E۲۰۰، ۲۰۱۷ که دو هفته پیش ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، روز گذشته در بازار ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا رشد قیمت یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی و ۸.۴ درصدی داشته باشد. BMW X۴، ۲۰۱۸ هم با یک‌میلیارد تومان معادل ۸.۳ درصد افزایش قیمت، از ۱۲ میلیارد تومان به ۱۳ میلیارد تومان رسیده است. هیوندای توسان ۲۰۱۸ نیز رشد قیمتی معادل ۳۵۰ میلیون تومان و ۷.۳ درصد داشته و بهای آن روز گذشته پنج‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ثبت شد. کیا اسپورتیج ۲۰۱۸ که خودروی محبوبی در بازار ایران محسوب می‌شود، در بازه زمانی مذکور ۳۰۰ میلیون تومان رشد قیمت داشت و بهای آن از پنج‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به پنج‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است تا افزایش قیمت ۵.۵‌درصدی داشته باشد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید