یک شبکه آمریکایی گزارش داد: آنهایی که به رئیس جمهور بایدن توصیه می‌کنند در پاسخ خود به حمله به پایگاه آمریکا در اردن ایران را نیز هدف قرار دهد، نباید تصور کنند که می‌دانند تهران چه واکنشی نشان خواهد داد و نباید تصور کنند که پیامدهای واکنش ایران قابل پیش‌بینی یا مدیریت خواهد بود.

ام‌اس‌ان‌بی‌سی: دولت بایدن نباید به ایران حمله کند/ پیامدهای واکنش ایران قابل پیش‌بینی نیست

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، پس از آنکه پایگاه نظامی آمریکا در اردن روز یک‌شنبه هدف یک حمله پهپادی قرار گرفت که در نتیجه آن سه سرباز آمریکایی کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند، برخی قانونگذاران و صاحب‌نظران در آمریکا با ادعای اینکه ایران پشت این حمله قرار دارد از جو بایدن، رئیس‌جمهور خود خواسته‌اند تا در پاسخ خود به این حمله ایران را نیز در لیست اهدافش قرار دهد.

بنابر گزارش شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی، جو بایدن روز سه‌شنبه گفت که درباره چگونگی پاسخ آمریکا به حمله روز یک‌شنبه تصمیم گرفته است. هرچند هنوز مشخص نیست که این پاسخ به چه نحوی خواهد بود اما تصور اینکه هرگونه اقدام نظامی ایالات متحده گسترده‌تر از حملات واشنگتن علیه سایت‌های شبه نظامیان عراقی و سوری در سه ماه گذشته باشد، دور از ذهن نیست.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: این فرضیه وجود دارد که اقدام نظامی ایالات متحده آنقدر دردناک خواهد بود که سران ایران به همان صورتی که واشنگتن می‌خواهد، پاسخ دهند؛ با کنار ایستادن و دستور دادن به گروه‌های مورد حمایت خود در خاورمیانه برای توقف حملات بیشتر علیه نیروهای آمریکایی و تاسیسات در منطقه اما متأسفانه، این یک سناریوی کم احتمال است. واکنش ایران ممکن است انتظارات واشنگتن را مخدوش کند. حضور نظامی گسترده واشنگتن در منطقه، در حالی که معمولاً به عنوان یک منبع قدرت در نظر گرفته می‌شود، ممکن است با ارائه فهرست طولانی اهدافی برای حمله ایران، آسیب پذیر هم باشد.

اگر ایران هدف حمله قرار گیرد، این کشور نیز به احتمال زیاد گزینه‌های خود را قبل از پاسخ دادن، بررسی می‌کند و این پاسخ ممکن است فوری نباشد. همچنین ممکن است آن چیزی نباشد که رهبران آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند. حدود ۴۵ هزار سرباز آمریکایی مستقر در خاورمیانه باید برای مدت طولانی در حالت آماده باش قرار گیرند و نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه که از اواسط اکتبر تاکنون بیش از ۱۶۰ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند، در معرض بیشترین خطر قرار دارند.

ام‌اس‌ان‌بی‌سی در ادامه گزارش خود به بررسی گزینه‌های ایران برای پاسخ به هر گونه حمله آمریکا پرداخت و نوشت که اقدامات تلافی‌جویانه ایران می‌تواند از استفاده از موشک‌های بالستیک برای حمله به پایگاه های ایالات متحده در عراق و سوریه تا استفاده حزب‌الله لبنان از ۱۵۰ هزار موشکی باشد که می‌تواند سراسر اسرائیل را هدف قرار دهد.  

همچنین انصارالله یمن قبلاً با انجام ده‌ها حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، مختل کردن زنجیره‌های عرضه جهانی و وادار کردن شرکت‌های بزرگی مانند بریتیش پترولیوم، عزم خود را برای مبارزه نشان داده‌ است. حتی کشتی‌های جنگی ایالات متحده نیز از موشک‌های ضد کشتی یمن مصون نیستند.

این شبکه افزود: آنهایی که برای اقدام نظامی ایالات متحده علیه ایران فشار می‌آورند، به اشتباه تصور می‌کنند که تهران لزوماً تحت فشار آمریکا زانو می‌زند. درحالی‌که رفتار تهران در پنج سال گذشته این باور را باطل می‌کند.

زمانی که دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد و حداکثر فشار را بر اقتصاد ایران وارد کرد، سران ایران با افزایش کیفیت و کمیت غنی‌سازی اورانیوم خود و هدف قرار دادن تانکرهای نفت در خلیج فارس، آن را تلافی کردند. ‌ پس از اینکه ترامپ در ژانویه ۲۰۲۰ دستور ترور ژنرال قاسم سلیمانی (فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران) را صادر کرد، ایران با استفاده از موشک‌های بالستیک یک پایگاه آمریکایی در عراق را هدف قرار داد که به‌طور معجزه آسایی، هیچ آمریکایی کشته نشد و زمانی که اسرائیل حملات خود را به کشتی‌های ایرانی در دریا افزایش داد، ایران با تعقیب کشتی‌های متعلق به اسرائیل، تاکتیک‌های اسرائیل را تکرار کرد.

ام‌اس‌ان‌بی‌سی در پایان تاکید کرد: رئیس جمهور بایدن به‌طور قطع نمی‌تواند از پاسخ به کشته شدن سه سرباز آمریکایی اجتناب کند اما کسانی که به او توصیه می‌کنند مستقیماً دنبال ایران برود، نباید تصور کنند که می‌دانند ایران چه واکنشی نشان خواهد داد. آنها همچنین نباید تصور کنند که پیامدهای واکنش ایران قابل پیش بینی یا مدیریت است.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید