چین قصد دارد در سال ۲۰۲۴ پس از امضای ۲۲ قرارداد تجارت آزاد با ۲۹ کشور یا منطقه در سال گذشته، تلاش‌ها را برای گسترش شبکه جهانی مناطق تجاری آزاد با استاندارد بالا افزایش دهد.

برنامه چین برای افزایش توافق تجارت آزاد با کشورهای جهان

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، چین قصد دارد تلاش‌های خود را برای گسترش شبکه جهانی مناطق تجاری آزاد با استانداردهای بالا بر اساس دستاوردهای مذاکرات توافق‌نامه‌های تجارت آزاد (FTAs) در سال ۲۰۲۴ افزایش دهد.

وانگ شوون، معاون وزیر بازرگانی چین به‌تازگی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که چین تاکنون ۲۲ قرارداد تجارت آزاد با ۲۹ کشور یا منطقه امضا کرده است و مجموع ارزش تجارت با این کشورها و مناطق، یک سوم کل تجارت چین را تشکیل می دهد.

به گفته وانگ، در اقدامی برای به اشتراک گذاشتن بیشتر سود سهام بازار چین و تقویت رشد اقتصادی منطقه ای، چین تلاش های خود را در زمینه مذاکرات تجارت آزاد در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد داد. وی گفت: ما دستور کار کاملی برای مذاکرات توافق‌نامه‌های تجارت آزاد در سال جاری داریم.

مذاکرات برای نسخه ۳.۰ منطقه آزاد تجاری چین و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) برای این هفته در شهر هانگژو در شرق چین برنامه ریزی شده است.

ساخت منطقه آزاد تجاری چین-آسه آن در سال ۲۰۱۰ تکمیل شد. بر اساس داده های گمرک، تجارت بین چین و آسه آن از سال ۲۰۱۳ نرخ رشد سالانه ۸.۸ درصدی را به ثبت رسانده است. در سال ۲۰۲۳، آسه آن برای چهارمین سال متوالی بزرگترین شریک تجاری چین بود و چین چندین سال موقعیت خود را به عنوان بزرگترین شریک آسه آن حفظ کرد.

دو طرف از آغاز رسمی مذاکرات برای ارتقای منطقه تجارت آزاد به نسخه سوم آن در نوامبر (آبان/ آذر) ۲۰۲۲ خبر دادند و این مذاکرات حوزه‌هایی مانند تجارت کالا، سرمایه‌گذاری، دیجیتال و اقتصاد سبز را در بر می‌گیرد تا فضایی فراگیر، مدرن و جامع‌تر ایجاد کند و برای دو طرف سودمند باشد.

کارشناسان بر این باورند که نسخه آتی منطقه آزاد تجاری چین-آسه‌آن همچنین به ارتقای مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP) منجر خواهد شد.

به غیر از آسه آن، چین همچنین در نظر دارد مذاکرات آزاد تجاری با هندوراس و مذاکرات مربوط به ارتقای قرارداد آزاد تجاری با پرو را در سال جاری تکمیل کند. به گفته معاون وزیر بازرگانی چین، در مذاکرات ارتقای قراردادهای آزاد تجاری با شورای همکاری خلیج فارس، نیوزیلند، جمهوری کره و سوئیس نیز پیشرفت هایی صورت خواهد گرفت.

در مقیاس وسیع‌تر، وانگ شوون خاطرنشان کرد که چین به تلاش‌های خود برای پیوستن به توافقنامه جامع و مترقی برای مشارکت ترانس پاسیفیک (CPTPP) و توافقنامه مشارکت اقتصاد دیجیتال (DEPA) ادامه خواهد داد.

در تلاشی برای همسویی با قوانین توافقنامه جامع و مترقی برای مشارکت ترانس پاسیفیک، چین اسناد مرتبط را معرفی کرده و اقدامات اصلاحی را برای افزایش گشایش نهادی در شانگهای و سایر مناطق واجد شرایط تدوین کرده است.

وانگ شوون گفت: اگر این شیوه‌ها نتایج خوبی به همراه داشته باشد، ما آن‌ها را در دیگر مناطق چین تکرار خواهیم کرد.

در سال گذشته، چین با امضای قرارداد آزاد تجاری با نیکاراگوئه و دستیابی به پروتکلی برای ارتقای بیشتر قرارداد آزاد تجاری با سنگاپور، به مدل لیست منفی خدمات و گشایش سرمایه گذاری متعهد شد.

به گفته وانگ شوون، این یک لحظه تاریخی در دوره مذاکرات توافق‌نامه‌های تجارت آزاد چین محسوب می‌شود و نشان می دهد که این کشور به سطح جدیدی در پیشبرد شبکه تجارت آزاد خود به استانداردهای بالا رسیده است.

به گفته وانگ شوون، ارزش تجارت خارجی چین با ۱۴ عضو مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای در سال ۲۰۲۳ به ۱۲ تریلیون و ۶۰۰ بیلیون یوان (حدود ۱ تریلیون و ۷۷۰ بیلیون دلار آمریکا) رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ قبل از اجرایی شدن توافق، ۵.۳ درصد افزایش داشت.

این پیمان به شرکت های تجاری چینی اجازه می دهد تا از ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون یوان امتیازات تعرفه برای محصولات وارداتی از کشورهای مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای برخوردار شوند، در حالی که شرکت های کشورهای مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای از ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون یوان معافیت مالیاتی برای محصولات وارداتی از چین در سال ۲۰۲۳ بهره مند شدند.

با نگاهی به سال جاری، برای توسعه بیشتر شبکه توافق‌نامه‌های تجارت آزاد چین در شبکه ای با استاندارد بالا، این کشور به افزایش نسبت محصولات با تعرفه صفر کمرگی ادامه خواهد داد و این کار با شکل دادن به تجارت خدمات و سرمایه گذاری جامع روی فهرست های بدون تعرفه گمرکی، دسترسی به بازار آزاد را افزایش خواهد داد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید