۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 55493824

سیستان و بلوچستان هر گردشگری را متحیر می‌کند همراه باشید تا بدانیم زیستگاه گاندو کجاست.

زیستگاه گاندو کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: این منطقه که حدود ۴۵۶ هزار هکتار وسعت دارد، تنها نقطه از ایران محسوب می‌شود که گاندو، تنها تمساح بومی ایران در آن زندگی می‌کند.

علاوه بر گاندو حیوانات دیگری مانند سیاهگوش، جبیر، سنجاب بلوچی، خدنگ، بزمجه بنگال، شغال، روباه، عقاب شاهی، کاکایی، انواع شاهین، هوبره، دراج، لاک‌پشت سبز دریایی در این منطقه حضور دارند.

مردم منطقه به گاندو علاقه‌ خاصی دارند و آن را مایه برکت و افزایش رزق و روزی می‌دانند.

آشنایی با منطقه حفاظت شده گاندو

در واقع منطقه حفاظت شده گاندو از جمله روستاهای با طبیعت جذاب و عالی در کنار رودخانه این آبادی و بر روی تپه ای قرار دارد که دارای ارتفاع ۴۰ متر از سطح دریا است.

هوای روستا در فصول بهار و پاییز آب و هوای معتدل و مناسبی دارد اما در تابستان شرایط جوی آن گرم است.

روستای باهوکلات ساخته شده از دو معماری جدید و سنتی است و اکثر خانه های داخل روستا یک طبقه هستند، مراسمات مذهبی در بین اهالی روستا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مردم این روستا بیشتر در مراسمات با لباس محلی حضور می یابند.

روستا طبیعتی فوق العاده و عالی دارد که بسیار دیدنی است و می تواند توجه هر گردشگری را به خود جلب کند.

زیستگاه گاندو کجاست؟

در این روستا پرندگانی از شبه قاره هند زندگی می کنند و از انواع موجودات مختلف می توان به راسو، سنجاب، ماهی گل خوار و هوبره و همچنین لاکپشت دریایی اشاره کرد.

تمساح گاندو و اجداد آن تقریبا ۲۲۵ تا ۲۶۵ میلیون قبل زندگی می کرده اند، البته علاوه بر این که این تمساح در اطراف روستای باهوکلات و رودخانه آن قرار دارند در اطراف رودخانه کاجو واقع در شهرستان سرباز وجود داشته اند، نکته جالب درباره تمساح این است که ۹۰ روستا در استان سیستان میزبان گاندو ها هستند.

اگر شما مایل به بازدید تمساح های پوزه کوتاه هستید و می خواهید محل اصلی زندگی شان را ببینید، باید بعد از این که خودتان را به چابهار رساندید به منطقه حفاظت شده گاندو، برکه های اطراف و همچنین رودخانه سرباز، سری بزنید.

بهتر است بدانید گاندوها بیشتر در کنار سد تراکم دارند و شما در این مکان بیشتر شاهد آن ها خواهید بود.

از مهم ترین مراکزی که گاندوها در آن وجود دارند رودخانه سرباز و همچنین برکه آزادی، برکه درگس، برکه جنگل و…. است. البته درباره گاندوها باید به شما بگوییم که دیدن این تمساح ها در تاریکی و هنگام شب بسیار آسان تر از روز است.

در هنگام شب تمساح ها به دلیل تاریکی و سکوت کمتر می ترسند و شما می توانید شاهد حضورشان در خشکی باشید، در این حالت دیدن و تشخیص شان بسیار راحت تر است.

البته در حال حاضر نسل گاندوها در خطر انقراض هستند، و هر گونه آسیب زنی به آن ها شامل جریمه های سنگین برای افراد خواهد بود.

به طور کلی لذت بازدید از این حیوان کمیاب و دیدنی به قدری است که اگر به شهر زیبای چابهار سفر کردید حتما از گاندو ها بازدید کنید و به روستای باهوکلات سفر کنید تا تجربه ای فراموش نشدنی را برای خودتان رقم بزنید.

زیستگاه گاندو کجاست؟

محل قرارگیری زیستگاه گاندو

  • آدرس: استان سیستان و بلوچستان، محدوده شهرستان‌های چابهار و سرباز

منطقه حفاظت‌شده گاندو در انتهای گوشه جنوب شرقی کشور در استان سیستان و بلوچستان و در طول مرز ایران و پاکستان قرار دارد و محدوده آن در مسیر رودخانه سرباز و باهوکلات است و تا دریای عمان ادامه می‌یابد. این منطقه در محدوده شهرستان‌های چابهار، سرباز و بخش‌هایی از شهرستان نیکشهر واقع شده است.

منطقه حفاظت‌شده گاندو در تابستان‌ها آب‌وهوای بسیار گرمی دارد؛ اما با فرارسیدن بهار و پاییز آب‌وهوا معتدل می‌شود. از همین رو بهترین زمان برای سفر به گاندو را می‌توان فصول بهار و پاییز دانست.

  • گونه‌های جانوری: ۲۸ گونه پستاندار متعلق به ۶ راسته و پنج خانواده؛ ۱۹۲ گونه پرنده متعلق به ۵۲ خانواده و ۱۲۳ جنس؛ ۷۱ گونه خزنده متعلق به ۴۲ جنس و ۱۳ خانواده و چهار گونه از دوزیستان در منطقه حفاظت‌شده گاندو شناسایی شده‌اند. منطقه حفاظت‌شده گاندو به‌لطف رودخانه‌هایی همچون سرباز و باهوکلات تاکنون زیستگاه ۱۲ گونه ماهی از ۵ خانواده و ۱۰ راسته بوده است. گونه شاخص جانوری این منطقه را می‌توان تمساح پوزه کوتاه ایرانی (گاندو) معرفی کرد. منطقه حفاظت‌شده گاندو زیستگاه خوبی برای پستاندارانی از قبیل جبیر، کفتار، شغال و سنجاب بلوچی است. همچنین آبزیان و دوزیستانی از جمله لاک‌پشت سبز دریایی، ماهی گل خورک و پرندگانی از قبیل دراج، شبگرد بلوچی، گنجشک بلوچی، شهد خور، عقاب دشتی و بسیاری از پرندگان خاص شبه‌قاره هند در این محدوده قابل‌مشاهده هستند.
  • پوشش گیاهی: از نظر تنوع گیاهی، این منطقه از دامنه تا قله کوه مشتمل بر انواع درختان گرمسیری، استپ کوهپایه‌ای و گونه‌های گیاهی نواحی سردسیر است. از جمله این درختان می‌توان به بنه و بادام اشاره کرد. در این منطقه دره‌هایی وجود دارد که معمولا پوشیده از انواع درختان و درختچه‌ها هستند. در دشت‌های منطقه نیز گیاهانی مانند آکاسیا، کندر، کهور و استبرق رشد می‌کند.

زیستگاه گاندو کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید