دومین سفر رسمی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به همسایه شرقی پاکستان درحالی صورت خواهد گرفت که جهان یکپارچگی دو دولت و دو ملت در دفاع از ملت‌های مظلوم به ویژه فلسطین را شاهد است و در کنار آن تهران و اسلام‌آباد نسبت به تهدیدات و اقدامات بدخواهان روابط برادرانه خود آگاه هستند.

سفر امیرعبداللهیان به پاکستان؛ تجدید عهد برادری و پیامی برای دشمنان مشترک

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سفر حسین امیرعبداللهیان به پاکستان در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و ۷۷ سالگی روابط دوجانبه ایران و پاکستان و همچنین در مقطع زمانی فعلی و با توجه به تحولات منطقه‌ای، تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و تنش‌آفرینی آمریکا در خاورمیانه حائز اهمیت است و مرحله جدیدی برای تجدید عهد برادری ایران و پاکستان در هر شرایطی و پیامی صریح برای دشمنان مشترک دو کشور ارزیابی می‌شود.

سفیر ایران در پاکستان روز گذشته طی مصاحبه با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد گفت: در ادامه سفرهای مقام‌های بلندپایه دو کشور دوست و همسایه به پایتخت‌های یکدیگر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی سیاسی، نظامی و امنیتی روز دوشنبه به پاکستان سفر خواهد کرد.

وی تاکید کرد که سفر آتی وزیر امور خارجه ایران به پاکستان ثابت می‌کند که تروریسم و حامیان پشت پرده آن هرگز قادر نیستند در روابط حسنه دو همسایه برادر خللی ایجاد کنند.

در آستانه سفر امیرعبداللهیان به اسلام‌آباد سفیران ایران و پاکستان نیز برای ازسرگیری ماموریت‌های دیپلماتیک خود در اسلام‌آباد و تهران مستقر شدند و در مرحله‌ای دیگر از تحول مثبت در روابط دو همسایه‌، محمد مدثر تیپو سفیر پاکستان در ایران روز گذشته استوارنامه خود را تقدیم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران کرد.

مقابله جدی با هرگونه فضاسازی علیه روابط دوجانبه، جلوگیری از ناامنی‌ها در مرزهای مشترک و بهره‌برداری از فرصت‌های تجاری و اقتصادی در مرزهای ایران و پاکستان از جمله مواردی بود که آیت‌الله رئیسی طی گفت‌وگو با سفیر جدید پاکستان بر آن تاکید کرد.

محمد مدثر تیپو سفیر پاکستان در ایران نیز در این دیدار ضمن تمجید از نقش موثر و الهام‌بخش آیت‌الله رئیسی در مدیریت روابط دو کشور، از نقشه راه مشخص رئیس جمهور ایران در ایجاد همگرایی و هم‌افزایی میان کشورهای منطقه استقبال کرد.

مدیریت هوشمندانه دولتمردان ایران و پاکستان برای عبور از رویدادهای اخیر مرزی، عزم آنان برای فرصت دادن به دیپلماسی در مسیر پرداختن به چالش‌های مشترک به ویژه پدیده شوم تروریسم و ترسیم نقشه راه جدید برای تحکیم همکاری‌های همه جانبه به ویژه در حوزه امنیتی از دیگر اهداف سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان محسوب می‌شود.

از آنجا که جریان تروریسم درپی تخریب روابط عمیق کشورهای همسایه و نزدیکی همچون ایران و پاکستان است تداوم دیپلماسی قوی میان دو کشور و در کنار آن دیدارهای مقام‌های بلندپایه آنان گامی در مسیر مقابله به تحرکات دشمنان مشترک محسوب می‌شود.

در این خصوص ژنرال آصف یاسین ملک قائم مقام اسبق وزارت دفاع پاکستان طی گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد گفت: مدیریت رخدادهای اخیر دشمنان مشترک ایران و پاکستان را مأیوس تر از هر زمان دیگری کرد و به این نتیجه می رسیم که دو کشور همسایه به شدت با تهدید تروریسم که توسط بدخواهان آنان کنترل می‌شود، مواجه هستند.

وی با استقبال از سفر وزیر امور خارجه ایران به اسلام‌آباد تاکید کرد که این بازدید آغاز مرحله جدیدی در روابط برادرانه ما است و ثابت می کند که ایران و پاکستان با کمک یکدیگر قادر به حل تمامی مسائل و غلبه بر چالش‌های سخت هستند.

این ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان معتقد است که تهران و اسلام‌آباد نیازمند هیچ روند جدید برای همکاری یا ترسیم چارچوب جدیدی نیستند بلکه رویه سابق زیر سایه روابط برادرانه دو کشور برای پیشبرد اهداف مشترک و همکاری‌های موثر کارآمد خواهد بود.

شمشاد احمد خان سفیر اسبق پاکستان در ایران نیز طی گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، سفر امیرعبداللهیان به اسلام‌آباد را تداوم دیپلماسی قوی دو کشور برای رسیدگی به مسائل فی مابین دانست و افزود: نقش ایران و پاکستان برای رسیدگی به مسائل منطقه‌ و یاری دیگر کشورهای دوست و همپیمانان یکدیگر در مسیر جنگ با تروریسم و تامین امنیت جمعی انکارناپذیر است.

وی اظهار داشت که نگرانی‌های تهران پیرامون مسائل امنیتی در مرزهای مشترک مشروعیت دارد ولی باید آگاه باشیم که دشمنان مشترک ما درپی برافروختن آتش اختلافات و پیشبرد پروژه ناامن‌سازی مرزها برای تخریب روابط عمیق دو کشور هستند.

دبیرکل پیشین سازمان همکاری اقتصادی (اکو) نقش جمهوری اسلامی ایران و پاکستان برای همگرایی منطقه‌ای و دستیابی به منافع مشترک در چارچوب سازمان اکو، شانگهای و دی هشت را مهم برشمرد و تاکید کرد: منطقه‌ ما نیاز به یک ائتلاف قوی بدون مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای دارد و این ائتلاف باید با مشارکت ایران، پاکستان، چین، عربستان، ترکیه، مالزی و اندونزی تشکیل شود.

خانم شبانه فیاض استاد و رئیس دانشکده مطالعات دفاعی و راهبردی دانشگاه «قائداعظم» در اسلام‌آباد به خبرنگار ایرنا گفت: دیپلماسی فعال نیاز امروز هر دو کشور است. سفر وزیر امورخارجه ایران به اسلام‌آباد از تفکر محتاطانه‌ طرفین حکایت دارد که به موجب آن گفت‌وگو به عنوان بهترین راه برای ترسیم مسیر آینده روابط دوجانبه تلقی می شود.

وی افزود: یکی از عوامل این نزدیکی، درون‌نگری هر دو طرف است چرا که ابزارهای نظامی، مواضع تحریک‌آمیز و سرزنش متقابل هرگز نمی‌توانند صلح را در داخل و خارج از آن ایجاد کنند. نکته مهم این است که امنیت ژئواکونومیک با محاسبات ژئواستراتژیک برای هر دو کشور همسایه در هم تنیده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ادراک امنیت منطقه‌ای ایران و پاکستان در مواردی متفاوت است (مثلاً معادله هند و پاکستان و رابطه هند و ایران؛ پاکستان-عربستان و معادله ایران-سعودی؛ پاکستان-آمریکا و ایران-ایالات متحده و غیره). لذا این تفاوت ها باید بر اساس پارامترهای منافع ملی در سیاست جهانی عادی تلقی شود.

وی ایران و پاکستان را یک روح در دو جسم توصیف کرد و گفت: خویشتنداری همراه با شفافیت و تعهد هر دو طرف عاملی حیاتی برای القای همکاری‌های بهتر امنیتی مبتنی بر منافع مشترک بلند مدت است زیرا هم پاکستان و هم ایران نمی‌تواند در وضعیت تنش قرار بگیرند.

شبانه فیاض بر اهمیت گسترش مناسبات فرهنگی، دانشگاهی و مردمی ایران و پاکستان تاکید کرد و گفت: نقش مسوولانه اصحاب رسانه‌ از هر دو طرف اجتناب ناپذیر است و باید جلوی انتشار اطلاعات نادرست و نفرت پراکنی از طریق رسانه های چاپی، تلویزیونی و فضای مجازی را گرفت.

با توجه به همسویی دولتمردان پاکستانی با سیاست «اول همسایگان» دولت مردمی آیت‌الله رئیسی، دیدارهای مستمر مقام‌های بلندپایه دو کشور همسایه و مرور مسائل فی مابین به هموار کردن مسیر همکاری‌های همه جانبه و تثبیت جایگاه مهم دو کشور برای ارتقای صلح‌ و ثبات منطقه‌ای و همسویی درباره مسائل مهم بین المللی کمک می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید