خواص چای کوهی برای بدن بسیار زیاد و باورنکردنی است همچنین نوشیدن یک لیوان از این چای در رفع خستگی روزانه تاثیر فراوانی دارد.

خواص باورنکردنی نوشیدن یک لیوان چای کوهی در روز

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، خواص چای کوهی که یک گیاه ارزشمند است بسیار زیاد است. چون طبع چای کوهی خشک و گرم است، دمنوشی بسیار خوب برای فصول مرطوب و سرد سال به حساب می‌آید.

چای کوهی که در شهرهای مختلف ایران با نام‌های مختلفی همچون چای چوپان، چای پشمی، گل کوفته، سنبله زیبا و… شناخته می‌شود گیاهی بوته‌ای با ساقه‌های کرک‌دار به‌ رنگ سبز یا متمایل به خاکستری است که در ارتفاعات و درون صخره‌ها می‌روید.

چای کوهی یکی از قدیمی‌ترین نوشیدنی‌های گیاهی مصرفی بشر است که تاریخچه‌ی آن به بیش از هزار سال پیش برمی‌گردد. این نوشیدنی در یونان باستان مورد استفاده گسترده قرار داشته و یونانیان باستان آن را سیدریت، به معنای «آنچه حاوی آهن است» می‌نامیدند.

یونانیان از گیاه سیدریت بیشتر برای اهداف پزشکی و شفا استفاده می‌کردند و حتی «بقراط»، پزشک و فیلسوف مشهور یونانی، خواص درمانی آن را بر سیستم تنفسی و ایمنی بدن تأیید کرده بود.

خواص مختلف چای کوهی شامل تسکین التهابات، تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت قلب، کاهش استرس و… است این خواص سلامتی ممکن است به‌عنوان یک انتخاب مفید برای افرادی که به دنبال نوشیدنی‌های گیاهی و سالم هستند، در نظر گرفته شود.

خواص باورنکردنی نوشیدن یک لیوان چای کوهی در روز

چای کوهی یکی از گیاهان دارویی با خصوصیات فراوان است که به‌عنوان یک ترکیب طبیعی مفید برای سلامتی زنان، به‌ویژه در خصوص رحم، شناخته شده است. خواص این گیاه می‌تواند تاثیرات مثبتی بر رحم داشته باشد، اما لازم است توجه داشته باشید که همواره قبل از استفاده از این چای یا هرگونه تغییرات در رژیم غذایی‌تان با پزشک خود مشورت کنید.

خواص باورنکردنی نوشیدن یک لیوان چای کوهی در روز

این گیاه دارویی نه تنها برای بهبود سلامت زنان مفید است، بلکه تاثیر مثبتی بر سلامت جنسی مردان نیز دارد.

مصرف چای کوهی باعث افزایش تولید اسپرم و بهبود کیفیت آن در مردان می‌شود. همچنین این گیاه، سیستم ایمنی بدن مردان را تقویت کرده و به‌طور کلی باعث تقویت قوای جنسی آن‌ها می‌گردد. علاوه بر این، چای کوهی از طریق تقویت سیستم ایمنی و افزایش انرژی، سلامت جسمانی مردان را نیز بهبود می‌بخشد.

بر اساس طب سنتی، برخی افراد به‌دلیل داشتن مزاج سرد و بلغمی، چاقی و اضافه وزن پیدا می‌کنند. خوشبختانه چای کوهی با داشتن طبع گرم و خشک، توانایی از بین بردن چاقی ناشی از بلغمی بودن بدن را دارد.

چای کوهی با برطرف کردن علت اصلی چاقی در این افراد یعنی سردی مزاج و انباشتگی بلغم، موجب کاهش وزن می‌شود. این چایی با برقراری تعادل در سیستم بدن، فرآیند هضم و جذب غذا را بهبود می‌بخشد و اضافه وزن را کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده است که چای کوهی تاثیر باور نکردنی بر سلامت اعصاب و روان دارد. به‌طور دقیق‌تر، آنتی اکسیدان‌ها و فیتونوترینت‌های موجود در چای کوهی می‌تواند سطح استرس و فشار را کاهش دهد و خلق و خوی کلی را بهبود بخشد. بنابراین اگر دچار افسردگی هستید یا استرس دارید، در هر زمانی از روز یک فنجان از این نوشیدنی سالم را میل کنید و به خود آرامش دهید و ذهن خود را آرام کنید.

خواص باورنکردنی نوشیدن یک لیوان چای کوهی در روز

چای کوهی علاوه بر تاثیر آرامش بخشی که بر بدن دارد، می‌تواند به بهبود اختلال خواب نیز کمک کند. بنابراین نوشیدن یک فنجان چای کوهی قبل از خواب به افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند توصیه می‌شود.

چای کوهی یکی از گیاهان دارویی با طیف گسترده‌ای از خواص مفید برای سلامت پوست است. سابقه‌ی استفاده از این گیاه به‌عنوان درمان طبیعی مشکلاتی مانند زخم‌های پوستی به قرن‌ها پیش باز می‌گردد.

خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی چای کوهی باعث می‌شود تا ضمن تسکین التهاب و خارش پوست، بتواند از گسترش عفونت در زخم‌ها جلوگیری کند و روند بهبودی آن‌ها را تسریع ببخشد.

چای کوهی از دیرباز تاکنون، به‌عنوان درمانی مطمئن و مؤثر در برابر انواع بیماری‌های تنفسی همچون ذات‌الریه، برونشیت، آسم و سرماخوردگی مورد استفاده بوده است. چای کوهی با برخورداری از خاصیت خلط‌ آوری قوی، باعث تسهیل دفع موکوس و ترشحات انباشته شده در مجاری تنفسی می‌گردد. این امر به‌عنوان یک مکانیسم طبیعی دفاعی، منجر به حذف عوامل عفونی و التهاب‌زا از دستگاه تنفس می‌شود.

یکی از جالب توجه‌ترین و منحصر به فردترین خواص پزشکی چای کوهی، توانایی آن در مبارزه با زوال مغز است. به‌طور دقیق‌تر، مطالعات نشان می‌دهد که عصاره‌های چای کوهی می‌تواند از بیماری آلزایمر و همچنین زوال عقل پیشگیری کرده و به تقویت حافظه کمک کند.

خواص باورنکردنی نوشیدن یک لیوان چای کوهی در روز

افرادی که دچار مشکلات گوارشی از جمله ناراحتی معده هستند، می‌توانند از خواص درمانی چای کوهی بهره ببرند. چای کوهی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فنولی طبیعی فراوانی است که خاصیت ضد التهابی دارند. مصرف چای کوهی با کاهش التهابات معده و روده، باعث بهبود علائم ناراحتی‌های گوارشی می‌شود. همچنین این چایی از طریق کاهش التهابات، اثر محافظتی بر لایه‌های مخاطی معده و روده‌ها دارد.

بنابراین مصرف منظم چای کوهی به‌عنوان یک نوشیدنی گیاهی، می‌تواند به بهبود سلامت دستگاه گوارش و تسکین مشکلات آن کمک شایانی نماید.

چای کوهی مانند چای ترش برای درمان فشار خون بالا عالی است. چای کوهی حاوی ترکیباتی است که ویژگی‌های رگ‌گشایی دارد و می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد. همچنین چای کوهی حاوی مقداری آنتی‌اکسیدان است و از انسداد عروق خونی و شریان‌ها جلوگیری می‌کند. فشار خون و کلسترول مضر خون را کاهش می‌دهد.

نوشیدن چای کوهی تاثیر زیادی در کنترل و کاهش فشار خون دارد. افرادی که فشار خون آن‌ها در نوسان است و به هر دلیلی فشار خون آن‌ها کاهش یا افزایش آنی دارد، برای ثابت نگه‌داشتن آن مصرف میزان مناسبی از چای کوهی می‌تواند مفید و موثر باشد. چای کوهی برای فشار خون بالا مفید است. کسانی که کاهش فشار خون دائمی ‌دارد، بهتر است از نوشیدن چای کوهی اجتناب کند.

همه افراد در طول زندگی خود، درگیر سرفه و عطسه شده‌اند که از عوارض بیماری‌های تنفسی مثل گلودرد، سرماخوردگی، آسم و غیره است. این گیاه خلط‌آور است و می‌تواند عفونت را از مجاری تنفسی خارج کرده و مجاری را پاک کند. بنابراین از این گیاه در بهبود برونشیت، آسم، ذات الریه و … استفاده می‌کنند. به علاوه چای کوهی روی سینوزیت هم موثر است.

خواص باورنکردنی نوشیدن یک لیوان چای کوهی در روز

چای کوهی در درمان و کاهش درد و التهاب بدن تاثیر به‌سزایی دارد. علت آن ترکیبات موجود در چای کوهی است که این خاصیت را به آن بخشیده است. از خواص چای کوهی کمک به درمان رماتیسم مفصلی است.

یکی دیگر از خواص پزشکی این گیاه این است که می‌تواند بر تراکم استخوان تاثیر مثبت بگذارد. بنابراین افرادی که مشکل پوکی استخوان دارند می‌توانند این چای خوشمزه را بنوشند و در برابر عوارض پوکی استخوان مقاومت کند.

چای کوهی سبب از بین رفتن ویروسها می شود و روی ویروس بیماری AIDS اثر می گذارد. مصرف چای کوهی در بیماران مبتلا به ایدز سبب تقویت سیستم دفاعی بدن آنها وکم شدن بیماری می گردد.

با اینکه وجود پلاک آمیلوئید در مغز، علت اصلی ابتلا به آلزایمر نیست اما وجود این پلاک در مغز نشان دهندهٔ وجود بیماری آلزایمر می باشد و پیشرفت هرچه بیشتر آلزایمر سبب افزایش مقدار این پلاک در مغزمی گردد. طبق تحقیقات بر روی نمونه های حیوانی عصارهٔ چای کوهی می تواند از تشکیل آمیلوئید در سر پیشگیری کند. همچنین این گیاه توانست حافظه موش های آزمایشگاهی را بهبود بخشد و ظرفیت یادگیری را در آنها افزایش دهد.

خواص باورنکردنی نوشیدن یک لیوان چای کوهی در روز

مصرف چای کوهی اشتها آور است و برای افرادی که در سالمندی به بی اشتهایی و کم اشتهایی دچار هستند به منظور اشتها آوری توصیه می گردد. همچنین مصرف چای کوهی برای کودکانی که دچار ضعف بدنی هستند به دلیل خاصیت اشتها آوری آن توصیه می گردد.

چای کوهی از گیاهان اشتها آور است بنابراین چنانچه در نمناک می خوانید مصرف آن منجر به پرخوری و افزایش اشتها و چاق شدن می شود و برای افرادی که از لاغری زیاد رنج می برند مفید است اما برای افراد دارای اضافه وزن توصیه نمی شود.

چای کوهی گیاهی طبیعی و بدون عارضه برای پاکسازی و ضد عفونی کردن سیستم مجاری ادراری است.

خواص باورنکردنی نوشیدن یک لیوان چای کوهی در روز

چای کوهی، برای درمان افسردگی مفید است و مکانیزم اثر ضد افسردگی آن از طریق مهار آنزیمی می باشد.این دارو برای درمان افسردگی اثربخش است و حالات افسردگی را رفع وبیخوابی را درمان می نماید.

چای کوهی مفرح، نشاط‌انگیز و شادی آور بوده و مصرف این گیاه خستگی ذهنی را برطرف می سازد وبه علت انرژی زایی و نشاط انگیزی می تواند برای رفع خستگی و بی حوصلگی در افراد افسرده مورد استفاده قرار گیرد. مصرف روزانه سه نوبت آن در مدت زمان سه هفته از استرس و اضطراب به میزان قابل توجهی می کاهد.

چای کوهی ازجمله گیاهان داوریی مفید برای درمان کزاز است.

چه یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید را که در تسکین درد دنبالچه در طب سنتی و مدرن مفید است، چای کوهی می باشد.

خواص باورنکردنی نوشیدن یک لیوان چای کوهی در روز

مصرف این گیاه به علت دارا بودن خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی می تواند نقش مفیدی در بروز انواع سرطان ها ایفا نماید. دو ترکیب پامی فرین ایی و متوکسی ساکورانتین می تواند جلوی رشد سلول های سرطانی دهانه رحم را تا 50 درصد بگیرد. اسانس چای کوهی روی سرطان سینه، رودهٔ بزرگ و ملانومای انسان مؤثر است و می تواند تا حد زیادی جلوی تکثیر سلول های سرطانی را بگیرد.

مصرف چای کوهی از بروز خونریزی مغزی جلوگیری و سبب کاهش عوارض خونریزی مغزی می گردد.

چای کوهی دارای خاصیت ضد درد است و برای درمان دردهای مفصلی، رماتیسمی، دردهای عضلانی، آرتریت و سیاتیک توصیه می شود.

مصرف چای کوهی توسط افرادی که به کم خونی دچارند تا حدودی سبب رفع کم خونی آنها می شود.

خواص باورنکردنی نوشیدن یک لیوان چای کوهی در روز

براساس تحقیقات به دست آمده از سوی محققان آمریکایی، چای کوهی سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی نظیر پلی فنول است که می‌تواند با هر نوع التهابی در بدن مبارزه و ویروس‌ها، سرماخوردگی‌ها، آلرژی‌ها و حتی اختلالات سینوسی را سرکوب کند. چای کوهی همچنین می تواند از سردرد و خستگی جلوگیری کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. بنابراین با نوشیدن منظم چای کوهی، می‌توانید به سلامت عمومی بدن خود کمک کنید.

این گیاه در درمان بیماری‌های معده و روده و اسهال توأم با تحریکات عصبی، نقش مؤثر و آرامش‌بخشی دارد، این گیاه با تنظیم و بهبود گوارش سبب سلامت معده و کاهش درد آن می‌شود.

چای کوهی مفرح، نشاط انگیز و شادی‌آور است مصرف این گیاه خستگی ذهنی را برطرف می‌سازد و به علت انرژی‌زایی و نشاط‌‎انگیزی می‌تواند برای رفع خستگی و بی‌حوصلگی در افراد افسرده مورد استفاده قرار گیرد، مصرف روزانه سه نوبت آن در مدت زمان سه هفته از استرس و اضطراب به میزان قابل توجهی می‌کاهد.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه مصرف این گیاه به علت دارا بودن خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی می‌تواند نقش مفیدی در جلوگیری از بروز انواع سرطان‌ها ایفا کند، گفت: ترکیبات چای کوهی جلوی رشد سلول‌های سرطانی دهانه رحم را تا ۵۰ درصد می‌گیرد و اسانس چای کوهی روی سرطان سینه و روده بزرگ مؤثر است و می‌تواند تا حد زیادی جلوی تکثیر سلول‌های سرطانی را بگیرد.

مصرف چای کوهی سبب رفع خستگی و کوفتگی، درد گردن و پشت می‌شود و برای کارمندان و دانشجویان مفید است. چای کوهی دارای خاصیت ضددرد است و برای درمان دردهای مفصلی، رماتیسمی، دردهای عضلانی، آرتریت و سیاتیک توصیه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه چای کوهی در درمان سرماخوردگی معجزه می کند، گفت: مصرف چای کوهی به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود.

خواص باورنکردنی نوشیدن یک لیوان چای کوهی در روز

چای کوهی یک ماده بسیار مفید است که تاثیرات بی‌نظیری را به همراه دارد. خواص چای کوهی برای ریه نیز به خوبی این امر را اثبات می‌کند. با این حال نباید فراموش کرد که مصرف این دمنوش برای برخی از افراد دارای عوارض مشخصی است. به همین علت چند مورد از مضرات چای کوهی را با هم بررسی می‌کنیم.

مضرات این دمنوش در مقابل خواص آن ناچیز است. با این وجود باید از آنها اطلاع داشته باشیم. برخی از داروها با این چایی تداخل دارد و در نتیجه نباید همراه هم مصرف شوند. به طور مثال داروهای ضدآلرژی و حساسیت با چای کوهی تداخل دارند. در نتیجه بهتر است که بعد از اتمام دوره درمان از این دمنوش استفاده کنید. اگر دارو و این چایی با هم مصرف شوند، ممکن است که اثرات دارویی خنثی شده و مصرف آن‌ها نیز عملا بی‌فایده شود.

این چای ممکن است برای افرادی که طبع گرمی دارند مضر باشد، چون خود گیاه هم گرم مزاج است و با مصرف زیاد، باعث خون‌آلود شدن ادرار شود.

خواص باورنکردنی نوشیدن یک لیوان چای کوهی در روز

اگرچه چای کوهی دارای خواص درمانی بسیاری است، اما مصرف آن برای برخی از افراد که (در ادامه می‌گوییم) می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد.

خواص باورنکردنی نوشیدن یک لیوان چای کوهی در روز

طرز تهیه این دمنوش ساده و مانند دیگر دمنوش‌هاست. آب را جوش آورید و در قوری یا لیوان دمنوش بریزید، مقداری چای کوهی را به آن اضافه کرده و 10 الی 15 دقیقه صبر کنید تا چایی دم بکشید. اگر در قوری چایی را دم می‌کند، روی حرارت ملایم و غیرمستقیم قرار دهید تا دم بکشد. برای اینکه طعم چای کوهی شیرین شود، می‌توان از مواد مختلفی همچون قند، نبات و عسل استفاده کرد. در انتخاب شیرین‌کننده، دست شما کاملا باز است پس هر گزینه‌ای را که مایل هستید برای این کار انتخاب کنید.

باتوجه به خواصی که چای کوهی دارد و روش تهیه آسان آن، می‌توانید به آسانی این دمنوش را در برنامه غذایی خود قرار دهید.همچنین می‌توان چای کوهی را با دیگر دمنوش‌ها همچون بابونه میکس کرد و یک محصول جدید را ایجاد نمود. با توجه به اثبات خواص چای کوهی برای عفونت رحم، حتما در اولین فرصت ممکن برای درمان خود برنامه‌ریزی لازم را انجام دهید. خوردن چای کوهی همراه با عسل در تقویت نیروی جنسی هم بسیار اهمیت دارد

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید