شهبازی با اشاره به صادرات فراورده‌های زنبور عسل اضافه کرد: این موضوع موضوعی است که قابل توجه است چرا که هم اکنون بیشترین عسل کشور از این استان تولید و روانه بازار می‌شود و کیفیت عسل استان بسیار بالاست.

۲۷ هزار تنُ عسل در این استان تولید می‌شود!

رییس جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: این استان با تولید ۲۷ هزار تن عسل در سال رتبه اول کشوری رادارد.

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی روز چهارشنبه در اولین کنفرانس ملی زنبور عسل و زنبورداری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی برگزار شد، گفت: این استان رتبه اول کشوری را از نظر تعداد کلنی با بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار کلنی و تولید ۲۲ درصد عسل کشور را دارد.

خسرو شهبازی افزود: سالانه نزدیک به ۲۷ هزار تن عسل با کیفیت بالا در استان تولید می‌شود و نیاز است با ایجاد زنجیره‌های ارزش، مسیر صادرات این محصول تسهیل و موانع مرتفع شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از محصولات جانبی و فرآورده‌های زنبور عسل اعم از ژله رویال، بره موم و زهر عسل گفت: در این راستا نیاز است محققان و متخصصان تولید و فراوری زنبور عسل، ترویج استفاده از این محصول در لوازم آرایشی و بهداشتی و دارویی بیشتر مورد توجه قرار دهند.

این مقام مسئول کشاورزی می گوید: ۴۶۸ نوع گیاه دارویی در استان وجود دارد و عسل‌های تولیدی نیز از شهد همین گیاهان هست که عسل تولیدی استان در نوع خود در جهان بی نظیر است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ایجاد زنجیره ارزش تولید محصولات زنبور عسل از برنامه‌های این سازمان است، گفت: فراورده‌های تولید شده از زنبور خواص زیادی برای انسان‌ها دارند و عسل تنها یکی از چند فرآورده‌ای است که زنبور عسل تولید می‌کند.

شهبازی اضافه کرد: ۶ هزار و ۷۰۰ زنبورستان در استان فعالیت دارند که ۱۲۵ هزار کندوی بومی و یک میلیون ۵۰۰ کندوی مدرن در این زنبورستان‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه رتبه آذربایجان غربی در تعداد زنبورستان در کشور چهارم است، اظهار کرد: ۶ هزار و ۲۷۳ نفر زنبوردار در این زمینه اشتغال دارند که رتبه اول در زمینه اشتغال در کشور در بخش زنبور داری متعلق به این استان است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: با توجه به سردسیری بودن این منطقه در زمستان زنبورستان‌ها به استان‌های گرمسیر مهاجرت می‌کنند و در بهار باز می‌گردند.

شهبازی با اشاره به صادرات فراورده‌های زنبور عسل اضافه کرد: این موضوع موضوعی است که قابل توجه است چرا که هم اکنون بیشترین عسل کشور از این استان تولید و روانه بازار می‌شود و کیفیت عسل استان بسیار بالاست.

وی عدم صادرات، فقدان بسته بندی و فراوری و سم زدایی و استاندارد سازی محصول برای صادرات را از مهمترین چالش‌های صنعت زنبو داری در استان اعلام کرد افزود: این چالش‌ها باید با همکاری اتحادیه‌ها و تشکل‌ها برطرف شود.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید