نرخ ارز یکی از مهمترین و اصلی ترین متغییرهای اقتصادی هر کشوری است که از یک سو، روند تغییرات آن بر نرخ رشد اقتصادی کشور تأثیر اساسی و تعیین کننده دارد و از طرف دیگر می تواند اطلاعات مفیدی را در مورد ابعاد شوک های وارد شده به اقتصاد، به سیاست گذار بدهد.

سرریز نقدینگی به بازار ارز باعث افزایش قیمت نرخ ارز و منجر به افزایش نرخ تورم در کشور می شود

خشایار نادی*: که بر مبنای آن، سیاست گذار، حجم پول را متناسب با شرایط با ثبات اقتصاد کلان آن کشور تعیین کرده و از طریق آن، اقتصاد را در مقابل شوک های وارده تا حد امکان مقاوم کند.
بر همین اساس حداقل به سه دلیل تغییرات نرخ ارز نمی تواند از چشم سیاست گذاران دور بماند. اولا؛ نرخ ارز یک متغییر اقتصاد کلان است که به راحتی از چگونگی تغییرات آن می توان به وضعیت اقتصاد کلان یک کشور پی برد و ضعف و قوت ساختار های آن را به اجمال دریافت.

دوما؛ نرخ ارز عاملی است که اقتصاد یک کشور را به اقتصاد دیگر کشورها مرتبط کرده، و قابل مقایسه می سازد. سوما؛ نرخ ارز متغییری است که به طور آنی قابل مشاهده است و تغییرات آن را نمی توان پنهان ساخت و انتشار آمار مربوط به آن را نمی توان به تعویق انداخت. بنابراین وضعیت نامطلوب بازار در اقتصاد در دو ویژگی نمایان می شود، یکم؛ نوسانات با ابعاد بزرگ و گسترده در بازه های زمانی کوتاه رخ می دهد. دوم؛ نظام چند نرخی هر دو ویژگی مذکور، می تواند بی سر و سامانی قابل توجه و جبران ناپذیری در وضعیت اقتصاد کلان یک کشور را نمایان سازد. 
*کارشناس اقتصادی

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید