علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی با مشاور امنیت ملی عراق تلفنی گفت و گو کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی: هرگونه عملیات رژیم صهیونیستی علیه ایران از هر مکانی بی‌پاسخ نمی‌ماند

به گزارش سلام نو به نقل از روزنامه ایران، این سخن «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق که گفته است: «ایران، همسایه ای است که در کنار عراق علیه داعش ایستاد» واکنشی به تنش های برآمده از موضعگیری برخی از دولتمردان بغداد در قبال تهران و تحرکات گروه های تروریستی مستقر در نقاطی از خاک عراق بود که در هدف اولیه خود تخریب رابطه ایران و عراق را به عنوان دو کشور دوست و همسایه هدف قرار داده اند.سپاه پاسداران ۲۵ دی با انتشار سه بیانیه جداگانه از حمله موشکی به اهدافی در عراق و سوریه خبر داد و اعلام کرد که هدف یکی از این حملات مقر موساد در منطقه کردستان در اربیل عراق بوده است. در واکنش به این حملات وزارت خارجه عراق سفیر خود در تهران را برای مشورت فراخواند و همچنین کاردار ایران در بغداد را برای اعتراض در خصوص همین موضوع احضار کرد. در ادامه موج واکنش های شتابزده برخی از مقام های امنیتی و نظامی عراق، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی این کشور، موضع ایران مبنی بر هدف گرفتن مقر موساد در اربیل را بی پایه و اساس خواند و همزمان «ثابت العباسی»، وزیر دفاع این کشور هم بمباران اقلیم کردستان توسط ایران را غیر قابل قبول توصیف کرد و حتی از امکان تعلیق توافقنامه امنیتی اخیر بغداد و تهران سخن گفت. اشاره او به توافقنامه امنیتی ای است که در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ میان تهران و بغداد و با حضور محمد شیاع السودانی امضا شد که مهم ترین مفاد این توافق امنیتی، پایان دادن به حضور تروریست ها و عوامل ضد انقلاب در منطقه اقلیم کردستان عراق به شمار می رفت.

اما موضعگیری شتابزده برخی مقام های عراقی در واکنش به حمله نظامی ایران به مقر تروریست ها در اربیل در حالی بود که نخست وزیر عراق با سخنان اخیر خود مبنی بر یادآوری نقش حمایتی ایران از عراق در مقابله با تروریست های داعش بر گزاره های مطرح شده در بیانیه های تند و تیز برخی دولتمردانش خط بطلان کشید. نخست وزیر عراق با بیان اینکه ایران کشور همسایه ای است که در کنار عراق علیه داعش ایستاد، افزود: داعش امروز تهدیدی برای کشور عراق محسوب نمی شود و با توسعه توانمندی های نیروهای امنیتی ما توجیهات برای وجود ائتلاف بین المللی رنگ باخته است. ما خواهان پایان یافتن فوری ماموریت ائتلاف بین المللی در عراق هستیم. این درخواست رسمی مردمی است و ما نسبت به این مساله جدیت داریم.
چشم بستن بر تعرض های امریکا

این فقط «السودانی» نبود که نسبت به بیانیه شورای امنیت ملی عراق واکنش منفی نشان داد، بلکه شماری از چهره های سیاسی و نمایندگان پیشین مجلس این کشور هم به انتقاد از مفاد این بیانیه پرداختند. چنانکه «عبدالهادی السعداوی»، نماینده سابق مجلس عراق، اظهارات مشاور امنیت ملی کشورش را شتابزده توصیف کرد و گفت که او نباید در حین بازدید میدانی (از منزل بمباران شده در اربیل) و بدون داشتن نتایج تحقیقات موضع اتخاذ می کرد. به گفته این چهره سیاسی عراق، کسی که در اربیل هدف حمله قرار گرفت با موساد در ارتباط بود و عملیات تروریستی کرمان را سازماندهی کرد. او همچنین بر فعالیت گروهک های تروریستی در اقلیم کردستان صحه گذاشت و گفت: دولت اقلیم اجازه ورود ارتش عراق را به این منطقه نمی دهد و از گروهک های تروریستی حمایت می کند. «السعداوی» همچنین نسبت به انفعال دولت بغداد در قبال تعرض های امریکایی انتقاد کرد و گفت: وزارت خارجه چشم خود را روی تعرض های امریکا می بندد.

«یوسف الکلابی»، نماینده مجلس عراق هم بر مواضع رسمی جمهوری اسلامی مبنی بر مناسبات پیدا و پنهان اقلیم کردستان عراق با رژیم صهیونیستی صحه گذاشت و گفت: رابطه اقلیم کردستان با رژیم صهیونیستی علنی است و بر کسی پوشیده نیست خودشان هم این را اعلام کرده اند و همه این را می دانند. اقلیم کردستان حتی علیه جنایت های اسرائیل در غزه محکومیت رسمی اعلام نکرده است. همچنین «سلام عادل» تحلیلگر عراقی در گفت و گو با شبکه «العهد»، رویدادهای رخ داده در اقلیم را نتیجه سیاستی دانست که خود اقلیم به دور از دولت فدرال اتخاذ کرده است. به گفته او وزیر امور خارجه عراق طوری رفتار می کند که انگار کل کشور در اقلیم کردستان خلاصه می شود و می خواهد بغداد این بحران را تحمل کند.
هشدار دوباره ایران

در پی بیانیه اعتراضی مشاور امنیت ملی عراق نسبت به حمله اخیر جمهوری اسلامی علیه مواضع تروریست های مرتبط با موساد در اربیل، علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی با مشاور امنیت ملی عراق تلفنی گفت و گو و تاکید کرد که هرگونه عملیات علیه مردم و دولت ایران از سوی رژیم صهیونیستی با منشا هر کشوری به هیچ وجه تحمل نخواهد شد.

هشدار جدید ایران به عراق در حالی است که جمهوری اسلامی در ماه های اخیر بارها نسبت به عدم اجرای توافقنامه امنیتی تهران و بغداد و تحرکات فعالان امنیتی رژیم صهیونیستی در شمال عراق علیه ایران هشدار داده و صراحتا مقامات عراقی را از مشروعیت هر گونه پاسخ پیشگیرانه و همچنین اقدام تلافی جویانه آگاه کرده بود. چند روز قبل از حمله اخیر نیز تهران در روند نشست کمیته امنیتی ایران و عراق، به طور رسمی مراتب نارضایتی خود را به مشاور امنیت ملی این کشور اعلام کرده و هشدار داده بود که عدم اجرای کامل این توافق امنیتی منجر به پاسخ و واکنش قانونی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

لینک کوتاه کپی لینک
کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید