به طور معمول، مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، نیاز دارند مقدار قابل توجهی نقدی همراه خود داشته باشند. در چنین شرایطی، می‌توانند از چک‌های مسافرتی استفاده کنند.

برگه‌های کاغذی با ارزش‌تر از پول

هرچند واژه چک از گذشته‌های دور میان ایرانیان رواج داشته است، اما نوع جدید آن و کاربردش چیزی است که عمر طولانی در مبادلات ندارد.

قانون مربوط به چک برای اولین بار در سال 1355 تصویب شده و از آن زمان تاکنون، تغییرات زیادی در این حوزه انجام شده است. امروزه انواع مختلفی از چک‌های بانکی وجود دارد که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.

معرفی انواع چک‌ها

چک یکی از خدمات بانکی بوده که از آن برای تضمین معاملات بزرگ استفاده می‌شود.

چک عادی بانکی

عادی‌ترین چک بانکی چک عادی بوده که برای دارندگان حساب‌های جاری صادر می‌شود.

اگر حساب جاری در یک بانک داشته باشید، می‌توانید چک عادی از آن بانک بگیرید و در معاملات خود از آن استفاده کنید.

این به این معنی است که چک عادی را به کسی می‌دهید و آن شخص می‌تواند پول را از حساب شما برداشت کند.

در چک عادی اگر چک را در وجه حامل نوشته باشید، هر کسی می‌تواند چک را به بانک برده و پول را دریافت کند. علاوه بر این، نقد کردن چک عادی تضمین پرداخت ندارد.

اگر موجودی کافی در حساب شما یا حساب صادرکننده برابر مقدار چک نباشد، دارنده پولی دریافت نخواهد کرد.

در چنین مواردی، دارنده می‌تواند چک را پس از ۲ ماه برگشت زده و یک گواهی عدم پرداخت از بانک دریافت کند.

علاوه بر این، اگر صاحب چک پول را به حساب خود واریز نکند، ممکن است منجر به شکایت شود.

چک صیادی

چک‌های صیادی تنها توسط بانک مرکزی صادر می‌شوند. علاوه بر این، تمام چک‌های صیادی باید در سامانه چک صیادی ثبت شوند. این قوانین به طور قابل توجهی امنیت چک‌های صیادی را افزایش می‌دهند.

چک‌های صیادی از سال ۱۴۰۰ در ایران جایگزین دسته‌های قدیمی چک‌ها شده‌اند.

ویژگی مهم‌ چک‌های صیادی کد ۱۶ رقمی منحصر به فرد آنها است که به شما این امکان را می‌دهد که آن‌ها را در سامانه چک صیادی ثبت یا استعلام کنید.

برخلاف دسته‌ چک‌های قدیمی، چک‌های صیادی دارای اعتبار تضمینی هستند.

قبل از سال ۱۴۰۰، عموم مردم می‌توانستند دسته‌ چک‌ها را بدون بررسی سوابق بانکی خود از بانک‌ها بگیرند. همچنین، خطر چک‌های برگشتی وجود داشت.

با این حال bonyadvokala به شما می‌گوید درخواست‌دهندگان چک‌های صیادی باید حداقل ۲ سال حساب بانکی فعال داشته باشند.

همچنین، بانک‌ها در صدور دسته چک‌ها نقشی ندارند و چک‌های صیادی به صورت مستقیم توسط بانک مرکزی صادر می‌گردند.

اشخاص در صورت داشتن چک برگشتی، باید قبل از دریافت چک صیادی، ابتدا مسئله اعتبار بانکی خود را حل نمایند.

چک صیادی که چک بنفش نیز معروف است، به زودی جایگزین تمامی چک‌ها شده و همه افراد موظف به استفاده از آن‌ها هستند. البته تا زمانی که چک‌های قدیمی هنوز در بازار وجود داشته باشد، استفاده از آنها نیز معتبر خواهد بود.

برگه‌های کاغذی با ارزش‌تر از پول

چک تایید شده

چک تایید شده یکی از انواع چک‌های بانکی است که به عنوان یک شکل معتبر پرداخت نیز شناخته می‌شود. زمانی که یک چک تایید شده صادر می‌کنید، بانک مبلغ چک را در حساب شما مسدود می‌کند.

به این شکل تضمین م‌یکند که دریافت‌کننده از نقد آن مطمئن باشد. صدور چک تایید شده بستگی به داشتن موجودی کافی در حساب شما دارد.

اگر موجودی مبلغ چک در حساب شما کافی باشد، بانک این مقدار را مسدود کرده و شما را مجاز به صدور چک تایید شده می‌کند.

در غیر این صورت، اجاز صدور چک تایید شده را نخواهید داشت و چک نیز تایید نخواهد شد.

چک تضمین‌ شده

چک تضمین‌شده برای معاملات مهم و بزرگ استفاده می‌شود. این چک بر اساس درخواست مشتری توسط بانک صادر می‌شود.

زمانی که یک چک تضمین‌شده از بانک تهیه می‌کنید، مبلغ به‌طور فوری از حساب شما کسر می‌شود و دریافت‌کننده چک می‌تواند با مراجعه به یکی از شعب بانک صادرکننده آن را نقد کند.

چک‌های تضمین‌شده دو نوع دارند: چک عادی و چک رمزدار. مبلغ چک عادی به‌طور فوری پس از صدور، از حساب شما کسر می‌شود و دریافت‌کننده می‌تواند مبلغ را پس از ۲۴ ساعت دریافت کند.

از سوی دیگر، مبلغ چک رمزدار در لحظه صدور واریز می‌شود که به دریافت‌کننده این امکان را می‌دهد که آن را فوراً نقد کند.

چک‌های رمزدار یا تضمین‌شده برای معاملاتی مانند خرید خانه یا اتومبیل استفاده می‌شوند. اگر مبلغ معامله اهمیت زیادی داشته باشد، اطرافیان ممکن است از یک چک تضمین‌شده به جای پول نقد استفاده کنند.

به ویژه اینکه، چک تضمین‌شده یک شکل از چک عمومی می‌باشد. به این معنی که هر کسی با حساب بانکی می‌تواند یک چک تضمین‌شده از بانک بگیرد.

با ارائه چک تضمین‌شده یا تضمینی، نیازی به نگرانی از برگشت چک ندارید چرا که مبلغ از حساب شما پیش از صدور کسر می‌شود.

برعکس، اگر چک تضمین‌شده‌ای از کسی دریافت کنید، می‌توانید اطمینان داشته باشید که مبلغ به سرعت در حساب شما واریز می‌شود. این نوع چک احتمال کمتری برای تقلب و کلاهبرداری دارد.

علاوه بر این، چک‌های تضمین‌شده دارای ویژگی‌های امنیتی فوق‌العاده قویی هستند که انجام کارهای متقلبانه و جعل آن‌ها را دشوار می‌کند. نکته قابل توجه دیگر این است که این چک‌ها قابلیت متوقف یا مسدود شدن را ندارند.

حتی اگر صاحب چک از دنیا برود، چک همچنان قابل وصول شدن خواهد بود.

چک بین ‌بانکی

چک‌های بین ‌بانکی جزو مطمئن‌ترین انواع چک‌های بانکی هستند و برای معاملات مهم استفاده می‌شوند.

اگر نیاز به انتقال مبلغ زیادی از یک بانک به بانک دیگر دارید، از یک چک بین ‌بانکی استفاده خواهید کرد. این نوع چک امنیت بالایی ارائه داده و خطر سوءاستفاده یا دزدی را کاهش می‌دهد.

توجه داشته باشید که برخلاف چک‌های عادی، برای صدور چک بین ‌بانکی نیازی به دسته چک نیست. به جای آن، شما باید به بانک مراجعه کرده و مراحل لازم برای درخواست تهیه چک را انجام دهید.

هنگام درخواست چک بین ‌بانکی، باید شماره حساب دریافت‌کننده و کد شعبه بانک را بر روی چک بنویسید.

در نهایت، بانک مبلغ چک را به حساب دریافت‌کننده در بانک مقصد انتقال می‌دهد.

چک‌های بین ‌بانکی می‌توانند برای اهداف مختلفی مانند خرید یا فروش یک خانه، خرید یا فروش خودروها، پرداخت پیش‌پرداخت به حساب فروشنده و تسویه بدهی‌های مهم استفاده شوند.

چک مسافرتی

به طور معمول، مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، نیاز دارند مقدار قابل توجهی نقدی همراه خود داشته باشند. در چنین شرایطی، می‌توانند از چک‌های مسافرتی استفاده کنند.

اگر برای تعطیلات یا پروژه‌های کاری به کشورهای خارجی سفر می‌کنید و نگران از دست دادن پول خود هستید، می‌توانید به راحتی یک چک مسافرتی تهیه کنید و آن را در شعبه بانک صادرکننده در کشور مقصد نقد کنید.

یک جنبه مثبت چک‌های مسافرتی این است که آنها تاریخ انقضا ندارند. یعنی نیازی به رفتن به بانک در یک تاریخ خاص برای نقد کردن آنها وجود ندارد.

علاوه بر این، امکان جایگزینی چک وجود دارد. به عبارت دیگر، اگر چک مسافرتی شما گم شود یا دزدیده شود، هیچ کس دیگری نمی‌تواند آن را نقد کند.

چک عمومی

چک عمومی یا چک عمومی آزاد، شبیه به یک چک عادی است و هیچگونه پشت نویسی ندارد. این نوع چک برای افرادی ارائه می‌شود که دسته چک ندارند.

اگر دارنده حساب می‌خواهد چکی صادر کند و قصد دارد مبلغ را از بانک دریافت نماید، می‌تواند یک چک عمومی آزاد از بانک بگیرد. این چک فاقد پشت نویسی بوده و نمی‌توان آن را به دیگری منتقل کرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید