چین با احضار سفیر فیلیپین در پکن به وزارت امور خارجه این کشور، به مانیل هشدار داد که با رفتارهای اشتباه در دریا، «با آتش بازی نکند».

هشدار چین به فیلیپین: با آتش بازی نکنید

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا؛ احضار سفیر فیلیپین در پکن پس از آن صورت گرفت که فردیناند مارکوس جونیور رئیس‌جمهور فیلیپین به لای چینگ‌ته، رئیس‌ منتخب تایوان به خاطر پیروزی در انتخابات تبریک گفت.

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به تبریک مارکوس به لای برای پیروزی در انتخابات تایوان و نام بردن از وی به عنوان «رئیس جمهور»، گفت: چین به شدت از این اظهارات ناراضی و قاطعانه با آن مخالف است.

مائو نینگ اظهار داشت: اظهارات مارکوس نقض جدی اصل چین واحد و نقض جدی تعهدات سیاسی فیلیپین در قبال طرف چینی و مداخله فاحش در امور داخلی چین است.

وی افزود: چین در اولین فرصت اعتراض شدید خود را به فیلیپین انتقال داده و سفیر این کشور را احضار کرده است تا توضیحات مسوولانه ای به چین بدهد. ما به رئیس جمهور فیلیپین پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های بیشتری بخواند تا به درستی مفاهیم تایوان را درک کند و نتیجه‌گیری درستی داشته باشد.

وزارت خارجه فیلیپین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای بر «سیاست چین واحد» تأکید کرد و نوشت: پیام مارکوس قصد داشت «منافع متقابل» فیلیپین و تایوان را به رسمیت بشناسد، از جمله حضور ۲۰۰ هزار کارگر فیلیپینی خارج از کشور (OFW) در جزیره‌ای که دارای حکومت دموکراتیک است.

در این بیانیه آمده است که این پیام راه تشکر او از آنها برای میزبانی از شهروندان فیلیپینی و برگزاری یک فرآیند دموکراتیک موفق بود. با این وجود، مانیل بار دیگر بر اعتقاد به سیاست چین واحد تاکید می کند.

دفتر مارکوس در پاسخ به درخواست رویترز برای توضیح درباره احضار نماینده فیلیپین توسط پکن، بیانیه قبلی در مورد «سیاست چین واحد» را تکرار کرد.

خشم پکن از این اظهارات، آخرین مورد از تنش‌های اخیر فیلیپین و چین است و در حالی رخ می‌دهد که مانیل روابط خود را با حاکم استعماری سابق این منطقه یعنی آمریکا تقویت می‌کند. براساس توافق دو کشور، واشنگتن از پایگاه‌های نظامی فیلیپین در دریای جنوبی چین استفاده خواهد کرد.

وزارت خارجه تایوان به طور جداگانه از مارکوس تشکر کرد و گفت تایوان و فیلیپین «ارزش های مشترکی مانند آزادی، دموکراسی و حاکمیت قانون» دارند و تایوان همکاری ها و مبادلات را با مانیل تعمیق خواهد بخشید.

فیلیپین روابط غیر رسمی با تایپه دارد و دفتر اقتصادی و فرهنگی مانیل در تایوان به عنوان یک سفارت عمل می کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید