کارشناسان مسائل تایوان معتقدند که نظر به بهبودی نسبی روابط پکن-واشنگتن و رکود اقتصادی چین، پیروزی حزب دموکراتیک مترقی در انتخابات منطقه تایوان، نمی‌تواند روابط پکن و تایپه را وخیم‌تر از وضعیت فعلی کند و جنگی رخ نخواهد داد.

کارشناسان مسائل تایوان: روابط پکن و تایپه وخیم‌تر نخواهد شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، در پی انتخاب ریاستی و پارلمان در تایوان، لای چینگ ته از حزب دموکراتیک مترقی توانست پیروز شود اما این حزب نتواست اکثریت کرسی‌های مجلس را بدست آورد. بر همین اساس، لای احتمالا با چالش‌هایی در مدیریت روابط این جزیره با پکن مواجه خواهد شد.

در انتخابات پارلمانی که روز شنبه برگزار شد حزب اصلی اپوزیسیون ملی گرا یا کومینتانگ (KMT) و دومین حزب مخالف بزرگ، حزب خلق (TPP) کرسی های بیشتری را به دست آوردند.

این گزارش حاکی است: دولت مرکزی چین از زمان روی کار آمدن تسای اینگ ون از حزب دموکراتیک مترقی در سال ۲۰۱۶ از گفت‌وگو و ارتباط با تایپه خودداری نمود و سپس از فشارهای اقتصادی و نظامی را بر روی این تنگه افزایش داد. پکن که تایوان را جزو قلمروی خود می داند، تاکید کرده در صورت لزوم این جزیره را با زور به دامان خود باز می‌گرداند.

بر پایه این گزارش، در حالی که به نظر می رسید چین پس از این انتخابات، فشارهای نظامی و اقتصادی را بر تایوان تشدید کند، اما در پی کاهش تنش‌های میان چین و آمریکا، پکن از اقدامات تحریک آمیز بیش از حد خودداری خواهد کرد.

کارشناسان مسائل تایوان معتقد هستند که نتیجه انتخابات پارلمانی منعکس کننده عدم اعتماد رای دهندگان به نمایندگان حزب دموکراتیک مترقی در مجلس این جزیره بود، به ویژه در میان جوانانی که به دنبال تغییر دولت هستند. اما پیروزی لای که سومین دوره چهار ساله متوالی و بی سابقه پیروزی حزبش از زمان برگزاری انتخابات ریاستی در سال ۱۹۹۶ است، نشان دهنده رضایت مردم تایوان از روند سیاست خارجی و دفاعی تسای اینگ-ون رئیس فعلی منطقه تایوان است.

تسای به‌دنبال حفظ وضعیت موجود در روابط بین تنگه‌ای، تقویت روابط خود با آمریکا و متحدانش و همچنین تقویت قابلیت‌های دفاعی این جزیره بود.

جان لیم چوان-تینگ استاد دانشگاه هنگ کنگ در این باره، اظها رداشت: انتخاب لای به عنوان کسی که جدایی‌طلب محسوب می شود، برای مقامات پکن یک شوک بزرگ بود.

در پی انقلاب ۱۹۴۹حزب کمونیست در چین، مقامات جمهوری خواه این کشور، که‌به تایوان گریختند در این جزیره حکومتی جداگانه تشکیل دادند. هرچند که تاکنون هیچ کشوری استقلال این جزیره به رسمیت نشاخته است.

لیم تاکید کرد که تنش‌های بین تنگه‌ای احتمالا پس از روی کار آمدن لای ادامه خواهد یافت، اما به احتمال زیاد به جنگ تبدیل نخواهد شد.

این پروفسور دلیل این پیش‌بینی خود را بهبودی نسبی روابط دو اقتصاد بزرگ جهان پس از نشست سران چین و آمریکا در سانفرانسیسکو (در آبان ماه) و رکود اقتصادی چین، عنوان می‌کند.

تای وان چین، استاد بازنشسته دانشگاه تامکانگ در نیو تایپه با اشاره به سفر یک مقام ارشد حزب کمونیست چین به آمریکا در این زمان حساس، خاطرنشان کرد که افزایش تنش‌های بین تنگه‌ای پس از پیروزی لای امکان ندارد.

لیو جیان چائو رئیس بخش روابط بین‌الملل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، روز جمعه با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن در مورد اهمیت حفظ ارتباطات و اجرای پیشرفت‌های حاصل شده در نشست نوامبر (آبان) برای تثبیت روابط دوجانبه توافق کرد.

به گفته وزارت امور خارجه چین، بلینکن بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تاکید کرد.

تای ادامه داد: واشنگتن خواهان سازش و آشتی با پکن است و لای جایگاهی در سیاست آمریکا ندارد.

این پروفسور تایوانی گفت: سیاست خارجی لای با کمک هسیائو بی‌خیم معاون وی عملگرا خواهد بود. هسیائو ابتکار عمل را به آمریکا خواهد سپرد و به این ترتیب واشنگتن هیج نگرانی از سوی تایپه ندارند.

این دو کارشناس خاطرنشان کردند که با کسب بیشترین کرسی های مجلس تایوان توسط حزب کومینتانگ، پکن نتیجه انتخابات این جزیره را یک ضربه سنگین نخواهد دید.

تای با اشاره به اینکه قدرت حزب دموکراتیک مترقی نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است، تاکید کرد که در تصویب لوایح مهمی مانند بودجه ممکن است مشکلاتی رخ دهد.

یوشیوکی اوگاساوارا استاد بازنشسته در دانشگاه مطالعات خارجی توکیو، پیش‌بینی کرد که سیاست‌های لای احتمالا در چهار سال آینده تحت تأثیر کو ون-جه رئیس حزب خلق قرار خواهد گرفت.

این پروفسور ژاپنی با بیان اینکه انتظار نمی رود حزب خلق یک ائتلاف پارلمانی با حزب‌های دموکراتیک مترقی و کومینتانگ تشکیل دهد تا بتواند در طول بررسی هر لایحه نفوذ لازم را داشته باشد، گفت: لای احتمالا در دوره خود اختلال در تصویب بودجه‌ها، قوانین مهم در سیاست‌های خارجی و امنیتی از جمله خرید تسلیحات آمریکایی را شاهد باشد.

وی افزود: پکن همچنین می‌تواند هماهنگی با دو حزب مخالف لای را برای تغییر دولت تایوان در چهار سال بعد گسترش دهد.

اوگاساوارا تاکید کرد که دولت مرکزی چین ممکن است پس از اینکه سیاست‌های اجرایی تایوان به ترویج تبادلات بین تنگه‌ای روی آورد، انگیزه کمتری برای به دست گرفتن کنترل جزیره داشته باشد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید