اخیرا ذراتی از الماس در استان سیستان و بلوچستان کشف شده‌است که احتمال وجود معادن الماس در ایران را بیشتر کرده‌است.

کشف گنجینه باورنکردنی الماس در سیستان و بلوچستان!

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، براساس بررسی‌های زمین‌شناسی و آخرین یافته‌های به دست آمده، خاورمیانه یکی از بزرگترین ذخایر الماس در جهان را دارد.

تا به امروز اکتشافات گسترده زمین‌شناسی در کشور در زمینه الماس‌ها صورت نگرفته‌است؛ با این حال اخیرا ذراتی از الماس در استان سیستان و بلوچستان کشف شده‌است که احتمال وجود معادن الماس در ایران را بیشتر کرده‌است. مقدار محدودی پودر الماس و سنگ‌های قیمتی در منطقه کوه سفید سراوان و کوه سرخ در استان سیستان و بلوچستان کشف شده‌است.

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نظر قطعی در این زمینه نداده‌است، اما وجود الماس در مناطق شرقی کشور را رد نکرده‌است. به گفته این سازمان، احتمال کشف معادن بزرگ الماس در ایران با تعریفی که در جهان برای معادن بزرگ ارائه شده‌است، منتفی است. با این حال بنابر گفته کارشناسان با توجه به شباهت اراضی ایران با کشورهای همسایه، احتمال وجود ذخایر الماس در کشور هست.

در کشور افغانستان ذخایر الماس و سنگ‌های قیمتی کشف شده‌است. با توجه به تشابه لایه زمین در شرق ایران و افغانستان، احتمال کشف ذخایر الماس در ایران نیز وجود دارد. هند نیز از دیگر کشورهای منطقه است که معادن الماس در آنجا یافت شده‌است.

تجارت جهانی الماس از نظر اقتصادی بسیار ارزشمندتر از سایر سنگ‌ها و فلزات گرانبها است. هنوز به طور رسمی و گسترده در زمینه اکتشاف معدنی الماس در ایران، فعالیتی صورت نگرفته‌است.

گفتنی است که تاکنون حدود ۱۴ هزار گونه الماس شناسایی شده‌است که از نظر کیفیت و قیمت برابر نیستند. بر اساس آخرین یافته‌ها، بزرگترین ذخایر الماس، در پوسته زمین پنهان شده‌اند. الماس کربن خالصی است که میلیون‌ها سال فشار، آن را به یک سنگ قیمتی شفاف و درخشان تبدیل کرده‌است.

نتایج به‌دست‌آمده از امواج رادیویی و رادیوگرافی ژئوسیستم‌های زمین نشان می‌دهد که ذخایر غنی از الماس در عمق ۱۴۵ تا ۲۴۰ کیلومتری زمین وجود دارد. جهان در کوه الماس نشسته است، اما امکان استخراج آن وجود ندارد. در علم روز دنیا راهی برای رسیدن به کوه الماس مدفون در زمین یافت نمی‌شود. بزرگترین الماس‌های استخراج شده تنها ذره‌ای از ثروت عظیم روی زمین است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید