مسؤولان کشورهای اردن و قطر به وزیر خارجه آمریکا گفتند طرح پیشنهادی‌اش برای آینده نوار غزه تا حدی مورد قبول بوده، اما دور از واقعیت است و برای توقف حملات کافی نیست.

مقامات اردن و قطر ایده بلینکن درباره غزه را به دور از واقعیت خواندند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، برخی کشورهای عربی از جمله قطر و اردن به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که به تازگی به منطقه سفر کرده، اطلاع دادند که طرحی که به عنوان ترسیم راه آینده نوار غزه ارائه کرده، به عنوان آغازی برای حرکت به سمت توقف حملات رژیم صهیونیستی مورد قبول است، اما جدای از مشکلات پیچیده‌تر فلسطین، این طرح به هیچ وجه برای مقابله با این حملات کافی نیست.

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم به نقل از برخی منابع بسیار آگاه نوشت، امان و دوحه با ایده مذاکراتی که بلینکن در خصوص انتقال کمک‌های بیشتر و تدوین سندی برای توقف جنگ سپس اقدام به بازسازی غزه و ایجاد روندی برای تعیین آینده ارائه کرد، موافقت کردند، اما باور اردن و قطر این است که این طرح کمی از واقعیت به دور است و اگر در حد مصرف رسانه‌ای و اظهارنظر باقی بماند، هرگز به نتایج ملموسی ختم نخواهد شد.

بلینکن صبح سه‌شنبه اعلام کرد که با سران ترکیه، اردن، قطر، عربستان و امارات درباره طرح ترسیم آینده نوار غزه و بازسازی‌ها توافق کرده، اما برخی مسؤولان برجسته امان و دوحه سوال کردند، آیا ما واقعا با بلینکن توافق کردیم؟

نشانه‌های اولیه حاکی از این است که دست‌کم موضعگیری‌های قطر، اردن در مقابل بلینکن به این شکل بود که در وهله اول توقف جنگ شرط اصلی بررسی سایر جزئیات است، همینطور درباره دو موضوع ملاحظاتی وجود دارد، اول اینکه تضمین‌هایی از بلینکن و دولتش داده شود که کابینه راستگرای رژیم صهیونیستی با هرگونه جزئیاتی که مورد توافق قرار می‌گیرد، موافقت کند و دوم اینکه تضمین شود که کل طرح اساسا با توقف سریع جنگ و عملیات‌های نظامی رژیم صهیونیستی آغاز شده و این بخش اصلی طرحی کامل‌تر، گستره‌تر و بزرگتری باشد که به مشروعیت‌بخشی بین‌المللی برای تشکیل کشور فلسطین ختم شود.

روشن است که بلینکن به محض اینکه صبح سه‌شنبه اظهارات رسانه‌ای در خصوص توافق انجام شده با سران منطقه داشت، با واکنش برخی کشورهای عربی و طرح‌ سوال‌هایی در این رابطه روبه‌رو شد، اما پاسخ روشن و مستقیمی به آنها نداد و این مساله در عمل هرگونه سناریویی را که آمریکایی‌ها در این رابطه ارائه کنند، تهدید می‌کند.  

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید