روستاگردی در شرق ایران حال و هوای متفاوتی دارد همراه باشید تا بدانیم زیباترین روستای سرخس در خراسان رضوی کجاست.

زیباترین روستای سرخس در خراسان رضوی

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای بزنگان در خراسان رضوی یکی از بزرگترین روستاهای این استان محسوب می شود که جزئی از توابع شهرستان سرخس در ۱۲۸ کیلومتری شرق مشهد و در یک منطقه دشتی واقع شده است.

کوه بزنگان در ۴ کیلومتری جنوب کوه قره داغ و در ۶ کیلومتری غرب و جنوب غربی روستا قرار گرفته است.

این روستا دارای یک قلعه تاریخی می باشد که قدمت آن نشان دهنده ی تاریخی طولانی این روستا می باشد.

شرایط آب و هوایی در این روستا به دلیل ارتفاع آن از سطح دریا که ۱۰۲۰ متر است جز دسته معتدل و کوهستانی قرار می گیرد.

سیر تاریخی روستای زیبای بزنگان

بر اساس اکتشافات غیرعلمی محلی که گاه منجر به کشف پایه‌های ساختمان‌های قدیمی و آب‌انبار، کوزه و خمره‌های بزرگ از زیر زمین، به‌خصوص در ناحیه زالوقال شده است، چنین برمی‌آید که در حوالی بزنگان آبادی‌های معتبر و بسیار قدیمی وجود داشته است که بعدها به علل نامعلومی در طول زمان از بین رفته و در جای آن‌ها آبادی‌های فعلی ساخته شده‌اند.

زیباترین روستای سرخس در خراسان رضوی

جالب اینکه آثاری باستانی متعلق به زرتشتیان در زالوقال وجود دارد که برای باستان‌شناسان جذاب است.

سابقه سکونت در بزنگان به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد؛ زمانی که توسط یکی از شاهزادگان قاجار بنا شد.

در آغاز، سرحددار محلی به‌منظور حراست از مرز و برقراری امنیت، جمعی از مروی‌های ماهر در فنون رزمی را به این محل فراخواند.

در آن روزگار، کسی در بزنگان زندگی نمی‌کرد و اراضی مزروعی فعلی غالبا پوشیده از علوفه و بستر رودخانه محلی مملو از نیزار بود.

بعدها حدود ۴۰ خانوار از کشاورزان کرمانی به دستور مرحوم اسدالله میرزای قهرمان در بزنگان اجیر شدند تا با مهارت خود در امر زراعت و با رعایت صرفه‌جویی در مصرف آب، به کشاورزی مشغول شوند.

بدین ترتیب بهره‌برداری از آب‌وخاک ناحیه عملا وارد مرحله جدیدی شد. همچنین جمعی از کشاورزان دیگر نواحی ایران از جمله یزدی‌ها، قاینی‌ها، تربتی‌ها، کاشمری‌ها و حتی شیرازی‌ها به اینجا کشانده شدند.

در نتیجه مردمی از تیره‌های مختلف از جمله میش مست، میرزادوستی، علی میرزایی در بزنگان گرد هم آمدند.

گرچه بعضی از تیره‌ها به درون همسری قومی معتقدند و با تیره‌های دیگر ازدواج نمی‌کنند، غالبا مردم تیره‌های گوناگون بزنگان به‌مرور ایام با هم ازدواج کرده‌اند.

بنابراین، مردم این روستا را باید آمیزه‌ای از مروی، تربتی، علی میرزایی، کرمانی دانست؛ هرچند اولین ساکنان بزنگان مروی‌ها بودند. ریشه فامیل مروی مربوط به زادگاه اصلی‌شان شهر مرو است.

روستای بزنگان؛ زیباترین روستای سرخس

در روستای بزنگان در خراسان رضوی دو مسجد به نام های محله بالا و محله پایین وجود دارد و همچنین یک زیارتگاه به نام گل بی بی که از مکان های مذهبی این روستا به شمار می رود.

زیباترین روستای سرخس در خراسان رضوی

در قدیم عده ای از مالکین بزرگ حکومت به ویژه شاهزادگان قاجار، برای آبادی املاک خود در خراسان رعایای خویش را از سایر نقاط به خراسان شمالی کوچانده‌اند یا تشویق به آمدن کرده‌اند، بدین ترتیب گاه روستاهایی یا گروه‌های قومی و زبانی با لهجه‌های مختلف ایجاد شده است که در حال حاضر نیز این گروه‌ها به اصالت خود وقوف کامل دارند.

در اواخر قرن گذشته روستای بزنگان در خراسان رضوی توسط یکی از شاهزادگان قاجار پایه گذاری شد و به افرادی که از مرو، کرمان، گناباد، یزد، تربت حیدریه و هزاره جات بر می خوریم، از همین رو فرهنگ و مردم این روستا را باید ترکیبی از مروی، تربتی، علی میرزایی، کرمانی دانست.

روستای بزنگان در ارتفاع ۱,۰۲۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و از همین رو، آب‌وهوای معتدل و کوهستانی دارد.

اگر قصد سفر به بزنگان و اطراف آن را دارید، بهار بهترین فصل به شمار می‌رود؛ چراکه در این زمان دریاچه در بهترین حالت خود است و در عین حال می‌توانید به دشت‌های ‌گل‌پوش منطقه سر بزنید و از طبیعت بکر آن لذت ببرید.

در فصل‌های پاییز و زمستان و خصوصا در بهار، دریاچه بزنگان مشهد میزبان گونه‌های جانوری و پرندگان مختلف و ماهی‌های متنوع است و ماهیگیری رونق بیشتری دارد.

پوشش گیاهی هم در روستای بزنگان در خراسان رضوی وضعیت خوبی دارد و از عمده ‌ترین خانواده‌های گیاهی منطقه، کاسنی، غلات، شب ‌بو و چتریان را می‌توان نام برد. از نظر شکل زیستی ۵۷ درصد گونه‌ها به تروفیت‌ها و ۲۸ درصد به همی کریپتوفیت‌ها تعلق دارد.

مطالعات کورولوژی نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد گونه‌ها به منطقه رویشی ایران و توران و ۳۰ درصد به ایران و توران اروپا سیبری تعلق دارد.

زیباترین روستای سرخس در خراسان رضوی

  • آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان سرخس، بخش مرزداران، کیلومتر ۱۱۵ جاده مشهد-سرخس

روستای بزنگان مرکز دهستان گل بی‌بی و از توابع بخش مرزداران در شهرستان سرخس به شمار می‌رود که در ۱۲۸ کیلومتری شرق مشهد واقع شده است.

این روستا که از روستاهای خراسان رضوی محسوب می‌شود، در ۹۰ کیلومتری جنوب غربی سرخس و در دامنه شرقی رشته کوه بزنگان قرار دارد.

دسترسی به روستای بزنگان

برای رسیدن به بزنگان باید در جاده مشهد به‌سمت سرخس رانندگی کنید. در ۸۰ کیلومتری سرخس، پس از عبور از روستاهای تنگل شور، آب روان، چاهک و شورک ملکی، به روستای بزنگان نزدیک می‌شوید. این روستا در انتهای یک راه فرعی به طول ۱۲ کیلومتر، خارج از جاده اصلی قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید